Tanúgondozás és áldozatvédelem a bíróságokon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) a törvényszékek és az ítélőtáblák beszámolói alapján összefoglalót készített a tanúgondozói hálózatról és a működtetést szolgáló infrastruktúráról, a bevezetett jó gyakorlatokról. Az áttekintés kitér az ügyfélkapcsolati adatokra is.


A bíróságok által elindított és kimunkált tanúgondozás országos programként működik az Országos Bírósági Hivatal (OBH) Elnöke által életre hívottan 2013-tól, ezzel célozva meg a bíróságokhoz való hozzáférés egyszerűsítését – országosan egységesen, minél hatékonyabb módon. A törvényszékek egymástól függetlenül alakítottak ki különböző megoldásokat a bírósági tárgyalásokra megidézett tanúk megfelelő tájékoztatására, a várakozásban rejlő traumák csökkentése, a félelemmentes vallomástétel biztosítása érdekében, valamint a kihallgatási körülmények jobbá tételére. A legtöbb helyen kijelöltek olyan munkatársakat, akikkel az ügyfelek felmerülő kérdéseiket egyeztethették – ők lettek a tanúgondozók. Az országos program keretei között az elmúlt években a törvényszékek megismerhették egymás jó gyakorlatait, egyre több dolgozó látott el tanúgondozói tevékenységet, a megkeresések száma is megugrott. A bíróságok nagy hangsúlyt fektettek az intézmény hatékonyabbá tételére, fejlesztésére, így bontakozott ki egy egyre inkább egységes gyakorlat a tanúgondozói feladatok kapcsán. A bűncselekmények és szabálysértések áldozatai tanúként kerülnek meghallgatásra az eljárásokban. A szoros kapcsolatra tekintettel 2015-től a Tanúgondozás országos program kiegészült az áldozatvédelem témájával. 2015-ben a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről szóló, 2005. évi CXXXV. törvényben az állam által az áldozat számára, szükségleteinek felmérését követően, azokhoz igazodóan nyújtott szolgáltatás egyikeként is megjelent a tanúgondozás, amelyet bíróságok ügyintézői végeznek.
[htmlbox BDT]
A tanúgondozás intézményének hozadéka az ügyfélközpontú szemléleten túl, hogy amennyiben egyre több jogtudatos, jogaival és kötelezettségeivel tisztában lévő tanúval kerülnek kapcsolatba a bíróságok, a tanúbeadványok száma kimutathatóan csökken, a megjelenési hajlandóság nő, mely végső soron előremozdítja az időszerű ítélkezést és erőforrásaink megtakarítását is eredményezi. 
Szinte valamennyi törvényszéken koordinátor irányítja és támogatja a munkát, biztosítja az egységes gyakorlatot, a legtöbb helyen mentorok is segítik a kezdő tanúgondozók tevékenységét és egyre több törvényszéken építik ki a helyettesítés rendszerét is.
A hálózat létszáma dinamikusan növekszik, 2017-ben elérte a 286 főt.
A törvényszékeken kialakított gyermekmeghallgató szobát és mediációs helyiséget – a hatékonyság jegyében – tanúk elkülönített várakoztatására is használják arra mutatkozó igény esetén, de több törvényszéken, főként az új és felújított épületek esetében külön erre a célra kialakított helyiségben, a tanúszobában történhet a várakozás és az esetleges tanúgondozói konzultáció is.
[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]
Tanúgondozási call center szolgálat adja meg a szükséges felvilágosítást az érdeklődő tanúknak a Szolnoki Törvényszéken. A szolgáltatás 2014 óta működik, a tanúgondozók ügyeleti rendben várják a hívásokat. Külön fővonalas telefonvonalon érhetők el a tanúgondozók a Székesfehérvári Törvényszéken, míg központi e-mail címet hoztak létre a Tatabányai Törvényszéken, amelyhez minden tanúgondozó rendelkezik hozzáféréssel.
Több törvényszék az elmúlt években – az ügyfelek érdekeit is szem előtt tartva – lehetőséget teremtett a megidézettek gyermekeinek várakoztatására a vallomás megtételének idejére. Az egyik megoldás szerint a gyermek felügyeletét bírósági dolgozók biztosították, a másik megoldásban csak akkor biztosították a tárgyi feltételeket, ha a gyermek egy nagykorú kísérőjével, gondozója által megbízott személlyel érkezett a bírósági épületbe.
2017 őszén az OBH körlevélben hívta fel a törvényszékek és ítélőtáblák figyelmét a gyermekfelülettel kapcsolatos kockázatokra és aggályokra, hiszen a bírósági szervezet dolgozói, igazságügyi alkalmazottai – fő szabály szerint – sem a gyermekfelügyelet ellátásához szükséges szakértelemmel nem rendelkeznek, sem a felelősséget nem vállalhatják a gyermekfelügyelet alatt esetlegesen bekövetkező sérülések, balesetek miatt. 
Valamennyi törvényszéken az idézéseken feltüntetésre kerül a tanúgondozók elérhetősége, abban azonban nem egységes a gyakorlat, hogy az idézésekhez csatolásra kerülnek-e külön tájékoztató anyagok.

Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Egyre gyakoribb a terhelt és az ügyészség közötti egyezség

Folyamatosan nő a bűncselekmények száma Magyarországon. Komolyabb figyelmet fordít a vádhatóság a bűncselekményből eredő vagyoni hátrány visszaszerzésére. Gyakoribbá váltak az alkuk az ügyészség és a bűncselekmény elkövetői között. Többek között ezek a főbb megállapítások vonhatók le abból az éves összefoglalóból, amelyet a legfőbb ügyész pár hete nyújtott be a Parlamentnek. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segít elemezni az adatokat.

2024. november 21.

Médiatanács: nem terjesztett LMBTQ-propagandát a TV2

Újabb rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára kiírt pályázati eljárásban hirdetett nyertest a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa november 19-i ülésén, amelyen azt is megállapította, hogy a Sztárban sztár All stars egyes, nézők által kifogásolt epizódjai nem voltak jogsértőek. A testület tájékoztatást kapott arról is, hogy a Fővárosi Törvényszék elutasította a Magyar RTL Televízió Zrt. Médiatanáccsal szembeni keresetét egy eljárás felfüggesztése iránt induló eljárásban.

2024. november 20.

NEM OKÉ – Összefogás az iskolai zaklatás ellen

A NEM OKÉ kampány célja, hogy az iskolai bántalmazást át- és túlélők trauma- és gyógyulásbeszámolóinak segítségével reményt adjon a jelenleg érintetteknek. A WMN-hez érkezett történetekből, a ma már felnőtt érintettek írásaiból is jól látszik, hogy a gyerekkorban átélt traumák nem múlnak el nyomtalanul.