Új alapokon az e-aláírással kapcsolatos szolgáltatások
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A változtatások egyik lényegi eleme, hogy a korábbi elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatások helyébe (a természetes személyek számára kibocsátott minősített aláírások kivételével) újak lépnek, amelyeket újra is kell minősíteni.
A törvénymódosítás értelmében minősített szervezeti tanúsítvány kibocsátása, minősített időbélyegzés szolgáltatás, archiválási szolgáltatás tekintetében nincs meg a szükséges folytonosság, 2016. június 30-án elveszítik addig meglévő joghatásukat, a helyükbe lépő új tanúsítványokat pedig az új rendszerben kellene kiadni.
A fokozott biztonságú szolgáltatások az új környezetben bejelentés alapján nyújthatóak. A minősített bizalmi szolgáltatások tekintetében a szolgáltatónak megfelelőség-értékelést kell végeztetnie a megfelelőségértékelési szervezetekkel. és az arról szóló jelentést be kell nyújtania a bizalmi felügyeletet ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH). A megfelelőségértékelési szervezetek akkreditációját azonban a Nemzeti Akkreditációs Hatóság (NAH) végzi majd.
A szolgáltató a minősített bizalmi szolgáltatást azt követően indíthatja el, hogy az NMHH, mint felügyeleti szerv megállapította, hogy a szolgáltató és a szolgáltatás megfelel az eIDAS Rendelet (az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 910/2014. EU rendelet) szerinti követelményeknek, megadta az eIDAS Rendelet szerinti minősített státuszt és az a bizalmi listán feltüntetésre került. Az eIDAS Rendelet szerinti minősített státusz megszerzése időigényes, minimum két hónapot vehet igénybe. Ezen időszak alatt a korábbi elektronikus aláírásról szóló törvény szerinti minősített szolgáltatások nem lesznek az eIDAS Rendelet szerint minősítettek.
Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon
Díjmentes értesítő rendszerünk segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat az Önt érdeklő friss cikkekről
|
|
Mindez azt jelenti, hogy ugyan a természetes személyhez kötött minősített aláíró tanúsítványok érvényesek lesznek, azonban például az azok működéséhez gyakran elengedhetetlenül szükséges időbélyeg szolgáltatás – jogalkotói beavatkozás hiányában – nem lesz július 1-jétől elérhető.
A szolgáltatások nyilvántartásba vételéhez szükséges megfelelőség-értékelési eljárások akadálya miatt, valamint az átmenet zökkenőmentes lebonyolítása érdekében biztosítani kell azt, hogy az egyes szolgáltatások – átmeneti jelleggel – tovább működhessenek. Erre tekintettel, akik jelenleg minősített elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatást nyújtanak, legkésőbb 2016. december 31-ig jogosultak minősített szolgáltatásaikat nyújtani.
Joganyag: 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
Módosítja: 2016. évi XL. törvény
Megjelent: MK 2016/71. (V. 20.)
Hatályos: 2016. 06. 30., 2016. 07. 01.
Megjegyzés: átfogó módosítás