Tavasz végétől bírságolható a kettős minőség
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A magyar fogyasztók hátrányos megkülönböztetését hamarosan akár félmilliárdos bírsággal szankcionálhatja majd a hatóság.
Tavasz végétől bírságolható a kettős minőség – közölte Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a Fogyasztóvédelmi világnapon.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként büntetik
A jótállás-szavatosság szabályozásának tavaly januári teljes megújítása óta a legjelentősebb előrelépés a magyar fogyasztók jogainak erősítésében, hogy hátrányos megkülönböztetésüket hamarosan akár félmilliárdos bírsággal szankcionálhatja majd a hatóság.
„A május utolsó napjaiban élesedő törvényi előírás a visegrádi országok közös kezdeményezésére megalkotott uniós irányelven alapul. A hazai vásárlóknak nyártól senki nem kínálhat büntetlenül a másutt azonos néven forgalmazottnál gyatrább árucikkeket” – hívta fel a figyelmet Cseresnyés Péter.
A kettős minőség 2022. május 28-ától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként lesz szankcionálható. A kifejezés azt a káros jelenséget takarja, amikor két uniós tagállamban megegyező márkanévvel, csomagolásban, ám jelentősen eltérő összetétellel vagy egyéb jellemzőkkel árusítanak egy terméket.
A május végétől kiszabható bírság a gyártó árbevételének öt százalékát is elérheti, multicégek esetében legfeljebb 500 millió forintos tétel lehet.
Gyorséttermeket is ellenőriznek
A fogyasztók hiteles tájékoztatása érdekében május végétől, szintén uniós előírás alapján, módosulnak az árfeltüntetés szabályai. A kereskedelmi engedmények bejelentésekor minden esetben jelezni kell a korábbi árat, amely kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet.
Az ITM közölte azt is, hogy a szakminisztérium a hatósági eszköztár bővítése mellett állandó jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel védi a vásárlókat. A fogyasztóvédelem 2022-ben új területekre terjeszti ki vizsgálati programját, egyebek mellett a gyorséttermekre, az esküvői ruhaszalonokra és a használtautó-kereskedésekre.
(MTI)