5%-os áfa, döntés a veszélyhelyzet idején lejáró okmányokról és a Magyar Honvédség a kórházakban Koronavírus

5%-os áfa az elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalomra, a veszélyhelyzet ideje alatt a magyar hatóság által kiállított, Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek. A kórházak zavartalan működésének, valamint az egészségügyi dolgozók segítése érdekében a Honvédség közreműködik a kórházakban.

5%-os áfa az elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalomra

A Kormány 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelete elrendelte, hogy a vendéglátó üzletben az ott foglalkoztatottak kivételével főszabályként tilos tartózkodni. A vendéglátó üzletben való tartózkodás az ott foglalkoztatottakon kívül másoknak – az elvitelre alkalmas ételek kiadása és szállítása érdekében – csak az ehhez szükséges időtartamig megengedett. Gazdasági segítségként a 498/2020. (XI. 13.) Korm. rendelet rögzíti, hogy november 14-étől ezen védelmi intézkedés hatályának időtartama alatt az általános forgalmi adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka azon elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalomra, mely étkezőhelyi vendéglátás keretében történő értékesítés esetén az Áfa törvény szerint 5%-os áfakulcs alá esne. Ezek az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom (TESZOR’15 56.10-ből).

Az adómérték alkalmazására akkor kerülhet sor, ha a termékértékesítőnél az az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom szolgáltatás nyújtásának feltételei a védelmi intézkedés elrendelését és hatálybalépését megelőzően fennálltak, illetve annak hiányában fennállnának. Nem alkalmazható viszont a kedvezményes adómérték az elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalom ügylettel összefüggő szállítással kapcsolatos díjra.

A veszélyhelyzet idején az okmányokra vonatkozó szabályok

A 500/2020. (XI. 13.) Korm. rendelet rendezi a veszélyhelyzet idején lejáró okmányok helyzetét. A rendelet értelmében a veszélyhelyzet ideje alatt a magyar hatóság által kiállított, Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek (például a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényességi ideje). A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény a magyar hatóság által kiállított, a tavaszi-nyári veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, valamint a veszélyhelyzet megszüntetését (június 18.) követő 15 napon belül lejáró hivatalos okmányok főszabályként a veszélyhelyzet megszűnését követő 180 napig érvényesnek mondta ki. A 500/2020. (XI. 13.) Korm. rendelet szerinti meghosszabbítás ezekre az okmányokra is kiterjed. A veszélyhelyzet ideje alatt lejáró okmány pótlásának nincs helye, és az új érvényességi időt a nyilvántartásba nem kell bejegyezni és az okmányon nem kell feltüntetni.

A veszélyhelyzet hatálybalépését (2020. november 4.) követően a veszélyhelyzet ideje alatt lejáró, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek és a harmadik országbeli állampolgárok számára kiadott tartózkodásra jogosító okmányok, valamint a letelepedési engedély és bevándorlási engedély okmányok érvényességi ideje a veszélyhelyzet megszűnését követő 30. nap. Ez alól kivételt képeznek a rövid időtartamú beutazásra jogosító vízum, valamint a tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum okmányok.

Az ügyfélkapu-regisztrációval már rendelkező felhasználó regisztrációhoz tartozó felhasználónevének megismerését a 1818 Kormányzati Ügyfélvonal telefonon keresztül biztosítja.

Az államadóssággal kapcsolatos szabályok

Az államadósság-kezeléssel kapcsolatos polgári jogi jogviszony tekintetében, ahol az államot az államháztartásért felelős miniszter képviseli, ezt a képviseleti jogát azonban az Államadósság Kezelő Központ Zrt útján is gyakorolhatja vagy írásban az ÁKK Zrt.-re átruházhatja. November 14-étől legkésőbb 2021. február 8-ig a magyar állam által belföldön, nyomdai úton előállításra és értékpapírként kibocsátásra kerülő állampapírok okiratát a kibocsátó magyar állam képviseletében a pénzügyminiszter vagy a miniszterelnök jogosult aláírni.

Magyar Honvédség a kórházakban

A honvédelmi törvény lehetőséget ad, hogy a Honvédség fegyverhasználati joggal lássa el a veszélyhelyzettel és az egészségügyi válsághelyzettel kapcsolatos feladatokat. A 499/2020. (XI. 13.) Korm. rendelet a kórházak zavartalan működésének, valamint az egészségügyi dolgozók segítése érdekében elrendeli a Honvédség közreműködését a kórházakban

– a testhőmérséklet-méréssel egybekötött beléptetési feladatok,

– a betegirányítási, útbaigazítási feladatok,

– a betegkísérési feladatok,

– az adminisztrációs feladatok,

– az egészségügyi intézmények közötti anyagszállítási feladatok,

– a logisztikai feladatok,

– a csomagszállítási feladatok,

– az anyagmozgatási feladatok,

– a számítógépes adatrögzítés,

– a koronavírussal kapcsolatos minta csomagolásához, címkézéséhez, dobozolásához, szállításra történő előkészítéshez kapcsolódó feladatok, valamint

– a fertőtlenítések ellátásában.

A Honvédség ezeket a feladatokat a Kormány koronavírus-világjárvány következményeinek elhárításáért felelős tagja, a honvédelmi miniszter döntése, az Operatív Törzs vagy a Kormány katasztrófák elleni védekezésért felelős tagjának felkérése alapján a döntésben vagy felkérésben megjelölt kórház vonatkozásában látja el.

A Magyar Honvédség részéről a feladatok ellátásába az állomány tagja és a tényleges szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katona vonható be. A katona a feladatait vezénylés alapján látja el, ugyanakkor nem végezhet egészségügyi szakképesítéshez vagy szakképzettséghez kötött feladatokat. Ha a kórházparancsnok vagy a kórházigazgató a meghatározott feladatokon túl egyéb feladatokat határoz meg a katona számára, arról a feladat elrendelésével egyidejűleg tájékoztatja az országos kórházparancsnokot és a Magyar Honvédség parancsnokát. A feladatokban közreműködő katonák elhelyezéséről, ha szükséges, akkor szállásáról, étkezéséről, egészségügyi védőfelszereléssel való ellátásáról és az ellátandó feladatokkal összefüggő egészségügyi biztonsági felkészítéséről, felvilágosításáról a feladat ellátása szerinti kórház vezetője gondoskodik. Amíg a felkészítés, felvilágosítás nem történt meg, addig a feladat ellátása nem kezdhető meg.

Olvassa továbbra is legfrissebb, az egészségügyi válsághelyzettel és az átmeneti időszakkal kapcsolatos cikkeinket a Koronavírus-infó fül alatt.

Kövesse Facebook oldalunkat, hogy a leghamarabb értesüljön a fontos változásokról!

Kapcsolódó cikkek:


Adófizetési kedvezmény, szálláshely támogatás és bértámogatás – a gazdaságvédelmi intézkedések részletei
2020. november 12.

Adófizetési kedvezmény, szálláshely támogatás és bértámogatás – a gazdaságvédelmi intézkedések részletei

2020. november hónapban mentesülni lehet a szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség, a szakképzési hozzájárulás és a rehabilitációs hozzájárulás alól. A szálláshelyeknek a 2020. november 8. napjáig regisztrált foglalások után számított nettó bevétel 80%-át megtérítik, valamint a kiemelt szektorokban a munkaadó részére a munkaviszonyban foglalkoztatott személy bruttó munkabére ötven százalékának megfelelő összegű bártámogatás igényelhető.