A MÁV felelőssége a mozgó vonatra ugró utasért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utas magatartására, mint elháríthatatlan külső okra a MÁV csak akkor hivatkozhat, ha minden lehetséges intézkedést megtett a baleset elhárítására. Az utas felróható magatartása miatt keletkezett kárt az üzembentartónak nem kell megtérítenie – a Kúria eseti döntése.


A tényállás

A felperes balesetet szenvedett, mivel a már mozgásban lévő vonat után szaladt és arra megkísérelt felugrani, azonban az ugrást elvétette és a vonat kerekei alá esett. A baleset következtében az egyik lábát elveszítette és egyik keze megbénult. A felperes kérte a bíróságtól, hogy a Ptk. veszélyes üzem működése során keletkezett károk megtérítésére vonatkozó szabályai alapján [345. § (1) bekezdés] kötelezze a társaságot (alperes) a balesettel összefüggő vagyoni és nem vagyoni kárának megtérítésére.

Az első- és másodfokú eljárás

Mivel álláspontja szerint a kárt elháríthatatlan külső ok, mégpedig a felperes szabályszegő magatartása idézte elő, az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította. Hangsúlyozta, hogy a menetrendszerűen induló vonat a baleset bekövetkeztekor már mozgásban volt. Hozzátette, hogy ugyan a forgalmi szolgálattevő nem tartotta be azt a forgalmi utasítást, hogy a vonatot és az állomást a vonat teljes áthaladásáig és kihaladásáig figyelje, ennek azonban nem tulajdonított jelentőséget, mivel a megfelelő magatartással sem lehetett volna a baleset bekövetkezését befolyásolni. Álláspontja szerint, még akkor is, ha a forgalmi szolgálattevő észleli a felperest és kiáltással figyelmezteti, vitatható, hogy a felperes meghallja-e a figyelmeztetést és ennek megfelelően cselekszik-e.

A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta. Álláspontja szerint a jegyvizsgáló ugyan elmulasztotta a szerelvény valamennyi ajtajának bezárását, a forgalmi szolgálatot tevő pedig a belső szabályzatot megszegve nem a megfelelő helyen tartózkodott és mindezek kétségtelenül jogellenes és felróható magatartások, de nem állnak adekvát oksági kapcsolatban a baleset bekövetkezésével, mivel – hangsúlyozta a bíróság – a felszólítás, figyelemfelhívás objektíve nem alkalmas arra, hogy a mozgó vonatra való felszállástól az utast visszatartsa. Ennek sikere szubjektív körülménytől, az utas magatartásától függ. A bíróság puszta feltételezésnek tartotta, hogy figyelmeztetés, illetve csukott vagonajtó esetén a felperes miként viselkedett volna. Magatartását köztudomásúan balesetveszélyes ítélte, amelyre az alperes alkalmazottjának nem kellett külön felhívnia a figyelmet.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

A felperes a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és az alperes kártérítési felelősségének megállapítását kérte a Kúriától az alperesre terhesebb 90–10%-os kármegosztással.

A Kúria megállapításai

A Kúria nem vitatta, hogy a felperes károsodása azért következett be, mert mozgásban lévő vonatra ugrott fel. Az irányadó Ptk. 345. § (1) bekezdésével kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az ilyenkor fennálló felelősség vétkességtől független felelősség, ami alól az alperes, mint a fokozott veszéllyel járó tevékenység folytatója akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a kárt a működési körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő. Ez lehet a felperes magatartása is, azonban erre az alperes nem hivatkozhat eredményesen, ha nem tett meg minden lehetséges és célszerű intézkedést a baleset elhárítására. Ha a károsult vétkességétől független közrehatása elháríthatatlan, az üzembentartó teljes mértékben mentesül a felelősség alól, viszont a felperes önhibáján alapuló, nem elháríthatatlan közrehatása esetén pedig a kárt annyiban nem kell megtérítenie, amennyiben az a károsult felróható magatartásából származott.

Az üzembentartó akkor mentesülne, ha minden lehetséges és a baleset megakadályozására alkalmas intézkedést megtett, ennek hiányában az elháríthatatlanságra nem hivatkozhat. A mentesülés szempontjából nem azt találta döntőnek a Kúria, hogy a felperes az alperes alkalmazottainak szabályos magatartása, a figyelmeztetés, a becsukott állapotban lévő vonatajtók ellenére megkísérelné-e a vonatra történő felugrást, hanem azt, hogy a baleset elkerülésére alkalmas intézkedések ténylegesen megvalósultak-e.

A vonatindulás figyelemmel kísérésének elmulasztása, valamint a nyitott ajtóval közlekedés esetén nem állítható, hogy a balesetet a működési körön kívül eső elháríthatatlan ok eredményezte. Ugyanakkor megállapított azt is, hogy a felperes súlyosan gondatlanul járt el, amikor a már mozgásban lévő vonatra felugrott és ezzel közrehatott a kára bekövetkezésében. Döntésében a Kúria az alperes kártérítési felelősségét megállapíthatónak tartotta és a felperes felróható magatartását értékelve megállapította, hogy az alperes 50%-os mértékben felel a felperes balesettel összefüggő vagyoni és nem vagyoni káráért.

Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. III. 20.703/2013.) a Kúriai Döntések 2014/5. számában 146. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.