Változhatnak a jogi szakvizsga szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az igazságügyi kapcsolatokért felelős államtitkár szerint változhatnak a jogi szakvizsgával és az igazságügyi szakértőkkel kapcsolatos szabályok. Patyi Gergely az MTI-nek adott interjújában elsődleges feladatai közé sorolta e két terület áttekintését.


Az államtitkár azt mondta: a jogi szakvizsgák technikai lebonyolítása részben olyan adminisztratív feladatokat jelent, amelyet ő nem tart indokoltnak, ebben a körben várhatóan még az év végén rendeleti szinten lesz változtatás.

Hozzátette: a tárca kiemelt feladatként tekint az igazságszolgáltatáshoz kapcsolódó képzésekre és minősítésekre, köztük a jogi felsőoktatásra és a jogi szakvizsgáztatásra. Ezzel összefüggésben arról beszélt: a jogi felsőoktatás elmúlt 25 éves eredményei alkalmat adnak arra, hogy a tapasztalatokból következtetéseket vonjanak le, ugyanakkor szerinte a jogi szakvizsgarendszert nem lehet önmagában vizsgálni, azt a jogi hivatásrendek igényeivel is össze kell vetni.

Patyi Gergely szerint a szakvizsgákkal kapcsolatos elképzeléseknél szükségesek a szakmapolitikai egyeztetések és indokolt a jogalkalmazók bevonása. Úgy fogalmazott: a jogi felsőoktatás, az egyetemek, az ügyvédi kamarák, a bíróságok és az ügyészség nélkül a jogi szakvizsgák reformján gondolkodni nem lehet. Hozzátette: a kormányzati ciklus közepére várható, hogy ha szükség van a szakvizsgákkal kapcsolatban tartalmi változtatásra, az ahhoz szükséges javaslatokat megtegyék.

Az államtitkár szükségesnek nevezte az igazságügyi szakértők tevékenységének és működésének áttekintését is, ezt ugyancsak a ciklus első felében tervezik. Az ezt feltáró munka már korábban megkezdődött. Hozzátette: már most látszik, hogy a szakértőkkel összefüggésben is szükséges lehet jogalkotási feladat. Példaként említette annak vizsgálatát, hogy a szakértők feladatjegyzéke a jelenlegi formájában megfelelő-e. Mint mondta, számos jelzés érkezett már eddig is a tárcához azzal kapcsolatban, hogy a jegyzék változtatása szükséges, de az is felmerült, nem biztos, hogy minden egyes szakértőnél indokolt-e a jelenleg megkövetelt felsőfokú végzettség. Patyi Gergely az órásmestereket és a hangszerkészítőket említette példaként, akiknek a hozzáértése nem feltétlen attól függ, hogy van-e diplomájuk.

Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014.         Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira!

2014. 09. 12.:  Újdonságok a polgári perjog területén – Dr. Sántha Ágnes

2014. 10. 03.:  Vállalkozási szerződések – Dr. Barta Judit

2014. 11. 07.:   Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter

2014. 12. 05.:   Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András

Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3.

A szakértőkkel összefüggésben Patyi Gergely elmondta: késő őszre, télre várhatóak az első elemzések eredményei, amelyekből látható, hogy milyen feladatok lehet szükség.

Az államtitkárságáról – amelyet ebben a kormányzati ciklusban állítottak fel – azt mondta: feladata a bíróságokkal, az ügyészségekkel és a tágabb értelemben vett igazságszolgáltatási szereplőkkel való kapcsolattartás. Közülük külön szólt a bíróságokról és az ügyészségekről, amelyek függetlenségét az alaptörvénynek megfelelően tiszteletben tartja.

Esetükben Patyi Gergely szerint új elem a velük való aktív kapcsolattartás, a tevékenységükkel kapcsolatos esetleges jogalkotási szükségszerűségek feltárása, illetve a joggyakorlat nyomon követése, a bírósági és ügyészségi statisztikák elemzése és értékelése. Megemlítette, hogy tervezik egy joggyakorlat és statisztikát elemző főosztály felállítását. Úgy vélte, hatékony és szakmailag hasznos kapcsolatok kialakítására van szükség az Országos Bírói Tanáccsal és az Országos Bírósági Hivatallal, elsősorban azért, hogy a minisztériumi kodifikáció irányát a gyakorlati igények alapozzák meg.

