Propaganda terjesztésre akarták rávenni az oknyomozó újságírót


Egy újságírónak több mint 80 000 font kártérítést ítélt meg a brit bíróság egy londoni székhelyű oknyomozó weboldal és annak vezérigazgatójával szemben, miután azt állította, hogy becsapták őt, és rávették arra, hogy csatlakozzon egy olyan oknyomozó szervezethez, amelyről kiderült, hogy az Egyesült Arab Emírségek és Egyiptom propaganda céljait szolgálja.


Jane Cahane elmondta, hogy állásinterjújában Mohamed Fahmy, akit több mint egy év börtönbüntetésre ítéltek Egyiptomban, mert álhíreket terjesztett egy nyilvános felháborodást kiváltó ügyben, azt állította, hogy az Investigative Journal (TIJ) egy független oknyomozó újság.

Cahane, aki 2018 decembere és 2019 júliusa között látta el a főszerkesztői feladatokat, úgy gondolja, hogy a TIJ finanszírozást kapott az Egyesült Arab Emírségekből, és olyan programot követett, amely az Öbölmenti állam és Egyiptom érdekeit szolgálja.

Cahane állításait azzal támasztotta alá, hogy Fahmyt az Egyesült Arab Emírségek képviselői vagy ügynökei „segítették és irányították”, és 2019 júniusában találkozott az autoriter egyiptomi elnökkel, Abdel Fatah al-Sisi-vel – akinek rezsimje alatt Fahmyt börtönbe zárták – hogy megvitassák a TIJ szerkesztői vonalát és tartalmát”.

Miután sem a TIJ, sem Fahmy nem nyújtott be védekezést a bíróságon, a mulasztás miatt ítéletet hoztak, és Cahane részére 80.735,92 brit font kártérítést ítélték meg csalárd és/vagy gondatlan megtévesztésért, valamint a perköltségeket is a TIJ-nek kell fizetnie.

A londoni legfelsőbb bíróság bírája Fontaine vezető bíró ítéletében így fogalmazott: „Ez egy különösen nehéz és érzékeny terület volt az újságírással és az újságírás finanszírozásával kapcsolatban, amikor az újság állítólag inkább politikai célokat szolgál, ezért nem független az állítólagos közel-keleti finanszírozása miatt. A felperes újságírói hírneve veszélybe került, és számára ez az aggodalom valószínűleg ugyanolyan fontos volt, mint az általa előterjesztett pénzügyi követelés, és ezt megfelelően tükrözni kell [az ítéletben].

” Fahmy kanadai állampolgár, aki akkor került a címlapra, amikor 2014 -ben Egyiptomban elítélték, Baher Mohamed egyiptomi állampolgárral és az ausztrál Peter Greste Al Jazzera újságírókkal együtt. Hét év börtönre ítélték, mert veszélyeztette a nemzetbiztonságot és támogatta a Muzulmán Testvériséget, annak ellenére, hogy független megfigyelők szerint erre nincs hiteles bizonyíték.

Fahmyt, aki a CNN -nek, az LA Times -nak és a BBC -nek is dolgozott, a tárgyalás során a kanadai sajtószabadság -bizottság díjazta. Később Amal Clooney képviselte, így ő és kollégái 2015 -ben kegyelemmel szabadultak.  2019 -ben a Külügyminisztérium londoni nemzetközi médiaszabadság -konferenciájának előadója volt.

Cahane korábban dolgozott a Culture Trip utazási weboldalon és a Recharge megújuló energiahíreknél, mielőtt csatlakozott a TIJ -hez. A követelése alapjául benyújtott munkaköri leírása szerint a TIJ-nél „vezető újságírókkal és szerkesztőcsoporttal fog együttműködni, hogy segítsen létrehozni és kezelni egy csúcsminőségű, oknyomozó online kiadványt”. De azt mondta, a valóságban ez nem így történt.

“A TIJ soha nem foglalkozott ilyesmivel, és az alperesek sem szándékoztak a témák széles körét és a nézőpontok sokféleségét független és objektív szempontból megjeleníteni az újságban” – áll a keresetben.

„A TIJ által közzétett cikkek, jelentések és közösségi médiatartalmak elsősorban az Egyesült Arab Emírségek és az Egyiptomi Arab Köztársaság ellenfeleinek, például Törökországnak, Katarnak és Iránnak, illetve bizonyos szervezeteknek, például a Muszlim Testvériségnek az agresszív megcélzására, támadására és rágalmazására összpontosítottak.”

A lap online felülete nem működött. A bíróság tudomása szerint a cég felszámolás alatt áll, míg a Companies House szerint nem nyújtotta be a tavaly októberben esedékes beszámolót. A folyóirat és a Fahmy egyetemlegesen felelősek a Cahane -nak járó összegekért.

A The Guardian kereste Fahmyt, hogy reagáljon a döntésre.

(theguardian.com)




Kapcsolódó cikkek

2021. október 15.

Hol akarják fenntartani a távmunkát Európában a COVID után is?

Kevesebb mint két év telt el a koronavírus-járvány 2020-as tavaszi kitörése óta, de ennyi idő is elég volt hozzá, hogy a távmunka, mely korábban csak kivételes esetekben volt engedélyezett, európaiak millióinak vált mindennapos valósággá. De vajon így marad-e ez akkor is, ha az élet visszaáll a régi kerékvágásba? Mely országok azok, akik a járvány vége után is megtartanák, sőt, mindennapossá tennék az otthoni munkavégzést? Európai körkép.