A kollektív igényérvényesítés meghonosítása – 2. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kollektív igényérvényesítés szabályozásáról szóló cikksorozatunk második részében a perköltségekről és finanszírozásról, valamint az alterntív vitarendezésről is lesz szó és azt is megtudhatja, mit jelent a punitive damage fogalma.


Cikkünk első részét itt olvashatja.

Perköltség és finanszírozás

A per kardinális kérdése annak finanszírozása, illetve a perköltségviselés kérdése. Még a hatóságok, illetve a nonprofit szervezetek sem tudnak ilyen keresetet indítani, ha annak nem teremtik elő a forrását. A hatóságok a költségvetésükből – ami egyébként az általános feladataik ellátására szolgál –, a nonprofit szervezetek pedig a vélhetően szűkös, egyéni adakozásból vagy állami támogatásból befolyó költségvetésükből. Olyan pereket, amelyek jogi bonyolultsága miatt bizonnyal magas ügyvédi költséggel fognak járni. Ráadásul az Ajánlás – ismét csak az amerikai negatív tapasztalatok miatt – azt is leszögezi, hogy a perben „a vesztes fizet” elvét kell alkalmazni a perköltségviselésre – egyébként ennek a feltételnek megfelel az Ftv. alapján folyó per, leginkább azért, mert a magyar Pp.-nek ez a főszabálya.
Nos, ezt az elbátortalanító perspektívát felismerte az uniós jogalkotó is, és lehetővé kívánja tenni a perindítás külső finanszírozását. Ilyen lehetőséget sem az Ftv. sem a Pp. más perekben nem ismer, igaz nem is zárja ki. E soron olyan jogszabályokat kell majd megalkotnia a magyar jogalkotónak, amely alapján a felperes kötelezhető a per megindításakor a perlekedésre fordítandó összegek forrásának megjelölésére; lehetővé kell tenni az eljárás felfüggesztését, ha a finanszírozó harmadik fél (pl. bank) és a felperesek között összeférhetetlenség áll fenn vagy nincsen elegendő forrása az eljárás végigvitelére, illetve pervesztesség esetén a pernyertes fél költségeinek megtérítésére. Ki kell zárni továbbá az olyan finanszírozókat, akik maguk akarják alakítani a felperesi döntéshozatalt, csorbítva a felperesi rendelkezési jogot (pl. egyezséget kívánnak kikényszeríteni, hogy befektetésük megtérüljön); ki kell zárni a gazdasági versenytársak által az ellenféllel szemben finanszírozott kereseteket és a túlzó kamat felszámítását. Ezek a szabályok egytől egyig hiányoznak a magyar jogrendből, így ha a tilalom hiányát úgy is tekintjük, hogy hazánkban a harmadik fél által finanszírozott perlés lehetséges, az Ajánlás jogalkotási programja nem teljesül, hiszen a finanszírozás pozitív feltételeit nem teljesíti más ismert perjogi szabály.

A perköltséghez kapcsolódó téma az ügyvédi költségek kérdése. Az Ajánlás alapján a tagállamoknak biztosítani kell, hogy az ügyvédek díjazása és ennek kiszámítási módja ne ösztönözze a felek érdekei szempontjából felesleges perindítást. Ennek érdekében a tagállamoknak főszabály szerint ki kell zárniuk a sikerdíjas megállapodást (kivételesen akkor engedélyezhetik, ha az hatósági szabályozás alá esik). E feltételeknek sem az Ftv. sem a per általános szabályai nem felelnek meg, így az Ajánlásnak való megfelelés sem igazolható.

Belépés a perbe

Az Ajánlás – miután néhány, az eltiltásra vonatkozó keresetre irányadó szabályt bevezet – felsorolja azokat az elveket, amelyeknek a kollektív kártérítési kereseteknek meg kell felelniük. Először is az ún. opt-in vagyis a belépésen alapuló pert kívánja lehetővé tenni, ilyen értelmű szabályokat kell a tagállamoknak alkotniuk. Kivételesen módot ad az opt-out eljárás rendszeresítésére is az Ajánlás, ezt azonban az igazságszolgáltatás megbízható működésével kapcsolatos okokkal kell megfelelően alátámasztani. Így hát, bár az opt-out rendszer meghonosítására elvileg van mód, valódi esély inkább az opt-in rend választására van, különösen azért is, mert az opt-out rendszerrel együtt jár a perbeli rendelkezési jog sérelmének – véleményem szerint eltúlzott – árnyéka is.

Ügyvédvilág hírlevél

Friss hírek, szakmai cikkek, bírósági döntések, jogszabályfigyelő.

Kéthetente megjelenő hírlevelünkben összefoglaljuk az elmúlt időszak aktuális változásait, válogatunk értékes szakmai tartalmainkból, valamint tájékoztatjuk a legújabb szakirodalmakról, szolgáltatásokról, képzésekről.

Feliratkozás >>

A vélt jogosultaknak, akik ugyanazon tömeges károkozással járó helyzet miatt szenvedtek kárt, lehetővé kell tenni, hogy az ítélet meghozatala vagy az ügy más módon való jogszerű lezárása előtt bármikor csatlakozzanak a felperesi pertársasághoz (vagy a képviseleti keresetet megindító személynél bejelentkezzenek?), amennyiben ez nem veszélyezteti az igazságszolgáltatás megbízható működését. Egyben a felperesi pertársaság tagjai számára (vagy éppen ismét a közérdekű keresetindítónak?) lehetővé kell tenni, hogy a jogerős ítélet meghozatala vagy az ügy más módon való jogszerű lezárása előtt – az egyéni keresetek visszavonására vonatkozó feltételekkel azonos feltételek mellett – bármikor kilépjenek a felperesi pertársaságból, anélkül, hogy ez lemondást jelentene az igény egyéni érvényesítéséről. Nos, ezek a megalkotandó nemzeti szabályok meglepő módon kevésbé a közérdekű keresetindítóra, mint az önkéntes alapon formálódó osztályos keresetre vannak szabva, holott eddig inkább azok voltak előnyben részesítve.