A kiemelt feladatok között említette a dialógus kialakítását az igazságszolgáltatási rendszer többi szereplőjével, ezek közé sorolva a szakmai kamarákat.

Hangsúlyozta: a társadalomban komoly elvárás van az igazságszolgáltatás felé, hogy az emberek tisztességes eljáráshoz való joga megvalósulhasson, ezért ha szükséges, a minisztérium következetesen és alaposan gyakorolni fogja törvényességi felügyeleti jogosítványait.

Külön szólt arról, hogy a jelenlegi Közigazgatási és Igazságügyi Hivatalból kell kiválnia az Igazságügyi Hivatalnak, azért, hogy egységes szakmai elvek alapján hatékonyabban tudjon szolgáltatásokat nyújtani a joghoz csak segítséggel hozzáférő embereknek. Ezek közé sorolta a pártfogó felügyelet, a jogi segítségnyújtás, az áldozatsegítés, a közvetítés és a kárpótlás intézményét. Úgy vélte, fontos, hogy az igazságszolgáltatáshoz közvetett módon vagy részben kapcsolódó feladatok is megfelelő iránymutatást és figyelmet kapjanak, mert – példaként említve a mediációt – azok hozzájárulhatnak a bíróságok leterheltségének csökkentéséhez.
További feladatok közé sorolta Patyi Gergely a hivatalos fordítókra és tolmácsokra vonatkozó szabályok áttekintését, a bírósági eljárások elhúzódásának, továbbá a végrehajtói rendszer hatékonyságának vizsgálatát.

Utóbbival kapcsolatban kifejtette: a jogkeresők elemi érdeke, hogy a követeléseiket megfelelő módon végre tudják hajtani, de az adósok helyzetét is figyelembe kell venni, mert a végrehajtás nem irányulhat a teljes ellehetetlenítésre.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Az Európa Tanács nemzetközi egyezményt fogadott el a mesterséges intelligenciáról

Az Európa Tanács elfogadta az első olyan nemzetközi, jogilag kötelező érvényű szerződést, amelynek célja, hogy a mesterséges intelligenciát (MI) használó rendszerek alkalmazása során biztosítsa az emberi jogok, a jogállamiság és a demokrácia jogi normáinak tiszteletben tartását -közölte pénteken a strasbourgi székhelyű nemzetközi szervezet.

2024. május 17.

Döntött a Kúria: fizessenek a pervesztesek!

Sokan ismerhetik akár saját kárukon azt a jelenséget, hogy a bíróságok jellemzően mérséklik a pernyertes számára megítélt ügyvédi munkadíjakat. Ezzel a pernyertesnek indokolatlan veszteséget kell elkönyvelnie, közvetetten pedig piactorzító hatása is van. Most a Kúria precedensértékű, tehát kötelező döntésben reagált erre a jelenségre. Nézzük előbb a legfontosabb fejleményeket, majd azt, hogy mindez hogyan hat a perstratégiára!

2024. május 17.

Gyermek külföldre vitele: akár vissza is fordíthatnak a határon, ha nincs nálunk a megfelelő papír

Ha csak az egyik szülővel utazik egy kiskorú külföldre, akár csak néhány napra, érdemes hozzájáruló nyilatkozatot kérni a másik szülőtől is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés az utazókat. Hosszabb külföldi tartózkodás, például munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén mindenképpen szükség lesz a nyilatkozatra, de egy rövidebb kiruccanás esetén is kérhetik a hatóságok, és ennek hiányában akár meg is tagadhatják a határátlépést. Elvált szülők esetén, ha a különélő szülő viszi el a gyermeket, még büntetőügy is lehet abból, ha a külföldre utazás a gyermeket nevelő szülő hozzájáruló nyilatkozata nélkül történik.