Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Habár a Btk. differenciál a fiatalkorú terheltek között, eljárásjogi szempontból nincs különbség abban, hogy a terhelt tizenkettedik életévét betöltötte, de a tizennegyedik életévét még nem, vagy a tizennegyedik életévét betöltötte, de tizennyolcadikat még nem.
Eljárásjogi szempontból tehát azonos szabályok vonatkoznak a tizenkettedik életévüket betöltött, de a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyekre. A tizennegyedik életév betöltése előtt – a Btk.-ban taxatíve felsorolt bűncselekmények esetén tizenkettedik életév betöltése előtt – elkövetett bűncselekmény nem von maga után büntetőjogi felelősségre vonást, tekintettel arra, hogy ezen életkor be nem töltése büntethetőségi akadály.
A fiatalkorúakra vonatkozó büntető anyagi és eljárásjogi szabályok elkülönülten helyezkednek el a büntetőjogban, de mégis egy olyan szabályrendszert alkotnak, amelyek az általános szabályokhoz illeszkedve és azokat kiegészíti. A Be. pontosan meghatározza azokat az eltéréseket, amely a fiatalkorúak büntetőeljárását megkülönböztetik a felnőttkorúak eljárásától, a speciális rendelkezéseken túl viszont az általános szabályokat kell alkalmazni.
A fiatalkorúval szemben az eljárást mindig úgy kell lefolytatni, hogy az biztosítsa a fiatalkorú helyes irányú fejlődést, erősíteni kell benne a törvények iránti tiszteletet és elő kell segíteni a fiatalkorú társadalomba való visszailleszkedését. Ezen intézkedésekbe bele kell érteni minden olyan büntetőeljáráson kívüli intézkedés kezdeményezését – gyámhatósági intézkedés kezdeményezése, a fiatalkorú nevelését, gondozását, felügyeletét elmulasztó személlyel szemben intézkedés kezdeményezése – mely a büntetőjogi felelősségre vonás mellett biztosítja a fiatalkorú terhelt helyes irányú fejlődését, és legfőbb érdekét.
A fiatalkorú terheltek ügyeiben csak az az ügyész járhat el, akit a feladatra a felettes ügyész kijelölt. Az ügyész eljárása során szem előtt tartja a fiatalkorú mindenek felett álló érdekét és a jövőbeni helyes irányú fejlődését.
Hatáskörükbe tartoznak a fiatalkorúak által elkövetett bűncselekmények miatti büntetőügyek, a fiatalkorúak és a felnőttkorúak összefüggő bűnügyei (vegyes büntetőügyek), és a gyermekkorúak ügyei, eltekintve azoktól, amelyek kizárólag felnőtt korú ügyével állnak összefüggésben. A fiatalkorúak járásbíróságai hatáskörébe tartozó ügyekben az utasítással kijelölt ügyészségként a főügyészség székhelye szerinti járási ügyészség jár el. Így hiába szűnt meg a kizárólagos illetékesség, a székhelyi járási ügyészség jogosult a fiatalkorúak ügyeiben a nyomozás felügyeletére, a vádemelésre és adott esetben a vádképviseletre.
Az ügyész feladatait a fent említett utasítás részletesen tartalmazza, hiszen a fiatalkorúak büntetőügyében fontos azon körülmények vizsgálata, hogy a fiatalkorú terhelt miért követett el bűncselekményt, így az általános bizonyítási eszközök mellett, speciális bizonyítási eszközök beszerzésére is szükség van. Így körültekintően kell ellenőriznie az ügyésznek, hogy a nyomozó hatóság a környezettanulmányt, a nevelői (javítóintézeti, büntetés-végrehajtási intézeti) jellemzést, hatósági erkölcsi bizonyítványt beszerezte-e. Meg kell vizsgálni azt, hogy a beszerzett környezettanulmány tartalmazza-e az oktatási intézmény által nyilvántartott és kezelt adatokat vagy a munkahely által adott tájékoztatást. A fiatalkorú terhelt környezetének feltérképezése, valamint egyéniségszerkezetének és életkörülményeinek pontos ismerete lényeges információkat hordoz, a terhelt motivációjáról és az őt befolyásoló személyekről és környezetről.
Mindenképpen a nyomozás során kell beszerezni az esetleges korábbi gyámhatósági gyermekvédelmi intézkedésre, pártfogó felügyeletre vonatkozó adatokat, az előző elítéléssel összefüggő iratokat, valamint a bírósági határozatokat. Be kell szerezni a szülői felügyeletre vonatkozó adatokat, amennyiben a szülői felügyelet megszüntetése indokolt. Ha a fiatalkorú nem rendelkezik személyi igazolvánnyal, úti okmánnyal, és nem merült fel az azokba bejegyzett adatok hitelességét megkérdőjelező körülmény, vagy a fiatalkorú terhelt előzetes fogvatartásban van, be kell szerezni az életkort bizonyító közokiratot. Ha a fiatalkorú terhelt nem magyar állampolgár, magát fiatalkorúnak vallja, azonban az életkorát bizonyító közokirat valóságtartalma kétséges, orvosszakértőt kell kirendelni az életkor meghatározására.
