A szakszervezet kártérítési felelőssége a munkaügyi kapcsolatokban – 1. rész


Cikksorozatunkban a szerző azt vizsgálja, hogy a munkaügyi kapcsolatokban tanúsított magatartással összefüggésben okozott károkért a szakszervezet mikor és milyen feltételekkel felel.

XX. Visegrádi Munkajogi Konferencia


Releváns jogszabályhely: 

Releváns jogszabályhelyek: A munka törvénykönyvéról szóló 2012. évi I. törvény 6.§ (2) és (4) bekezdés, 7. §, 199. § (2) bekezdés, 230. §, 234. § (2) bekezdés, 270. § (2) bekezdés a) pont, 273. §, 285. § (1) bekezdés

az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 4. § (1) bekezdés

a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 3:9. §, 3:32. § (1)-(2) bekezdés, Ptk. 6:519. §

a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 508. §, 513. §  (1) bekezdés, 514. § (1) bekezdés

a sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvény 1. § (3)-(4) bekezdés


1. A munkaügyi kapcsolatok

A munka törvénykönyvéról szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) a Harmadik Részben szabályozza a munkaügyi kapcsolatokat. Az Mt. 230. §-a szerint a munkavállalók szociális és gazdasági érdekeinek védelme, továbbá a munkabéke fenntartása érdekében az Mt. szabályozza a szakszervezet, az üzemi tanács és a munkáltatók, vagy érdekképviseleti szervezeteik kapcsolatrendszerét. E kapcsolatrendszer szerteágazó, konfliktusokkal terhelt, sokszor nemcsak a munkáltató és a szakszervezet(ek) viszonyában, de a szakszervezetek között is. A szakszervezet és a munkáltató, illetve a szakszervezetek között természetszerűen nincs munkaviszony, a kollektív szerződés kivételével jellemzően még szerződés sem, ezért a munkaügyi kapcsolatokból felmerülő kárigény munkaviszonyon kívüli, szerződésen kívüli polgári jogi igény. Kérdés, hogy az ilyen kárigény milyen eljárási rendben, milyen anyagi szabályok alapján érvényesíthető.

2. A szakszervezet mint jogi személy

Az Mt. 270. § (2) bekezdés a) pontja meghatározza a szakszervezet fogalmát: e szerint az Mt. alkalmazásában szakszervezet a munkavállalók minden olyan szervezete, amelynek elsődleges célja a munkavállalók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekeinek előmozdítása és megvédése. Ez a fogalommeghatározás megfelel az egyesülési szabadság és a szervezkedési jog védelméről szóló, a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia 1948. évi 31. ülésszakán elfogadott 87. számú Egyezményben (a továbbiakban: 87. számú Egyezmény) szereplő fogalommeghatározásnak,[1] melynek kihirdetéséről a 2000. évi LII. törvény rendelkezik.

A szakszervezet jogi személy. A szakszervezet az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 4. § (1) bekezdése szerint az egyesület különös formája. Egyesületként alkalmazandóak rá a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) Harmadik Könyv Első részében található jogi személyre vonatkozó általános szabályok, valamint a Második részben szabályozott egyesületi szabályok. A Ptk. 3:32. § (1) bekezdése alapján, ha a Ptk. lehetővé teszi, a létesítő okirat rendelkezhet a jogi személy egyes szervezeti egységeinek jogi személlyé nyilvánításáról, feltéve, hogy a szervezeti egység az alapítóktól és a jogi személytől elkülöníthető szervezettel és vagyonnal rendelkezik. Az egyesületek tekintetében a Ptk. 3:63. § (5) bekezdése ezt megengedi, a hivatkozott jogszabályhely szerint az egyesület alapszabálya az egyesület valamely szervezeti egységét jogi személlyé nyilváníthatja. Ezáltal egyes munkáltatói alapszervezetek is jogi személyekké válhatnak. Ennek hiányában a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) a munkaügyi perekre vonatkozó XXXIX. Fejezet rendelkezései között, az 514. § (1) bekezdésében előírja, hogy a perben fél lehet az a szakszervezet, munkáltatói érdekképviseleti szervezet vagy üzemi, közalkalmazotti tanács is, amelynek egyébként nincs perbeli jogképessége. Ez azonban csak a munkaügyi perekre irányadó rendelkezés. A Ptk. 3:32. § (2) bekezdése szerint a jogi személy szervezeti egységére a jogi személy általános szabályait megfelelően alkalmazni kell azzal az eltéréssel, hogy a jogi személy szervezeti egység elkülönített vagyonából ki nem elégíthető hitelezői igényekért a jogi személy a szervezeti egység jogi személyiségének fennállása alatt és ezt követően is köteles helytállni. Kérdés, hogy ezen rendelkezés lehetőséget biztosít-e arra, hogy egy kártérítési perben a szakszervezet és a szakszervezet által létesített munkáltatói alapszervezet együttesen marasztalásra kerüljenek. A bírói gyakorlat más tárgyú ügyben megállapította, hogy egyetemleges felelősség a munkáltató és a munkáltató fenntartója részéről nem merülhet fel. A Ptk. 3:9. §-a és 3:32. § (2) bekezdése a fenntartó és a köznevelési intézmény egymás közötti polgári jogi jogviszonyában irányadó, a munkavállaló a munkaviszonyból eredően e jogszabályokra az alapító esetleges mögöttes helytállására munkaügyi perben nem alapíthat jogot.[2] Egyetemleges felelősség – kifejezett jogszabályi rendelkezés hiányában – valóban nem állapítható meg, de véleményem szerint nem kizárt a nem teljesítés esetére történő mögöttes felelősség alapján történő kötelezés, hasonlóan a betéti társaság és a beltag esetéhez.

