Nemzetközi figyelmet kapott a versenyhatóság zöld marketingüzeneteket vizsgáló elemzése


Széles körben hasznosulhat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzése, amelyben a zöld állítások elterjedtségét és a fogyasztók döntéseire gyakorolt hatását vizsgálták – közölte a versenyhatóság csütörtökön, a témában folytatott szerdai nemzetközi megbeszélés alapján.

A január közepén nyilvánosságra hozott tanulmány szerint sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a vállalkozások által alkalmazott zöld állítások, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, jelentésével.

A fogyasztóvédelmi jogérvényesítés zöld átállásban betöltött növekvő szerepének megvitatására szervezte a GVH a nemzetközi online panelbeszélgetést – jelezték.

Bak László, a GVH elnökhelyettese a közleményben kiemelte: Európa-szerte vizsgálják a környezetre vonatkozó állítások fogyasztókra gyakorolt hatását. A magyar versenyhivatal is aktívan tájékozódik ezen a területen, és vizsgálataival, útmutatásaival hozzá kíván járulni a jogszerű kereskedelmi kommunikációhoz.

A GVH felidézte, hogy tanulmányának megállapításai szerint a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. Számos vállalkozás logókkal támasztja alá „zöld” működését, ugyanakkor nem mindig azonosítható vagy magyarul nem elérhető a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer.

A piacelemzés megállapításai alapján a GVH számos javaslatot tett a jogalkotónak és a piaci szereplőknek, egyebek mellett többszintes, államilag szabályozott fenntarthatósági jelölőrendszer kialakítását javasolja – áll a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek