Ombudsman: jogszerű a taxisrendelet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nem indokolt annak ombudsmani kezdeményezése, hogy a Kúria vizsgálja felül a fővárosi taxisrendeletet, ugyanis azt a jogszabályi előírások betartásával alkották meg – állapította meg több panaszbeadvány vizsgálatában Székely László. Az alapvető jogok biztosa ugyanakkor emlékeztette a kormányt, hogy még adós egyes részletes szabályok megalkotásával.


z ombudsman akkor jogosult kezdeményezni a Kúriánál egy önkormányzati rendelet felülvizsgálatát, ha a rendelet magasabb jogszabályba ütközik és ez alapjogi visszásságot okoz. A személyszállítási törvény és az árak megállapításáról szóló törvény azonban nem tartozik ebbe a körbe: megfelelő felhatalmazást biztosít a főváros számára a rendelet megalkotására, és a főváros az ártörvényben előírt egyeztetési és véleményeztetési kötelezettségének is eleget tett. Az ombudsman egyúttal azonban felhívta a Kormány figyelmét, hogy – bár meg kellett volna tennie – még nem határozta meg a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítás részletes szabályait. Ez ellentétes a jogalkotási törvénnyel, továbbá ellentmondásos és vitás helyzeteket generálhat – figyelmeztet jelentésében az alapjogi biztos.

A rögzített hatósági ár kialakítása megfelel a hatályos jogszabályi előírásoknak, önmagában nem okoz alapjogi visszásságot, azonban nem zárható ki, hogy a jövőben probléma forrása lehet. Az ombudsman jelentése emlékeztet a Gazdasági Versenyhivatal állásfoglalására, amely azt mondja ki, hogy a rögzített hatósági árforma teljes körű alkalmazása súlyosan versenykorlátozó és túlzott beavatkozást jelent a piacgazdaság működésébe. Ezért indokolt volna felülvizsgálni az ártörvény rögzített hatósági ár megállapítására vonatkozó szabályait – olvasható az AJBH honlapján.

Az ombudsman jelentésében megállapította, hogy a taxik külső megjelenésének és műszaki feltételeinek meghatározása nem korlátozza szükségtelen és aránytalan mértékben a vállalkozás szabadságához való jogot és a taxisok tulajdonhoz való jogát. Megfontolandó ugyanakkor, hogy a taxik életkorára vonatkozó előírások helyett a műszaki követelmények kerüljenek előtérbe.

A taxisrendelet területi és személyi hatályáról megállapította a biztos, hogy az előírások világosan fogalmaznak, és a Budapest közigazgatási határáig a visszaútra meghatározott tarifa teljes összhangban áll a rendelet céljával, az egységes tarifarendszerű szolgáltatással. Ezzel az előírással a főváros nem lépte túl hatáskörét. Több panaszos sérelmezte, hogy ellentétes a Munka Törvénykönyvével az éjszakai tarifa hiánya. Az ombudsman szerint viszont nem sérülnek a Munka Törvénykönyvének előírásai, mivel az egyéni vállalkozókra – bár ők is munkavállalók – speciális előírások vonatkoznak, például maguk osztják be a munkaidejüket.

Mindezek alapján az alapvető jogok biztosa, Székely László megfontolásra javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy terjessze a Kormány elé az eddig meg nem alkotott rendelet tervezetét, és fontolja meg az ártörvény ármegállapításra vonatkozó szabályainak felülvizsgálatát.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

„A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára.

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.