Szárnyaszegett drónok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országgyűlés elé került a légiközlekedésről szóló törvény módosítása, amely a drónok fogalmát és használatát valamint a közös használatú repülőterekre vonatkozó szabályokat is érinti.


Az Országgyűlés tárgysorozatba vette a légiközlekedésről szóló törvény módosítására benyújtott javaslatot, amely szerint a drónokra a törvényben korábban használt lajstromozásra nem kötelezett légi jármű fogalma megszűnik, a meghatározások helyébe a repülőeszköz és a pilóta nélküli légi jármű lép. A jogalkotó a légi jármű vezetésének szakszolgálati engedélyhez kötését nem attól teszi függővé, hogy a légi jármű lajstromozott-e vagy sem, valamint a repülőeszköz fogalma is pontosításra került a törvényben.

A repülőmodellre az egységes szabályozás érdekében ugyanazok a szabályok fognak vonatkozni, mint a pilóta nélküli légi járművekre, így a pilóta nélküli légi jármű fogalmának változtatásával a repülőmodell fogalma beolvad e fogalom alá.

[multibox]

Az általános indokolás szerint a pilóta nélküli légi járművek elterjedése miatt szükséges, hogy a légiközlekedési hatóság mellett a rendőrség is kezdeményezhessen bírságolási eljárást. A módosítás hatályba lépésével a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó szabályok megsértőivel szemben a rendőrség is jogosult lesz bírság kiszabására.

A törvényjavaslat részletes indokolása kifejti, hogy a pilóta nélküli légi járművek szabályos működtetésének feltétele, hogy a pilóta nélküli légi járművezetők tudják, hogy melyek azok a légterek, illetve területek, ahová nem repülhetnek be, ennek érdekében a pilóta nélküli légi járművek használatát támogató, az aktuális légtér információkat és egyéb korlátozásokat tartalmazó honlap és mobil alkalmazást fognak fejleszteni és üzemeltetni.  Repülési tilalmat lehet elrendelni például a védett területek és objektumok fölötti repülések, valamint olyan területek fölött, amelyek térben és időben folyamatosan változnak (pl. védett személy mozgása, katasztrófa helyszíne, baleset, stb.). A törvényben foglalt alkalmazásba az arra jogosítást kapott személy szükség esetén a pilóta nélküli légi járművek számára tiltott légtérré nyilvánítja az adott területet, így az alkalmazáson keresztül a felhasználók tudomást szereznek azokról a légterekről, ahol számukra a repülés végrehajtása nem megengedett.

A javaslat a polgári és katonai célra használt repülőterek igénybevételének és üzemeltetésének szabályait is rendezi.

A közös felhasználású repülőtér ezentúl nem nyilvános repülőtér kategóriába kerül besorolásra. A közös felhasználás miatt a Honvédelmi Minisztérium bizonyos engedélyezési eljárások tekintetében továbbra is fenntartja a katonai légügyi hatóság hatáskörét, mivel a közös felhasználású repülőtereket elsősorban az általános légi forgalomtól eltérő, állami légi járművek kiszolgálására tartják fenn.

A javaslat rendelkezik még a légi jármű, vagy repülőeszköz vezetői képzés, valamint ejtőernyős ugrás bejelentésének kötelezettségéről, ha az ejtőernyős képzésben harmadik országbeli állampolgár vesz részt. A képző vagy az ugrást szervező szervezet, a képzés vagy az ugrás megkezdése előtt legalább hat nappal, írásban köteles bejelenteni az általános rendőrségi feladatokat ellátó szervnek, amely a bejelentést annak beérkezésétől számított 24 órán belül egyidejűleg megküldi a terrorizmust elhárító szervnek a terrorfenyegetettség vizsgálata, valamint az Alkotmányvédelmi Hivatalnak a nemzetbiztonsági érdek vizsgálata céljából.

A módosítás kezdeményezi Magyarország légiközlekedési terep és akadály adatbázisának felállítását.

A törvény módosítását a közös légiközlekedés védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges részletes intézkedések meghatározásáról szóló 2015. november 5-i (EU) 2015/1998 bizottsági végrehajtási rendelet hatályba lépése is indokolja.

(forrás: parlament.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.

2024. szeptember 27.

110 éves a Pesti Központi Kerületi Bíróság

2024. szeptember 1-jén volt 110 éve, hogy – az 1913. évi XXV. törvénycikk alapján – megkezdte működését a Pesti Központi Kerületi Bíróság jogelődjének tekinthető Budapesti Központi Királyi Járásbíróság. E hónapban azonban nem csupán a szervezet lett 110 esztendős, hanem a Jablonszky Ferenc által tervezett épület is. Az Országos Bírósági Hivatal „Ráth György Bírósági Történelem és Hagyományápolás Pályázat 2024.” című projektjének keretében, az OBH támogatásával megvalósult rendezvényeken emlékeztek meg az egyik legtekintélyesebb hazai bíróság bírái, igazságügyi alkalmazottai és az érdeklődők az 1914 óta eltelt 11 évtizedről.