Pert indítottak a British Airways és a brit állam ellen az 1990-ben Kuvaitban rekedt brit gép utasai és személyzetének tagjai


Pert indítottak a British Airways légitársaság és a brit állam ellen annak a brit repülőgépnek azt utasai és személyzetének tagjai, amely a Kuvait ellen 1990-ben elindított iraki invázió első óráiban szállt le a kuvaiti repülőtéren, és a fedélzetén tartózkodókat az iraki hadsereg túszul ejtette.

A BA 149-es járata – egy Boeing 747-es – 367 emberrel a fedélzetén Kuvait érintésével a malajziai Kuala Lumpurba tartott, és 1990. augusztus 2-ának hajnalán szállt le a kuvaiti repülőtéren, de felszállni már nem tudott.

A gép utasai közül sokat Bagdadba szállítottak, éheztették, bántalmazták és hetekig élő pajzsként tartották őket fogva a szövetséges légitámadásoknak kitett iraki hadiüzemek és egyéb stratégiai célpontok területén.

Az egyik brit légikísérőt az iraki katonák megerőszakolták, a repülőgépet pedig, amely egészen a háború utolsó napjáig sértetlenül állt a betonon, a visszavonuló iraki egységek felrobbantották.

A túszokat öt hónap után engedték szabadon. A polgári peres keresetet a járat 94 egykori utasa és légikísérője nevében terjesztette be hétfőn a londoni felsőbírósághoz a McCue Jury and Partners nevű londoni ügyvédi iroda.

A felperesek annak hivatalos megállapítását kérik a bíróságtól, hogy a járatot a brit kormány a fedélzeten tartózkodók szándékos veszélyeztetésével hírszerzési célokra használta.

A kereset szerint a brit állam és a British Airways ellen gondatlanság és közhivatali feladatok ellátása körében elkövetett kötelezettségszegés vádja merül fel.

A három és fél évtizeddel ezelőtti eset óta számos alkalommal elhangzottak olyan értesülések, hogy a Margaret Thatcher vezette akkori brit kormány a BA-járaton egy katonai hírszerző egységet akart bejuttatni Kuvaitba, ezért nem értesítette a személyzetet a veszélyről. A brit sajtó által az elmúlt évtizedekben megszólaltatott tanúk rendre és egybehangzóan állítják, hogy a londoni indulás előtt busszal katonák érkeztek a géphez, és a Boeing hátsó traktusában foglaltak el helyeket.

A tanúk beszámolói szerint a csoport tagjai Kuvaitban elsőként hagyták el a gépet, és soha többé senki nem hallott róluk.

London azóta is következetesen cáfolja, hogy a járatot az akkori kormány felderítési feladattal megbízott katonai alakulat bejuttatására használta volna.

Nagy-Britanniában korábban is történtek kísérletek kártérítési igény érvényesítésére az utasok részéről, ezek azonban rendre elbuktak a bíróságokon.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 4.

Egyszerűbben ajánlhatják fel az ingatlanokat az államnak az örökösök

Változnak a földekkel kapcsolatos hagyatéki eljárás szabályai július elejétől. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik az eljárás azoknál a kisértékű földeknél, amelyek az elhunyt tulajdonos nevén maradtak, és az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja miatt indult meg a tulajdonjog rendezése. Másik változás, hogy azok az örökösök, akik nem tartanak igényt egyes ingatlanokra, például kisértékű földterületekre, az eddiginél egyszerűbben és költségek nélkül ajánlhatják fel azt az államnak. Kedvezően módosulnak az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére irányuló szabályok is a közjegyzői eljárás keretében. A Magyar Országos Közjegyző Kamara álláspontja szerint a módosításokkal egyszerűsödnek és észszerűsödnek a hagyatéki eljárások, amely segíti az örökösöket.

2024. július 4.

Változtak a kötelező jótállás alá eső termékekre vonatkozó szabályok

Változtak a kötelező jótállás alá eső termékekre vonatkozó szabályok, július 1-jétől egyebek mellett a legalább 10 ezer forint eladási árú új bel- és kültéri masszázsmedencékre, a látásjavító eszközökre, így különösen a szemüvegekre, valamint a napszemüvegekre is kötelező jótállás vonatkozik már, vételártól függően két vagy három év időtartamra – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerdai közleményében.