A szakszervezet tehát elsősorban érdekképviseleti, érdekvédelmi szerv. E minőségében a szakszervezet és a szakszervezeti tisztségviselők is jellemzően konfrontálódnak a munkáltatóval, annak vezetőivel, hiszen érdekeik eltérőek. Kérdés, hogy a munkaügyi kapcsolatokban tanúsított magatartással összefüggésben okozott károkért a szakszervezet mikor és milyen feltételekkel felel.

3. A szakszervezet jogai és kötelezettségei

A szakszervezetet – jogi személyként – jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik. Az Mt. 270. § (1) bekezdése előírja, hogy az Mt.-ben a szakszervezet számára biztosított jogok a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet illetik meg.

A szakszervezeti jogokat az Mt. XXI. Fejezete szabályozza. Ilyen szakszervezeti jogok – többek között – a kollektív szerződéskötési jogosultság, a munkavállalók képviseletének joga, az, hogy a szakszervezet a munkáltatótól a munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel kapcsolatban tájékoztatást kérhet, valamint a szakszervezet jogosult a munkáltatói intézkedéssel (döntéssel) vagy annak tervezetével kapcsolatos véleményét a munkáltatóval közölni, ezzel összefüggésben konzultációt kezdeményezni, az arra jogosult szakszervezeti tisztségviselőt munkajogi védelem illeti meg (Mt. 273. §), a szakszervezetet megilleti a szolidaritási sztrájk kezdeményezésének joga [a sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvény (a továbbiakban: Sztrájktv.) 1. § (4) bekezdés], és sztrájkot is szervezhet.

Emellett az Mt. szabályozza a szakszervezeti kötelezettségeket is: az általános magatartási követelmények között a törvény a szakszervezet vonatkozásában is előírja, hogy a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a jóhiszeműség és a tisztesség elvének megfelelően kell eljárni, továbbá kölcsönösen együtt kell működni, és nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti. A jóhiszeműség és tisztesség követelményét sérti az is, akinek joggyakorlása szemben áll olyan korábbi magatartásával, amelyben a másik fél okkal bízhatott. Az együttműködési kötelezettség része a tájékoztatási kötelezettség is, mely szerint az Mt. hatálya alá tartozók kötelesek egymást minden olyan tényről, adatról, körülményről vagy ezek változásáról tájékoztatni, amely a munkaviszony létesítése, valamint az Mt.-ben meghatározott jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából lényeges [Mt. 6. § (2) és (4) bekezdés]. Tilos továbbá a joggal való visszaélés is (Mt. 7. §). Irányadó továbbá a Sztrájktv. 1. § (3) bekezdése, mely ugyancsak rögzíti, hogy a sztrájkjog gyakorlása során a munkáltatóknak és a munkavállalóknak együtt kell működni. A sztrájkjoggal való visszaélés tilos.

