Nem volt bűn belerúgni a hungarocellfejbe


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jogerősen felmentették Pityinger Lászlót a garázdaság vádja alól.


Jogerősen felmentette a Fővárosi Törvényszék csütörtökön Pityinger Lászlót, akit Orbán Viktor kormányfő hungarocellből készült szobrának három évvel ezelőtti ledöntésével kapcsolatban garázdasággal vádoltak. 

A törvényszék – az elsőfokú bíróság döntésével megegyezően – bűncselekmény hiányában mentette fel a vád alól a Dopeman néven ismertté vált rappert. 

A kormányfő hungarocellből készült szobrát 2013 szeptemberében az I. kerületi Clark Ádám téren egy ellenzéki demonstráción döntötték le, majd amikor a fej letört, a vádlott, a rendezvény műsorvezetője, Pityinger László egyszer belerúgott. Ezek után a szobor maradványaiból a jelenlévők darabokat vágtak le, késsel szurkálták. 

[htmlbox Változásfigyeltetés]

A tényállás tartalmazza azt is, hogy a tüntetésen a vádlott a Himnuszt trágár szavakkal megszakítva adta elő. Ez ügyben nemzeti jelkép megsértésének gyanújával indult eljárás, ám azt 2014-ben maga az ügyészség szüntette meg. 

Az eljárás magánszemélyek feljelentésére indult, akik az eseményről szóló televíziós tudósítások nyomán felháborodva fordultak a hatóságokhoz. 

A tényállást az ügyben senki sem vitatta, a kérdés a másodfokon eljáró bíró szerint is az volt, hogy a cselekmény kimeríti-e a garázdaság fogalmát. 

A büntető törvénykönyv szerint az követ el garázdaságot, aki olyan kihívóan közösségellenes, erőszakos magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást vagy riadalmat keltsen. Büntetése minősített esetben – például ha nyilvános rendezvényen követik el – akár három év is lehet. 

A bíró szóbeli indoklásában rámutatott: a garázdaság megállapításához az szükséges, hogy a három tényállási elem egyszerre álljon fenn, ám ebben az ügyben ebből kettő hiányzott. Bár a törvényszék szerint az eseménysor alkalmas volt másokban riadalom és megbotránkozás keltésére, a másik két tényállás nem állapítható meg. 

Annak vizsgálatával összefüggésben, hogy a történtek kihívóan közösségellenesnek tekinthetőek-e, a bíróság – egyezően a védői érveléssel – az alapjogokra utalt. A bíró indoklásában kifejtette: mindenkinek joga van a békés gyülekezéshez, a gyülekezési jog gyakorlása közben pedig a résztvevők a véleményüket szabadon kinyilváníthatják. 

A gyakorlat alapján rámutatott: a véleménynyilvánítás korlátozása csak kivételes esetekben lehetséges, ebben az ügyben pedig azt kellett vizsgálnia a bíróságnak, hogy a garázdaság mint köznyugalom elleni bűncselekmény esetében indokolt-e a vádlott szabad véleménynyilvánításhoz való jogát korlátozni a köznyugalom érdekében. 

Hozzátette: a vádlott a magatartását a hatóságok által tudomásul vett olyan politikai demonstráción valósította meg, amelynek célja az Orbán-rendszer elleni tiltakozás volt, így a szobor ledöntésével, valamint azzal a szimbolikusnak tekinthető aktussal, hogy az elgurult fejbe belerúgott, Pityinger László nem lépte túl a szabad véleménynyilvánítás határát. A másodfokú bíróság álláspontja szerint így nem indokolt a véleménynyilvánítás korlátozása a köznyugalom érdekében, az alapjogok gyakorlása pedig kihívóan közösségellenes magatartásként nem értékelhető. 

Azzal összefüggésben, hogy az erőszakos magatartás tényállása megállapítható-e, még az elsőfokú bíróság úgy vélte, a szobor rendeltetése eleve az volt, hogy ledöntsék, anyagi értékkel már nem bírt, így a vádlott cselekménye nem tekinthető erőszakosnak. A másodfokú bíróság ugyanakkor egy kúriai határozatra utalva arra mutatott rá, hogy nem az értéket, hanem a cselekmény jellegét kell vizsgálni. A bíróság indoklása szerint azért nem állapítható meg az erőszakos jelleg, mert a vádlott a véleménynyilvánítását az alkotmányos gyakorlatba nem ütköző módon valósította meg. 

A törvényszék arra is rámutatott: az első fokon eljáró bíróság helyesen utalt arra, hogy garázdaság meg nem állapíthatósága esetén felmerül a becsületsértés vétsége, ez azonban magánindítványra büntethető, amelynek előterjesztésére a sértett jogosult. A büntetőeljárási törvény kimondja azt is, ha az eljárás során derül ki, hogy a cselekmény magánindítványra büntethető, akkor be kell szerezni a jogosult nyilatkozatát. A törvényszék ezért kereste meg Orbán Viktort, hogy becsületsértés vétsége miatt kíván-e magánindítvánnyal élni. Mivel a 30 napos határidőn belül a kormányfő nem terjesztett elő ilyet, a bíróság nem vizsgálhatta, hogy a vádlott cselekménye megvalósította-e a becsületsértés vétségét, illetve ha még a becsületsértés tényállási elemei fenn is állnának, akkor korlátozható-e Pityinger László véleménynyilvánítása immár nem a köznyugalom, hanem az emberi méltóság védelmében. 

„A vádlott cselekményének ízlésessége megkérdőjelezhető, az nyilvánvalóan alkalmas volt megbotránkozás keltésére, azonban a cselekmény kihívó közösségellenességének és ezzel összefüggésben erőszakos jellegének hiányában nem valósít meg bűncselekményt” – szögezte le a bíró.

A jogerős végzés kihirdetése után Pityinger László újságíróknak azt mondta, győzött az igazság, ugyanakkor ijesztőnek nevezte, hogy „az embernek a véleménynyilvánítása miatt a törvény elé kell járulnia”. Megjegyezte, három évig tartott az eljárás. 

Azzal összefüggésben, hogy a törvényszék megkereste Orbán Viktort, Pityinger László közölte: „végre találkoztunk volna személyesen és esetleg megbeszéltük volna az ország problémáit”. Arról is beszélt, neki nem Orbán Viktorral mint magánszeméllyel van problémája, „hanem mint miniszterelnökkel és mint regnáló hatalommal”, és a vád alapját képező cselekményével is emiatt fejtette ki a kritikáját.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 30.

Elhunyt Karsai Dániel

Elhunyt Karsai Dániel, a gyógyíthatatlan ALS betegséggel küzdő alkotmányjogász szombaton, halálhírét testvére, Karsai Péter jelentette be közösségi oldalán.

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.