Megtiltható egy sértő név használata?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az amerikai Forbesban megjelent cikk szerint egy zenekarnak megtiltották, hogy a „Nácik” nevet viselje, mivel névhasználatuk alkalmas volt arra, hogy másokban megbotránkozást keltsen.


A cikk szerzője szerint, azonban bármennyire visszataszító nevet választott a banda, mégsem tiltható meg annak használata, mivel a kormányzatnak nem szabadna ítélkeznie a művészet felett, hiszen már maga a névválasztás is egyfajta művészeti kifejező eszköznek tekinthető.

[multibox]

A szerző úgy véli, hogy az amerikai szabadalmi és védjegyhivatal (Patent and Trademark Office (PTO) tulajdonképpen cenzúrát alkalmazott és korlátozta a kreativitás kifejezését, amikor megtiltotta a zenekarnak a választott név használatát.

A The Slants, (Ferdeszeműek) is le akarta védetni a nevét a PTO-nál, azonban az megtagadta a védjegy bejegyzését, mert sértőnek találta az elnevezést. Holott a zenekar egy ázsiai-amerikai banda volt, akiknek pont az volt a céljuk, hogy az ázsiaiakkal szemben alkalmazott becsmérlő kifejezést és az ázsiaiaknak tulajdonított érthetetlen, hadaró beszédet értékként, büszkeségként tüntessék fel Az volt a céljuk, hogy megmutassák az ázsiai-amerikaiaknak,

A The Slants védjegy bejegyzési kérelmét a szövetségi védjegytörvény alapján utasították el, amely tartalmaz egy becsmérlés megtiltásáról szóló rendelkezést. A szerző részletesebben ismerteti ezt a szabályt, amely szerint a kormány nem biztosíthat védjegyoltalmat olyan védjegyre vonatkozóan, amely az emberek bármely csoportjára nézve sértő lehet. A The Slants sikeresen fellebbezett a PTO döntése ellen, azonban a PTO egészen a Legfelsőbb Bíróságig vitte az ügyet, amely szintén a The Slants javára döntött, mert a szólásszabadság körébe tartozónak minősítette a névválasztást.

A szerző kiemeli, hogy a Legfelsőbb Bíróság az első alkotmány-módosításra hivatkozással, egyhangú döntésével alkotmányellenesnek minősítette a becsmérlés ellenes jogszabályi rendelkezést. Az alkotmány-módosítás kimondja, hogy a támadó jellegű beszédet sem lehet csupán ezen tulajdonsága alapján betiltani. A Legfelsőbb Bíróság úgy érvelt, hogy „a Bíróság gyakorlata szerint a gondolatok nyilvános kifejezése nem tiltható meg amiatt, hogy az sértő lehet a hallgatóság egyes tagjaira nézve.”

A szerző a fentiekből azt a következtetést vonta le, hogy a kormánynak nincs joga az olyan művészet megtiltására, amely támadó, illetve amely kifogásolható üzenetet közvetít. A kormány még azokat sem tilthatja be, amelyek támadó szelleműek, ízléstelenek, vagy egyenesen sértőek másokra nézve. A szerző úgy véli, hogy a kormány feladata mindössze a szellemi tulajdonjogok garantálása és védelme, semmi több.

A szerző emlékeztet, hogy az USA-ban rendkívül elterjedt a szólásszabadság korlátozása, ezért ennek az ügynek rendkívüli jelentősége van. A fenti ügyben a Legfelsőbb Bíróság egyértelműen megállapította, hogy minden amerikait megillet az a jog, hogy gondolatait kifejezze még akkor is, ha azok sértőek másokra nézve. A szerző megemlíti, hogy a Legfelsőbb Bíróság által hivatkozott első alkotmány-módosítás kifejezetten védi a kisebbségeket és az eltérő vélemények kifejezését, ebből pedig levezethető, hogy egy zenekar, amely becsmérlő nevet használ, szintén védelemben részesülhet.

A szerző ezt követően kitér a művészeket és más alkotókat érő aktuális kihívásokra, amelyek jelentős költségeket és feszültséget generálnak. A szerző kifejezetten megemlíti a hamis termékeket, amelyeket külföldön állítanak elő, majd az USA-ban adják el, valamint a jogosulatlan online tartalommegosztást, a torrentoldalak működését és visszaélésszerűen használják a szabadalmi és védjegy rendszert, hogy jogellenesen pénzt szedjenek a szabadalom, illetve védjegy használatért. A szerző szerint az amerikai gazdaság évente 225-600 millió dollár kárt szenved a hamis termékek, kalózszoftverek, és az üzleti titkok ellopása miatt és további 60 milliárd dollár kárt okoz a filmek, zenék és könyvek illegális online terjesztése.

A becsmérlést tiltó rendelkezés hatályon kívül helyezését követően a szerző szerint olyan szabályt kell alkotni, amely kiállja az alkotmányos próbát. A szerző úgy véli, hogy a Kongresszus hevesen visszautasította, hogy korlátozni akarta a művészek és alkotók jogait. A szerző szerint inkább a szellemi tulajdonvédelmi rendszert kellene átalakítani úgy, hogy képes legyen megfelelni a kihívásoknak és modernizálni kellene a védjegy irodát, meg kellene reformálni a szabadalmi rendszert annak érdekében, hogy elrettentsék a cégeket a jogrendszer visszaélésszerű használatától és meg kellene erősíteni a szövetségi jogrendszert is.

(forbes.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

„A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára.

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.