Polgári peres eljárások: változó szabályok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Változások jönnek a polgári peres eljárásokkal kapcsolatos költségek előlegezése és viselése körében  – hívta fel a figyelmet közleményében a Fővárosi Törvényszék.


A perben a bizonyítással járó költségeket a bizonyító fél köteles előlegezni. Bizonyító félnek azt a
személyt kell tekinteni, akinek érdekében áll, hogy a perben jelentős tényeket a bíróság valósnak
fogadja el.

A kirendelt tolmács és fordító díjának előlegezésére vonatkozó szabály 2018. január 1-től úgy
változik, hogy a bizonyítással összefüggő fordítási és tolmácsdíjakat a bizonyító fél köteles
előlegezni. A kirendelt fordítónak a bizonyítással nem összefüggő alkalmazásával járó költségét
vagy a bírósági irat bizonyítással nem összefüggő külföldi kézbesítésének a költségét a felperesnek
kell előlegeznie. A kirendelt tolmácsnak a bizonyítással nem összefüggő alkalmazásával járó
költségét az a fél előlegezi, akinek személye miatt a tolmács alkalmazása szükségessé vált. Fordítás
szükségessége esetén – bizonyos kivételekkel – egyszerű fordítás alkalmazható.

Az ügygondnok díját előzetesen letétbe kell helyezni. Ezt a díjat annak a félnek kell előlegeznie,
aki az ügygondnok kirendelését kérte, illetve akinek perbeli cselekménye folytán a kirendelés
szükségessé vált. Az állam csak annak az ügygondnoknak a díját előlegezi, akit az alperes részére
jogszabály rendelkezése szerint ki kell rendelni. Abban az esetben is az állam előlegezi az
ügygondnoki díjat, amikor valaki ellen jogszabály rendelkezéséből eredően kell megindítani a
keresetet. Az új rendelkezések szerint a költségmentesség és a költségfeljegyzési jog az
ügygondnoki díj előlegezésére nem terjed ki.

 

A végrehajtói kézbesítés díjának előlegezésére az annak teljesülésében érdekelt fél köteles. Azt a
költséget is az állam előlegezi, amelynek előlegezésére az érintett fél – vagy jogszabály, vagy az
Európai Unió kötelező jogi aktusa, vagy nemzetközi szerződés rendelkezése, továbbá
költségkedvezmény folytán – nem köteles.

A költségeket az érintett félnek kifejezetten fel kell számítania és okirattal igazolnia, mert a bíróság
hivatalból nem veszi figyelembe a perköltséget. A jogi képviselővel eljáró fél kizárólag
jogszabályban meghatározott költségjegyzék előterjesztésével tehet eleget a felszámításnak.
A perköltségviselés fő szabálya szerint a pervesztes fél téríti meg a per nyertesének perköltségét,
saját költségeit pedig maga viseli. Ha a felek egyezséget kötnek, a felek megállapodásában
megjelölt fél téríti meg a költségeket. Ilyen megállapodás hiányában a pernyertesség-pervesztesség
szabálya szerinti kerül sor költségviselésre.

A polgári perben a következő költségkedvezmények érvényesülhetnek: tárgyi költségmentesség,
személyes költségmentesség, tárgyi költségfeljegyzési jog, személyes költségfeljegyzési jog, tárgyi
és személyes illetékmentesség, tárgyi illetékfeljegyzési jog, mérsékelt illeték, valamint mentesség a
pártfogó ügyvédi díj előlegezése vagy megfizetése alól.

A költségfeljegyzési jog általános, a költségmentesség kivételes költségkedvezmény. A
költségfeljegyzési jog kiterjed az illeték és a költségek meghatározott részére, illetve az illetékre,
valamint a tételesen meghatározott költségekre.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

„A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára.

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.