Az általános magatartási követelményeken túl a jogalkotó az Mt. munkaügyi kapcsolatokról szóló Harmadik Részében is szabályozott pár igen lényeges kötelezettséget, melyek egyébiránt az általános magatartási követelmények (együttműködési kötelezettség, a munkáltató jogos gazdaság érdekekeinek védelme) munkaügyi kapcsolatokra vonatkozó speciális rendelkezéseinek tekinthetőek. Az Mt. 234. § (2) bekezdése előírja, hogy az üzemi tanács vagy a szakszervezet nevében vagy érdekében eljáró személy olyan tényt, információt, megoldást vagy adatot, amelyet a munkáltató jogos gazdasági érdekei vagy működése védelmében kifejezetten bizalmasan vagy üzleti titokként való kezelésre történő utalással hozott tudomására, semmilyen módon nem hozhatja nyilvánosságra, és azt az Mt.-ben meghatározott célok elérésén kívüli tevékenységben semmilyen módon nem használhatja fel. A (3) bekezdés szerint az üzemi tanács vagy a szakszervezet nevében vagy érdekében eljáró személy a tevékenysége során tudomására jutott információkat csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése vagy a személyiségi jogok megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra. A (2) bekezdésben szabályozott tényállás feltétele, hogy a közölt adatokkal kapcsolatban maga a munkáltató egyértelművé tegye, hogy az átadott adat kifejezetten bizalmasan vagy üzleti titokként kezelendő, ez esetben kizárt a nyilvánosságra hozatal és a felhasználás „a törvényben meghatározott célok elérésén kívüli tevékenységben”. A jogszabályhelyhez fűzött miniszteri indokolás szerint: „[a] felek együttműködési kötelezettségéből, valamint az üzemi tanács funkciójából következik, hogy az információk, felhívások tartalmának a munkavállalók részvételi jogainak érvényesülését, annak hatékonyságát kell szolgálnia, illetve az üzemi tanács működésével kell összefüggésben állnia”.[3] A szakszervezetről hallgat az indokolás, de nem vonható kétségbe, hogy e tekintetben is irányadó, hogy a felhasználásra csakis a szakszervezet törvényben meghatározott céljai elérése érdekében kerülhet sor. Ez egyébiránt következik a rendeltetésszerű joggyakorlás és a joggal való visszaélés Mt. 7. §-ában szabályozott tételéből is. A másik esetben nem hangzik el ilyen munkáltatói figyelemfelhívás, de ilyen esetben is korlátozott a nyilvánosságra hozatal: az nem veszélyeztetheti a munkáltató jogos gazdasági érdekeit és nem járhat a személyiségi jogok sérelmével.

Az Mt. fenti szabályai az Európai Parlament és a Tanács az Európai Közösség munkavállalóinak tájékoztatása és a velük folytatott konzultáció általános keretének létrehozásáról szóló 2002/14/EK irányelve (2002. március 11.) (a továbbiakban: 2002/14/EK irányelv) rendelkezésének beiktatását végzik el a magyar jogban. Az irányelv célja a Közösségen belüli vállalkozások vagy üzemek munkavállalóinak tájékoztatására és a velük folytatott konzultációra vonatkozó minimumkövetelményeket meghatározó általános keret létrehozása [2002/14/EK irányelv 1. cikk (1) bekezdés]. Ennek érdekében az irányelv maga is nyomatékosítja: a tájékoztatásra és konzultációra vonatkozó gyakorlati rendelkezések meghatározása, illetve végrehajtása során a munkaadó és a munkavállalók képviselője a kölcsönös együttműködés szellemében dolgoznak, megfelelően figyelembe véve a másik fél jogait és kötelezettségeit, valamint a vállalkozás vagy az üzem és a munkavállalók érdekeit [2002/14/EK irányelv 1. cikk (3) bekezdés]. Maga az irányelv is szabályozza a bizalmas adatok kérdéskörét a 6. cikkben. A 6. cikk (1) bekezdése értelmében „[a] tagállamok előírják, hogy a nemzeti jogszabályok által meghatározott feltételek mellett és korlátozásoknak megfelelően, a munkavállalók képviselői és az őket segítő szakértők nem jogosultak a munkavállalók, illetve harmadik fél tudomására hozni semmiféle olyan információt, amelyet a vállalkozás vagy az üzem jogos érdekeinek védelmében kifejezetten bizalmasan hoztak a tudomásukra. Ez a kötelezettség az említett képviselők és szakértők esetében tartózkodási helyüktől függetlenül, hivatali megbízásuk lejártát követően is érvényben marad. A tagállamok mindazonáltal engedélyezhetik a munkavállalók képviselői vagy az őket segítő bármely személy számára, hogy a munkavállalók és harmadik felek felé titoktartási kötelezettség mellett bizalmas információkat adjanak át.” A (2) bekezdés szerint „[a] tagállamok különleges esetekben és a nemzeti jogszabályokban meghatározott feltételek mellett és korlátozásoknak megfelelően előírhatják, hogy a munkaadó nem köteles tájékoztatást adni, vagy konzultációt folytatni abban az esetben, ha a tájékoztatás vagy a konzultáció objektív kritériumok alapján olyan jellegű, hogy az súlyosan károsítaná a vállalkozás vagy üzem működését, illetve arra nézve hátrányos volna”. A 6. cikk (3) bekezdése előírja továbbá, hogy „[a] tagállamok a hatályos nemzeti eljárások sérelme nélkül biztosítják a közigazgatási vagy bírósági jogorvoslati eljárást arra az esetre nézve, ha a munkaadó titoktartást kér, illetve nem közli az (1) és (2) bekezdésben meghatározott adatokat. A tagállamok meghatározhatnak a vonatkozó információk titkosságának védelmét szolgáló eljárásokat is.”

4. A szakszervezet kártérítési felelőssége

Habár az Mt. a munkaügyi kapcsolatokat szabályozza, a szakszervezet kártérítési felelőssége nem szerepel az Mt.-ben. A szakszervezet és a munkáltató között ugyanis nincs szerződéses jogviszony, kivéve a kollektív szerződéses jogviszony. A kollektív szerződés megszegése esetén jellemzően a munkavállalók léphetnek fel anyagi igényekkel. Habár nem kizárt a kollektív szerződés kötelmi részével kapcsolatos jogérvényesítés, de az nem jellemző.[4]

Mi a helyzet azonban akkor, ha a szakszervezet a munkaügyi kapcsolatok során kárt okoz? Például joggal való visszaéléssel nem adja meg az egyetértő nyilatkozatot a választott szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonyának felmondással való megszüntetéséhez. Vagy a bíróság által jogellenesnek ítélt sztrájkot szervezett. Esetleg nyilvánosságra hoz üzleti titkokat, vagy megsérti a munkáltató jóhírnevét. Ezek a kérdések időről időre felmerülnek a munkaügyi bírósági gyakorlatban, ugyanakkor az időközben bekövetkező jogszabályváltozások miatt a válaszok is változnak. A szakszervezet mindezen cselekményekért a Ptk. szerződésen kívüli károkért való felelősségi szabályai szerint felel (Ptk. Negyedik rész XXVI. cím).

4.1. Alkalmazandó eljárásjogi szabályok

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: 1992-es Mt.) 199. § (1)–(2) bekezdése a munkaügyi jogvita fogalmát a következőképpen határozta meg: a munkavállaló a munkaviszonyból származó igényének érvényesítése, valamint a szakszervezet, illetve az üzemi tanács (üzemi megbízott) az 1992-es Mt.-ből, illetőleg kollektív szerződésből vagy üzemi megállapodásból származó igényének érvényesítése érdekében az 1992-es Mt. rendelkezései szerint munkaügyi jogvitát kezdeményezhet. A munkáltató – ha az 1992-es Mt. másképp nem rendelkezik – a munkaviszonnyal kapcsolatos igényének érvényesítése iránt munkaügyi jogvitát kezdeményezhet.

Emellett a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: 1952-es Pp.) 1999. január 1-től a 349. § (2) bekezdés c) pontjában előírta, hogy munkaügyi pernek minősült a sztrájkkal, egyéb munkaharccal vagy a szervezkedési szabadsággal kapcsolatos jogellenes magatartásra vagy törvényben előírt kötelezettség teljesítésére alapított igény érvényesítése. Ezen szabály azonban 2012. július 1-től hatályát vesztette, és az 1952-es Pp. ezt követően mindösszesen azt rögzítette, hogy a törvény az (1) bekezdésben foglaltakon túl más ügyekben is a munkaügyi perre vonatkozó szabályok alkalmazását írhatja elő.

