A szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezménye


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkaidő-kedvezmény a szakszervezeten keresztül illeti meg a érdekvédelmi tisztségviselőket. Így a munkavállaló nem kifogásolhatja közvetlenül a kedvezmény meghatározásával kapcsolatos munkáltatói intézkedést – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, a felperes, mint szakszervezeti elnök olyan munkáltatónál dolgozott, amely az alágazatban megkötött kollektív szerződés (AKSZ) és a helyi kollektív szerződés hatálya alatt állt. A helyi kollektív szerződés a szakszervezeti tisztségviselőket megillető munkaidő-kedvezményt (szakszervezeti tagonként havi egy óra) az AKSZ vonatkozó rendelkezéseire utalva szabályozta. Az alperes munkáltatónál működő szakszervezet úgy döntött, hogy az érdekvédelmi tisztségviselőknek járó összes munkaidő-kedvezményt (havi 175 óra) az elnök jogosult igénybe venni, aki így mentesült a munkavégzési kötelezettsége alól és szakszervezeti tevékenységi körén kívül munkaköri feladatokat nem látott el.

Termelés a gyártósoron. Az érdekvédelem különös buktatói…

Amikor az alperes felmondta az AKSZ-t, közölte a szakszervezettel, hogy a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményére innentől kezdve az Mt. vonatkozó rendelkezései lesznek irányadóak, és a szakszervezet 175 tagja után ezután már csak havi 117 óra munkaidő-kedvezmény járt. A szakszervezet az intézkedéssel szemben eredménytelen kifogást terjesztett elő, de a rendelkezésre álló határidőn belül bírósághoz nem fordult.

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül.
A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.
A szolgáltatást a munkajog.hu portál felületén keresztül éri el, ahol többféle csomagajánlat közül is választhat.

Részletes információ >>

Az első- és másodfokú eljárás

A felperes álláspontja szerint őt változatlanul 175 óra munkaidő-kedvezmény illeti meg a szakszervezeti taglétszám után, mivel meggyőződése szerint továbbra is a munkahelyi kollektív szerződés, valamint AKSZ szabályai irányadóak, ezért úgy vélte, hogy a 117 óra feletti munkavégzés rendkívüli munkavégzésnek minősült, így a bíróságtól annak megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Az alperes továbbra is a Munka Törvénykönyve (Mt.) szabályait tartotta alkalmazandónak, ezért véleménye szerint a felperes nem végzett túlmunkát.

A közigazgatási és munkaügyi bíróság kimondta, hogy a szakszervezeti elnöknek nincs jogosultsága ebben az ügyben bírósághoz fordulni, mivel a munkaidő-kedvezmény olyan, az érdekképviseleti szervet közvetlenül érintő intézkedés, amellyel kapcsolatban csak a szakszervezet jogosult kifogást előterjeszteni, illetve bírósághoz fordulni, így elutasította a keresetet. A törvényszék az elsőfokú döntést helybenhagyta, és megállapította, hogy a felperest a 117 óra munkaidő-kedvezmény feletti időtartamban munkavégzési kötelezettség terhelte.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

A felperes álláspontja szerint azzal, hogy az alperes felmondta az AKSZ-t, egyben a helyi kollektív szerződés azon pontjait is, amelyek az AKSZ-re hivatkoztak. Ez viszont meglátása szerint a helyi kollektív szerződés egyoldalú módosítását jelenti, ami egyértelműen jogszabályba ütköző, hiszen a kollektív szerződés részlegesen nem mondható fel. Mindezek alapján úgy vélte, a munkáltató a korábbi megállapodásnak megfelelően változatlanul 175 óra munkaidő-kedvezményt lenne köteles biztosítani.

A Kúria megállapításai

A Kúria megerősítette, hogy az érdekvédelmi tisztségviselőket illető munkaidő-kedvezmény nem közvetlenül, hanem a szakszervezet rendelkezése alapján, a szakszervezeteken keresztül illeti meg a szakszervezeti tisztségviselőt. Mindebből pedig az következik, hogy a munkavállaló nem kifogásolhatja közvetlenül a munkaidő-kedvezmény mértékének meghatározásával kapcsolatos munkáltatói intézkedést, hiszen ez a jogosultság csak az érintett szakszervezetet illeti meg.

Ezen túlmenően a Kúria leszögezte, hogy mivel a munkahelyi kollektív szerződés a munkaidő-kedvezményre vonatkozó rendelkezést nem tartalmazott, az AKSZ-t pedig felmondták, helytállóan alkalmazta az alperes a szakszervezeti tisztségviselőket megillető munkaidő-kedvezmény mértékével kapcsolatosan a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.