Változásfigyeltetés |
---|
Ne maradjon le! Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére! Megrendelés >> |
Az ügyész a nyomozóhatóság munkájában vizsgálja, hogy kirendelték-e a védőt a megalapozott gyanú közlésével egyidejűleg, amennyiben a fiatalkorú terheltnek nincs meghatalmazott védője. Komoly eljárásjogi szabálysértésnek minősül, ha a fiatalkorú terheltnek nincs védője. Be kell szerezni a nyomozás alatt a gyámrendelésről szóló határozatot, amennyiben a gyermek gyermekvédelmi gondozás alatt áll, továbbá a fiatalkorú elhelyezéséről rendelkező ítéletet, amennyiben a fiatalkorú szülei elváltak. Ha a szakértői vélemény szerint a fiatalkorú gyengeelméjű, be kell szerezni a gyógypedagógus és pszichológus szakértő véleményét is. A fentiekben leírtak jól mutatják, hogy milyen speciális iratbeszerzési kötelezettség terheli a nyomozó hatóságokat a fiatalkorúak büntetőügyeiben.
A tizenkettedik életévüket betöltött, de tizennegyedik életévüket még be nem töltött fiatalkorú terheltek esetén az ügyésznek kell vizsgálni, hogy a fiatalkorú rendelkezik-e belátási képességgel. A belátási képesség megítéléséről a legfőbb ügyész helyettes 5/2013. (VII.31.) LÜ h. körlevele ad iránymutatást. Természetesen a belátási képesség kérdésében, mint jogkérdésben a bíróság döntése lesz az irányadó.
Az ügyésznek mindig vizsgálni kell az előzetes letartóztatás indítványozása előtt, hogy az általános törvényi okokon túl megállapítható-e a bűncselekmény különös tárgyi súlya mint külön feltétel.
Az előzetes letartóztatás elrendelésére, meghosszabbítására vagy fenntartására irányuló indítványnak tartalmaznia kell, hogy a bűncselekmény különös tárgyi súlya milyen tények alapján állapítható meg, valamint azt, hogy az előzetes letartóztatást javítóintézetben vagy büntetés-végrehajtási intézetben indokolt végrehajtani. Amennyiben az ügyész az előzetes letartóztatást javítóintézetben kéri végrehajtani, az indítványának tartalmaznia kell az ideiglenes elhelyezés iránti kérelmet. Ha az előzetes letartóztatás alatt a fiatalkorú körülményei változnak, valamint a megalapozott gyanú módosulásának körülményeire tekintettel, az ügyész indítványozhatja az előzetes letartóztatás végrehajtási helyének megváltoztatását. Az ügyész a fiatalkorú személyi szabadságát elvonó vagy korlátozó nyomozási bírói ülésre a védőt az ülés helyének és idejének megjelölésével idézi, a törvényes képviselőt (eseti gyámot) vagy a gondozót értesíti. Az előzetes letartóztatás foganatosításánál is szem előtt kell tartani, hogy a cél a fiatalkorú nevelése, és a helyes irányba terelése, természetesen a társadalom büntetőjogi igénye mellett.
Az őrizet vagy az előzetes letartóztatás megszüntetéséről értesíteni kell a törvényes képviselőt (eseti gyámot), vagy a gondozót, a fiatalkorú terhelt csak nekik adható át, azonban meg nem jelenésük nem lehet a szabadítás akadálya. Sok esetben fordul elő, hogy a gyermek a szülői elhanyagolás miatt siklik le a helyes útról, ilyenkor gyakran előfordul, hogy a szabadításról hiába kaptak értesítést, nem jelennek meg a gyermek átvételére, ez azonban nem lehet akadálya annak, hogy a kényszerintézkedések megszüntetése esetén a szabadítás megtörténjen. Azt a növendéket, aki gyermekvédelmi szakellátás keretében került elhelyezésre az illetékes intézmény megbízottjának kell átadni, ennek hiányában az eljárás helye szerint illetékes területi gyermekvédelmi szakszolgálatnak kell átadni.
A házi őrizet indítványozása esetén az indítványnak olyan mértékű korlátozásokat kell tartalmaznia, amelyek mellet az iskolai tanulmányok folytatása és a rendszeres munkavégzés biztosítható.
A nyomozó hatóság önállóan végzett nyomozása felett a büntetőügyekben eljáró ügyész fokozott felügyeletet gyakorol, amikor a fiatalkorú gyanúsított előzetes letartóztatását vagy ideiglenes kényszergyógykezelését rendelték el. A tizenkettedik életévét betöltött, de a tizennegyedik életévét be nem töltött fiatalkorú gyanúsított ellen indított büntetőeljárás egésze alatt – függetlenül attól, hogy a fiatalkorú gyanúsítottal szemben személyi szabadságot elvonó kényszerintézkedést alkalmaztak-e – a büntetőügyben eljáró ügyész fokozott felügyeletet jelent be. Fokozott felügyelet esetén a büntetőügyben eljáró ügyész a büntetőügy érdemi eseményeiről (gyanúsítotti kihallgatás, vádemelés, jogerős ügydöntő határozat) értesíti a Legfőbb Ügyészség Gyermek- és Fiatalkorúak Bűnügyeinek Önálló Osztályát.
Jogforrás:
A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
A gyermek- és fiatalkorúak által elkövetett bűncselekményekkel összefüggő ügyészi szakfeladatok ellátásáról szóló 21/2013. (X.31.) LÜ utasítás
A belátási képesség megítélésről a legfőbb ügyész helyettes 5/2013. (VII.31.) LÜ h. körlevele
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!