Másként számolná a parkolási bírságot az ombudsman
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az ombudsman szerint postai úton kellene értesíteni a jegy nélkül parkoló autósokat a pótdíj kivetéséről, és a befizetési határidőt csak a levél átvételétől kellene számolni.
Szabó Máté ennek, és a parkolási panaszok kezelését szabályozó törvény megalkotásának érdekében a nemzeti fejlesztési miniszterhez fordult – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.
A közleményben emlékeztettek arra, hogy az ombudsman egy 2010-es jelentésében is azt javasolta, hogy a fizetési határidőt attól kezdve számítsák, amikor a kötelezett már bizonyítottan tudomást szerzett a pótdíjáról.
A szélvédőre helyezett értesítést ugyanis egyebek mellett elfújhatja a szél, így egyáltalán nem biztos, hogy az autó vezetője vagy tulajdonosa tudomást szerez fizetési kötelezettségéről. A postai értesítéskor pedig már automatikusan a 15 napon túli, az alapdíj negyvenszeresét kitevő pótdíjat követelik az autóstól – ismertették az eljárást.
Mint írták, a jogszabályi környezet az alapjogi biztos 2010-es vizsgálati jelentése óta megváltozott. A legfőbb parkolási kérdéseket most már az egész országra kiterjedően a közúti közlekedésről szóló törvény szabályozza. Abban azonban továbbra sem szerepel, hogy a fizetési határidőket a postai (tértivevényes) értesítéstől kellene számítani, ezért Szabó Máté felkérte Németh Lászlóné minisztert, hogy kezdeményezze a törvény módosítását.
Szabó Máté felhívta a figyelmet arra is, hogy egy többéves jogszabályi előírás szerint külön törvényben kellene szabályozni a parkolási panaszok kezelésének módját, ez a törvény azonban nem született meg. Továbbra sincs tehát olyan szabályozás, amely meghatározná, hogy melyik szerv és mennyi időn belül köteles dönteni parkolási ügyekben, ez pedig sérti a jogbiztonságot – írták.
Az ombudsman ezért arra is felkérte a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy kezdeményezze a parkolási kérdésekben előterjesztett panaszok ügyintézésére vonatkozó keret- és részletszabályok kidolgozását.
(Forrás: MTI)