Tanúgondozás és áldozatvédelem a bíróságokon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) a törvényszékek és az ítélőtáblák beszámolói alapján összefoglalót készített a tanúgondozói hálózatról és a működtetést szolgáló infrastruktúráról, a bevezetett jó gyakorlatokról. Az áttekintés kitér az ügyfélkapcsolati adatokra is.


A bíróságok által elindított és kimunkált tanúgondozás országos programként működik az Országos Bírósági Hivatal (OBH) Elnöke által életre hívottan 2013-tól, ezzel célozva meg a bíróságokhoz való hozzáférés egyszerűsítését – országosan egységesen, minél hatékonyabb módon. A törvényszékek egymástól függetlenül alakítottak ki különböző megoldásokat a bírósági tárgyalásokra megidézett tanúk megfelelő tájékoztatására, a várakozásban rejlő traumák csökkentése, a félelemmentes vallomástétel biztosítása érdekében, valamint a kihallgatási körülmények jobbá tételére. A legtöbb helyen kijelöltek olyan munkatársakat, akikkel az ügyfelek felmerülő kérdéseiket egyeztethették – ők lettek a tanúgondozók. Az országos program keretei között az elmúlt években a törvényszékek megismerhették egymás jó gyakorlatait, egyre több dolgozó látott el tanúgondozói tevékenységet, a megkeresések száma is megugrott. A bíróságok nagy hangsúlyt fektettek az intézmény hatékonyabbá tételére, fejlesztésére, így bontakozott ki egy egyre inkább egységes gyakorlat a tanúgondozói feladatok kapcsán. A bűncselekmények és szabálysértések áldozatai tanúként kerülnek meghallgatásra az eljárásokban. A szoros kapcsolatra tekintettel 2015-től a Tanúgondozás országos program kiegészült az áldozatvédelem témájával. 2015-ben a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről szóló, 2005. évi CXXXV. törvényben az állam által az áldozat számára, szükségleteinek felmérését követően, azokhoz igazodóan nyújtott szolgáltatás egyikeként is megjelent a tanúgondozás, amelyet bíróságok ügyintézői végeznek.
[htmlbox BDT]
A tanúgondozás intézményének hozadéka az ügyfélközpontú szemléleten túl, hogy amennyiben egyre több jogtudatos, jogaival és kötelezettségeivel tisztában lévő tanúval kerülnek kapcsolatba a bíróságok, a tanúbeadványok száma kimutathatóan csökken, a megjelenési hajlandóság nő, mely végső soron előremozdítja az időszerű ítélkezést és erőforrásaink megtakarítását is eredményezi. 
Szinte valamennyi törvényszéken koordinátor irányítja és támogatja a munkát, biztosítja az egységes gyakorlatot, a legtöbb helyen mentorok is segítik a kezdő tanúgondozók tevékenységét és egyre több törvényszéken építik ki a helyettesítés rendszerét is.
A hálózat létszáma dinamikusan növekszik, 2017-ben elérte a 286 főt.
A törvényszékeken kialakított gyermekmeghallgató szobát és mediációs helyiséget – a hatékonyság jegyében – tanúk elkülönített várakoztatására is használják arra mutatkozó igény esetén, de több törvényszéken, főként az új és felújított épületek esetében külön erre a célra kialakított helyiségben, a tanúszobában történhet a várakozás és az esetleges tanúgondozói konzultáció is.
[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]
Tanúgondozási call center szolgálat adja meg a szükséges felvilágosítást az érdeklődő tanúknak a Szolnoki Törvényszéken. A szolgáltatás 2014 óta működik, a tanúgondozók ügyeleti rendben várják a hívásokat. Külön fővonalas telefonvonalon érhetők el a tanúgondozók a Székesfehérvári Törvényszéken, míg központi e-mail címet hoztak létre a Tatabányai Törvényszéken, amelyhez minden tanúgondozó rendelkezik hozzáféréssel.
Több törvényszék az elmúlt években – az ügyfelek érdekeit is szem előtt tartva – lehetőséget teremtett a megidézettek gyermekeinek várakoztatására a vallomás megtételének idejére. Az egyik megoldás szerint a gyermek felügyeletét bírósági dolgozók biztosították, a másik megoldásban csak akkor biztosították a tárgyi feltételeket, ha a gyermek egy nagykorú kísérőjével, gondozója által megbízott személlyel érkezett a bírósági épületbe.
2017 őszén az OBH körlevélben hívta fel a törvényszékek és ítélőtáblák figyelmét a gyermekfelülettel kapcsolatos kockázatokra és aggályokra, hiszen a bírósági szervezet dolgozói, igazságügyi alkalmazottai – fő szabály szerint – sem a gyermekfelügyelet ellátásához szükséges szakértelemmel nem rendelkeznek, sem a felelősséget nem vállalhatják a gyermekfelügyelet alatt esetlegesen bekövetkező sérülések, balesetek miatt. 
Valamennyi törvényszéken az idézéseken feltüntetésre kerül a tanúgondozók elérhetősége, abban azonban nem egységes a gyakorlat, hogy az idézésekhez csatolásra kerülnek-e külön tájékoztató anyagok.

Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.

2024. november 4.

Megindult a versenyfutás az új atomerőművekért az MI miatt

Irtózatos számítási kapacitás, következésképpen rengeteg energia és víz kell ahhoz, hogy fél világ az AI-jal írassa a leveleit, a nagy tech-cégek az atomenergia rehabilitációját látják a megoldásnak – írja az Euronews.