Megtévesztette a fogyasztókat a Manna


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal döntése szerint a Manna szappan gyártója megtévesztette a fogyasztókat egyediként hirdetett ajánlataival, valamint valótlanul állította, hogy csak korlátozott ideig érhetők el honlapján a felugró ablakokon látható termékek a feltüntetett promóciós árakon. 


A GVH a cégek 2015 januárjától 2016 decemberéig a társaság honlapján, a vásárlói rendelések leadásakor megjelenő, egyediként hirdetett ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük az alábbiakat vizsgálta:

Egyedi ajánlat csak Neked! Repülj el a mediterrán vidék narancsligetébe az elbűvölően illatos Dolce Vita szappannal, most 1270 Ft helyett csak 990 Ft-ért!

Figyelem ez egy megismételhetetlen, egyszeri ajánlat, ha lejár az idő, ez az ablak eltűnik! Ajánlatunk még … másodpercig él (piros keretben, a kipontozott résznél 2 perctől másodpercenként számol vissza folyamatosan a rendszer)”

A GVH megállapította, hogy a két vállalkozás

  • megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert hamisan hirdette ajánlatait megismételhetetlenekként, az informatikai szakértői vizsgálat alapján ugyanis egyértelművé vált, hogy azok nem tekinthetők egyedieknek, sőt, teljesen függetlenek a kosár tartalmától vagy a vásárlói előzményektől, preferenciákról;

  • valótlanul állította, hogy kedvezményes ajánlata csak két percig érhető el, megfosztva a fogyasztókat a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

Utóbbi jogsértés csak egy szűkebb fogyasztói kör esetében volt valótlan, mert csak azon fogyasztók találkozhattak újra és újra az ugyanolyan tartalmú ajánlatokkal, akik nem léptek be regisztrált felhasználóként a rendszerbe.

A GVH a Manna Natúr Kozmetikum Kft.-re kirótt bírság kiszabásakor a felugró ablakokkal kapcsolatban realizált nettó árbevételt vette alapul. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között a jogsértő magatartás kiterjedtségét.

A GVH a Manna Natúr Kozmetikum Európa Zrt.-t a figyelmeztetés jogintézménye keretében egyúttal olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak rögzítenie kell belső eljárásrendjében, és gondoskodnia arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.

A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a magyar gazdaság gerincét alkotó kis- és középvállalkozásokat (KKV) a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a KKV-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.

(gvh.hu)

[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.