A korábbi bírói gyakorlat az volt, hogy a szakszervezet és a munkáltató közötti kártérítési perek a munkaügyi bíróságok hatáskörébe tartoztak. A Legfelsőbb Bíróság Mfv.I.10.769/2004/6. számú határozatában, megállapította, hogy az olyan jogvitában, amelyben a munkáltató amiatt igényel kártérítést a szakszervezettől, mert utóbbi rendeltetésellenesen megtagadta az egyik munkavállaló munkaviszonya megszüntetéséhez szükséges egyetértést, a munkaügyi bíróság és nem a rendes bíróság jár el. A határozat indokolása szerint a felperesi szakszervezet igénye közalkalmazotti jogviszonyból ered. A közalkalmazottak tekintetében is alkalmazandó Mt. 199. § (2) bekezdése értelmében munkaügyi jogvitának minősül a munkáltató és a szakszervezet közötti munkaviszonnyal kapcsolatos jogvita, ezért annak elbírálása a munkaügyi bíróság hatáskörébe tartozik. A jogszabály a munkáltató által kezdeményezhető munkaügyi jogviták körét nem szűkíti le csupán a munkavállalóval szembeni jogvitára.[5] A régi bírói gyakorlat tehát munkaviszonnyal kapcsolatos igénynek tekintette a munkáltató által a szakszervezettel szemben érvényesített kárigényt. Emellett a bírói gyakorlat abban is egyértelmű volt, hogy a jognyilatkozat pótlása iránti kereset munkajogi igénynek minősül.[6]

Az Mt. munkajogi igény fogalma azonban eltérő. Az Mt. 285. § (1) bekezdése szerint a munkavállaló és a munkáltató a munkaviszonyból vagy az Mt.-ből származó, a szakszervezet, az üzemi tanács az Mt.-ből vagy kollektív szerződésből, vagy üzemi megállapodásból származó igényét bíróság előtt érvényesítheti. A megváltozott fogalom a munkaviszonnyal kapcsolatos igényt nem szabályozza, a munkajogi igény alapja a munkaviszony, a törvény, kollektív szerződés vagy üzemi megállapodás lehet, márpedig a szakszervezettel szembeni kárigény egyiknek sem felel meg, mert az nem munkaviszonyból származik, és azt az Mt. nem is szabályozza.

A Pp. ugyancsak a munkajogi igény fogalmát alkalmazza, amikor az 508. §-ában meghatározza a munkaügyi per fogalmát. Az (1) bekezdés szerint munkaügyi peren a munkaviszonyból származó pert kell érteni. A (2) bekezdés szerint az (1) bekezdésben foglaltakon túl e fejezet alkalmazásában munkaügyi per az Mt. 285. § (1) bekezdése szerinti további munkajogi igény érvényesítésével kapcsolatos per. Emellett a Pp. 513. § (1) bekezdése előírja, hogy pertársaság vagy keresethalmazat esetén, ha a törvényszék hatáskörébe tartozó valamelyik kereseti kérelem elbírálása munkaügyi perre, míg a többi kereseti kérelem nem munkaügyi perre tartozik, vagy valamelyik kereseti kérelem elbírálása munkaügyi perre, míg a többi kereseti kérelem járásbíróság hatáskörébe tartozik, a pert a munkaügyi perben eljáró tanács bírálja el, feltéve, hogy a pertársaság vagy a keresethalmazat törvény által megengedett.

Kérdés, hogy a megváltozott jogszabályi rendelkezések alapján munkaügyi pernek minősül-e a munkáltató által a szakszervezettel szemben érvényesített kárigény. A helyes válasz: attól függ, hogy a munkáltató önmagában érvényesít-e kárigényt vagy a kárigényt munkajogi igény mellett érvényesíti-e.