Az ismertetett döntés (Kúria Mfv. II. 10.672/2013.) a Kúriai Döntések 2014/11. számában 345. szám alatt jelent meg.

Ami a tényállást illeti, a felperes, mint szakszervezeti elnök olyan munkáltatónál dolgozott, amely az alágazatban megkötött kollektív szerződés (AKSZ) és a helyi kollektív szerződés hatálya alatt állt. A helyi kollektív szerződés a szakszervezeti tisztségviselőket megillető munkaidő-kedvezményt (szakszervezeti tagonként havi egy óra) az AKSZ vonatkozó rendelkezéseire utalva szabályozta. Az alperes munkáltatónál működő szakszervezet úgy döntött, hogy az érdekvédelmi tisztségviselőknek járó összes munkaidő-kedvezményt (havi 175 óra) az elnök jogosult igénybe venni, aki így mentesült a munkavégzési kötelezettsége alól és szakszervezeti tevékenységi körén kívül munkaköri feladatokat nem látott el.

Termelés a gyártósoron. Az érdekvédelem különös buktatói…

Amikor az alperes felmondta az AKSZ-t, közölte a szakszervezettel, hogy a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményére innentől kezdve az Mt. vonatkozó rendelkezései lesznek irányadóak, és a szakszervezet 175 tagja után ezután már csak havi 117 óra munkaidő-kedvezmény járt. A szakszervezet az intézkedéssel szemben eredménytelen kifogást terjesztett elő, de a rendelkezésre álló határidőn belül bírósághoz nem fordult.

Az első- és másodfokú eljárás

A felperes álláspontja szerint őt változatlanul 175 óra munkaidő-kedvezmény illeti meg a szakszervezeti taglétszám után, mivel meggyőződése szerint továbbra is a munkahelyi kollektív szerződés, valamint AKSZ szabályai irányadóak, ezért úgy vélte, hogy a 117 óra feletti munkavégzés rendkívüli munkavégzésnek minősült, így a bíróságtól annak megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Az alperes továbbra is a Munka Törvénykönyve (Mt.) szabályait tartotta alkalmazandónak, ezért véleménye szerint a felperes nem végzett túlmunkát.

A közigazgatási és munkaügyi bíróság kimondta, hogy a szakszervezeti elnöknek nincs jogosultsága ebben az ügyben bírósághoz fordulni, mivel a munkaidő-kedvezmény olyan, az érdekképviseleti szervet közvetlenül érintő intézkedés, amellyel kapcsolatban csak a szakszervezet jogosult kifogást előterjeszteni, illetve bírósághoz fordulni, így elutasította a keresetet. A törvényszék az elsőfokú döntést helybenhagyta, és megállapította, hogy a felperest a 117 óra munkaidő-kedvezmény feletti időtartamban munkavégzési kötelezettség terhelte.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

A felperes álláspontja szerint azzal, hogy az alperes felmondta az AKSZ-t, egyben a helyi kollektív szerződés azon pontjait is, amelyek az AKSZ-re hivatkoztak. Ez viszont meglátása szerint a helyi kollektív szerződés egyoldalú módosítását jelenti, ami egyértelműen jogszabályba ütköző, hiszen a kollektív szerződés részlegesen nem mondható fel. Mindezek alapján úgy vélte, a munkáltató a korábbi megállapodásnak megfelelően változatlanul 175 óra munkaidő-kedvezményt lenne köteles biztosítani.

A Kúria megállapításai

A Kúria megerősítette, hogy az érdekvédelmi tisztségviselőket illető munkaidő-kedvezmény nem közvetlenül, hanem a szakszervezet rendelkezése alapján, a szakszervezeteken keresztül illeti meg a szakszervezeti tisztségviselőt. Mindebből pedig az következik, hogy a munkavállaló nem kifogásolhatja közvetlenül a munkaidő-kedvezmény mértékének meghatározásával kapcsolatos munkáltatói intézkedést, hiszen ez a jogosultság csak az érintett szakszervezetet illeti meg.

Ezen túlmenően a Kúria leszögezte, hogy mivel a munkahelyi kollektív szerződés a munkaidő-kedvezményre vonatkozó rendelkezést nem tartalmazott, az AKSZ-t pedig felmondták, helytállóan alkalmazta az alperes a szakszervezeti tisztségviselőket megillető munkaidő-kedvezmény mértékével kapcsolatosan a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.

Az ismertetett döntés (Kúria Mfv. II. 10.672/2013.) a Kúriai Döntések 2014/11. számában 345. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.