Az árva művek felhasználásának engedélyezése és nyilvántartása – WK-nagykommentár – 6. rész


Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Wolters Kluwer Hungary kiadásában megjelent, frissített szerzői jogi nagykommentár egyes részleteibe.

A Wolters Kluwer kiadó szerzői jogi nagykommentárjának harmadik, bővített kiadására az Szjt. 2021-es novelláris módosítása szolgáltatott indokot, melynek fő tartalma az újabb regionális jogharmonizáció, vagyis a 2019-es európai uniós szerzői jogi irányelvek átültetése volt. A törvényalkotói beavatkozás a műszaki és kulturális piaci változások miatt szükséges volt, de az átfogó és sokrétű eredmény olyan új egyensúlyt alakított ki a törvény preambulumában leírt érdekegyensúly elemei között, amely több szempontból is hátrányosabb lehet a szerzők és más szerzői jogi jogosultak számára.

Cikksorozatunk hatodik, egyben utolsó részében az árva művekkel foglalkozó kommentárrészleteket olvashatják el. Szerzője dr. Grad-Gyenge Anikó. Sorozatunk első része itt, a második itt, a harmadik itt, a negyedik itt, az ötödik pedig itt olvasható el.


Releváns jogszabály: 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról.


„Az árva művek felhasználásának SZTNH általi engedélyezése

a) A szabályozás célja, hogy teljes lefedettséget, logikai zártságot hozzon létre a szerzői jogi rendszerben, vagyis minden felhasználást lehessen jogszerűen végezni. Ennek a célnak végső soron az egyetlen érdemi korlátja az, hogy az SZTNH [Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala – a szerk.] árva mű átdolgozására – az építészeti alkotás kivételével – nem tud engedélyt adni, és erre a szabad felhasználás sem jogosít fel (ennek a felhasználásnak a személyiségi jogi összefüggései miatt), de egyébként az SZTNH minden, nem transzformatív felhasználást tud engedélyezni, ha arra vonatkozóan nem lelhető fel más jogosult, és a kérelmező eleget tesz valamennyi feltételnek, és a felhasználás nem tartozik a szabad felhasználás körébe.

Az SZTNH által adható

egyszerű felhasználási engedély:

– legfeljebb öt évre szól (természetesen nincs kizárva a meghosszabbítása, ha az engedély feltételei továbbra is fennállnak),

– csak Magyarország területére terjed ki minden lehetséges felhasználási mód esetében,

– nem kizárólagos (vagyis ugyanazon mű tekintetében többen is kaphatnak engedélyt),

– harmadik személyre át nem ruházható, és

– nem jogosít további felhasználási engedély adására.

Az építészeti alkotások tekintetében viszont a törvény eltérést enged: a felhasználási engedély kérelemre indokolt esetben egy alkalommal az eredeti engedély időtartamával, de legfeljebb öt évvel meghosszabbítható, feltéve, hogy azt az építészeti alkotás tulajdonosa kérte. A törvény indokolása szerint erre amiatt van szükség, mivel az építészeti alkotás tervének átdolgozásától az épület megvalósításáig hosszú idő telhet el, amire az ötéves felhasználási időhatár nem feltétlenül elegendő. A törvény ezért lehetővé teszi, hogy az SZTNH az engedéllyel rendelkező kérelmére a felhasználási engedély tartamát egy alkalommal, legfeljebb öt évvel meghosszabbítsa, ezzel (legfeljebb) tíz évre növelje az épület átépítésére (átdolgozására) és kivitelezésére fordítható időt. Amennyiben ezen időtartam sem elegendő a felhasználásra, akkor új engedély kérelmezhető. Ez utóbbi módszer (új engedély kérése) valamennyi műtípus esetében fennálló lehetőség a felhasználási engedély meghosszabbítására.