A magyar Ftv. szabályozás nem is felel meg ezeknek a kitételeknek, mivel csak a hatóság vagy a fogyasztóvédelmi szervezetnek teszi lehetővé a keresetindítást – igaz amiatt, mert a fogyasztók személye ismeretlen. A 22-es csapdáját nehéz feloldani, mert két eltérő felperesi legitimációs nézet verseng.

Idevágó szabály még, hogy az alperest tájékoztatni kell a felperesi pertársaság összetételéről és annak esetleges változásairól. Ez a szabály nagyon fontos, mert az alperes saját perlési kitettségét csak úgy tudja vizsgálni és becsülni, hogy ismeri a vele szemben támasztott igény maximális mértékét.

Alternatív vitarendezés és egyezség

Az uniós jogalkotó itt is promotálja a bíróságon kívüli megegyezés alternatív formáit. Ez egyik részről nagyon helyeselhető folyamat, hiszen kiválthatja – valamilyen egyéni rendezési eszköz segítségével – a hosszú és bonyolult pert. A másik részről viszont azt hangsúlyozni kell, hogy kollektív alternatív vitarendezési mechanizmus nem áll rendelkezésre e célból – még ilyen pert sem szabályozott a magyar jogalkotó. Ez tehát kevésbé gyakorlatias felvetés, mint a perben kötendő egyezség kérdése. Erre vonatkozóan csak egy mondatot tartalmaz az Ajánlás, amely szerint a kollektív egyezség kötelező erejű eredményének jogszerűségét a bíróságok ellenőrzik, figyelembe véve valamennyi érintett fél érdekeinek és jogainak megfelelő védelmét. Ilyen tartalmú szabály megalkotása fontos, de véleményem szerint ennél tovább is kell mennie majd a jogalkotónak és valódi segítséget nyújtania a bíróságnak az egyezségi ajánlat ellenőrzésére. Nehéz ugyanis – az amerikai tapasztalat alapján – ellenállni a felek egyesült nyomásának, hogy a közösen előterjesztett egyezséget jóváhagyja a bíróság, különösen, ha az egy oly bonyolult ügyben születik, mint a kollektív per. Márpedig a külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyezségek nem feltétlenül szolgálják minden fél, különösen az osztály kis követeléssel rendelkező tagjainak érdekét.

Punitive damage

A class action rossz hírét részben annak köszönheti, hogy a kontinentális jogalkotó számára elrettentően magas büntető kártérítéseket ítéltek meg a tengerentúlon. Hozzátartozik, hogy azokat jellemzően egyedi perekben és nem tömeges eljárásokban tették. Ennek ellenére indokoltnak látta az Ajánlás, hogy kifejezetten megtiltsa a büntető kártérítés alkalmazását a tömeges károkozási helyzetből fakadó kollektív perekben. Ezt az óvatosságot támogatni lehet, egyébként e feltételnek a magyar jog általában megfelel, mert egyáltalán nem teszi lehetővé a tényleges kárt meghaladó igény érvényesítését kártérítési perben.

Összességében megállapítható, hogy az Ajánlás alapján perjogunkban meghonosítandó kollektív igényérvényesítés tárgyi hatálya erősen korlátozott lesz – kizárólag az uniós jogi rendelkezések megsértéséből fakadó igényekre kell ilyen pert alkotni, s a fentebb ismertetett elveknek az eljárási szabályokat megfeleltetni. Ennek ellenére ez a pertípus mintául szolgálhat belföldi igényérvényesítésre alkalmazandó pertípus szabályaira nézve.

A magyar jog az Ajánlásban elvárt elveknek számos ponton teljesen megfelel, így különösen a perköltség viselésével kapcsolatos, illetve a büntető kártérítések tilalmával kapcsolatos előírások kapcsán. Más területen azonban már nem jelenthető ki, hogy rendelkezésre állna az Ajánlás elvei mentén szabályozott olyan pertípus, amely a tömeges károkozással járó helyzetben kárt szenvedett személyek számára hatékony igényérvényesítési eszközt adna. Bizonyos elemei ennek az eszköznek felfedezhetőek a fogyasztóvédelmi törvény közérdekű igényérvényesítési szabályaiban, azonban ez az Ajánlást megelőzően meghozott módosítás olyan kérdésekben, mint a befogadási eljárás, a belépés biztosítása, az egyezségre vonatkozó speciális szabályok, a per finanszírozása, a per szabályai az elvárásoknak nem felel meg. Amennyiben a polgári perrendtartás újrakodifikálása során a jogalkotó ezeket az elveket is figyelembe vevő perlési eszközt alkot meg, ha annak tárgyi hatálya az uniós jogok megsértéséből fakadó igényekre is kiterjed majd, nos, ebben az esetben a magyar jogalkotó is eleget tesz majd az Ajánlásban foglaltaknak – már ha az tényleges kötelezettsége.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.