A Fővárosi Ítélőtábla az 1.Mpkf.35.133/2020/3. számú ügyben megállapította, hogy a kollektív munkaügyi jogvita tárgya az Mt.-ből vagy kollektív szerződésből, vagy üzemi megállapodásból származó igény érvényesítése. A hatályos Mt. a szakszervezet kártérítési felelősségét nem szabályozza és nem rendeli alkalmazni a Ptk. szerződésen kívüli károkozásra vonatkozó 6:519. §-át sem, ezért a felperes kártérítés iránti igénye akkor sem tekinthető munkajogi igénynek, ha az a munkaügyi kapcsolatokból eredő jogokkal és kötelezettségekkel függ össze. A felperes igénye ugyanis nem az Mt.-ből, hanem a Ptk. szerződésen kívül okozott kártérítési szabályaiból származik. Jelen esetben az anyagi jogszabály változása, nevezetesen az, hogy a Ptk. a továbbiakban már nem tekinthető az Mt. általános háttérjogszabályának, és így a Ptk. szerződésen kívüli kártérítési felelősségre vonatkozó szabályai az Mt. alapján a szakszervezet tekintetében nem alkalmazhatók, egyértelműen azzal a jogkövetkezménnyel jár, hogy ezen igény nem tekinthető munkajogi igénynek, a felek ezzel kapcsolatos jogvitája nem minősül kollektív munkajogi jogvitának. A másodfokú bíróság szerint azonban a munkáltató által a munkavállalók érdekében fellépő szakszervezet ellen érvényesített kárigény, melynek alapja a szakszervezet munkaügyi kapcsolatok során gyakorolt állítólagos joggal való visszaélése, adhéziós munkaügyi perként bírálandó el [1952-es Pp. 349. § (3) bekezdés], amennyiben a felperes ugyanezen magatartás miatt jognyilatkozat pótlását is kérte. A perek szükségtelen megkettőzésével, felesleges idő és költségvonzattal, és a perhatékonyság elvének kiiktatásával járna az ezzel ellentétes értelmezés elfogadása.

A hatályos Pp. alapján a kérdésre adott válasz a Pp. 513. § (1) bekezdése alapján az, hogy ha a munkáltató kizárólag kárigényt érvényesít a szakszervezettel szemben, akkor annak elbírálására az általános hatáskörű bíróság jogosult, ha azonban munkajogi igényt is tartalmazó keresethalmazatról van szó, már a munkaügyi perben hatáskörrel bíró bíróság jár el.

4.2. Alkalmazandó anyagi jogi szabályok

A szakszervezet kártérítési felelősségére tehát a Ptk. szerződésen kívüli károkozásért való felelősségi szabályai irányadóak. A Ptk. 6:519. §-a rögzíti a felelősség általános szabályát: e szerint, aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól a károkozó, ha bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható.

A szerződésen kívüli kártérítési felelősség feltételei a Ptk. szerint:

– kár,

– jogellenesség,

– okozati összefüggés és

– felróhatóság.

A kártérítési felelősség konjunktív feltételeinek fennállását (a károkozó magatartást, a kárt és az ok-okozati összefüggést) a munkáltatónak kell bizonyítania, bármelyik tényállási elem hiányában a felelősség megállapításának nincs helye. A mentesülést, azt, hogy a magatartás nem volt felróható, ugyanakkor a szakszervezet bizonyítja, aki azt is bizonyíthatja, hogy a károkozás nem volt jogellenes.

A Ptk. 6:520. § d) pontja szerint minden károkozás jogellenes, kivéve, ha a károkozó a kárt jogszabály által megengedett magatartással okozta, és a magatartás más személy jogilag védett érdekét nem sérti.

Az írás a XIX. Magyar Munkajogi Konferenciához készült tanulmánykötetben jelent meg, a kézirat lezárása: 2022. augusztus 1. A tanulmány szerzője dr. Kulisity Mária bíró, Fővárosi Ítélőtábla Munkaügyi Kollégiuma.

A tanulmánykötet kiadója és a jogaszvilag.hu üzemeltetője a Wolters Kluwer Hungary Kft.

[1] A 87. számú Egyezmény 10. cikke értelmében a jelen Egyezményben a szervezet kifejezés jelenti a munkavállalóknak vagy a munkáltatóknak minden olyan szervezetét, amelynek célja a munkavállalók vagy a munkáltatók érdekeinek előmozdítása és megvédése.

[2] BH2020. 338.

[3] T/4786. számú törvényjavaslat a Munka Törvénykönyvéről, Budapest, 2011. október. Részletes indokolás a 233–234. §-hoz.

[4] A kollektív szerződés normatív része a munkaviszonyra vonatkozó szabályokat tartalmazza, a kötelmi rész tárgya a kollektív szerződést kötő felek viszonya, a kollektív szerződés megkötésével, teljesítésével, megszüntetésével, jogaik gyakorlásával, kötelezettségeik teljesítésével kapcsolatos magatartásuk.

[5] BH1993. 205.

[6] Uo.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.