b) Az SZTNH által adott engedély hasonló egy felhasználási szerződésbe foglalt engedélyhez abban, hogy a felhasználás fejében az Szjt. 41/B. § (1) bekezdése alapján ezekben az esetekben is díj jár (sőt, szigorúbb is, mivel az SZTNH-nak nincs lehetősége az ingyenes engedélyadásra sem). A díj egyébként a felhasználás módjához és mértékéhez igazodik (az Szjt. itt szintén nem olyan rugalmas, mint a felhasználási szerződésekre vonatkozóan, ami adott esetben akár problémát is jelenthet, hiszen szó szerinti alkalmazása éppen eltérő díjazási módszerhez is vezethet, mint ami az adott műtípus adott felhasználásával kapcsolatban bevett – például az audiovizuális alkotások sugárzása esetén, ahol a díj megállapításának egyik meghatározó eleme lehet a reklámbevétel).

A szabályozás két szempontból is differenciáltan kezeli az árva művek egyes felhasználásait: eltérő szabályok vonatkoznak a jövedelemfokozást közvetve sem szolgáló, illetve a legalább közvetve jövedelemfokozást szolgáló felhasználásokra az eljárási díj, illetve a felhasználási díj szempontjából. A felhasználási díjat a szerző személyének vagy tartózkodási helyének ismertté válását követően kell megfizetni, ha a felhasználás jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgálja; ellenkező esetben, ha a felhasználás közvetve vagy közvetlenül jövedelemszerzés, jövedelemfokozás célját szolgálja, a díjat az SZTNH-nál letétbe kell helyezni. A díj letétbe helyezése a felhasználás megkezdésének feltétele. Ez azt jelenti, hogy az első körbe tartozó felhasználások esetében az SZTNH csupán megállapítja a díj mértékét, de annak letétbe helyezésére nem kerül sor [Szjt. 41/B. § (2) bek.]. Az eljárási díj összegét az Árvaműr. 4. § (2) bekezdése mérsékli a jövedelemfokozási célt közvetve sem szolgáló esetekben. Az Árvaműr. 3. § (5) bekezdése alapján egy kérelemben egy mű vagy egy teljesítmény felhasználására kérhető engedély. Több műre vagy teljesítményre vonatkozóan akkor lehet benyújtani közös kérelmet, ha a kérelem ugyanazon jogosult ugyanazon típusba tartozó műveinek vagy teljesítményeinek azonos felhasználási módjára vonatkozik.

c) Még ha a gondos keresés megvalósult is, az SZTNH lényegében nem tud teljes bizonyossággal meggyőződni arról, hogy nincs jogosultja a felhasználásnak, ezt a rendelkezésére bocsátott bizonyítékok alapján csak valószínűsíteni tudja. Ugyan várhatóan igen ritkán fog ez előfordulni, de a jogosult akár még a felhasználási engedély hatálya alatt, akár ezt követően ismertté válhat. Az előbbi esetben az SZTNH a szerző, illetve a felhasználó kérelmére a felhasználási engedélyt a szerző személye vagy tartózkodási helye ismertté válásának napjával kezdődő hatállyal visszavonja azzal, hogy a felhasználás a szerző személye vagy tartózkodási helye ismertté válásának napján meglévő mértékig, az engedély alapján még hátralévő időtartamig, de legfeljebb a szerző személye vagy tartózkodási helye ismertté válásának napjától egy évig folytatható a felhasználási engedély által biztosított feltételek között, az engedély hatálya alá tartozó teljes mértékben. Ilyen módon tehát a törvény a szerző ismertté válását követően is korlátozza a szerződési szabadságot, de ezt a korábban jogszerű felhasználó jogos érdekeinek (befektetéseinek, ráfordításainak) védelmében teszi. Ezt a rendelkezést megfelelően alkalmazni kell akkor is, ha a felhasználásra a szerző személye vagy tartózkodási helye ismertté válásának napjáig komoly előkészületeket tettek, de azt még nem kezdték meg, azzal, hogy ebben az esetben a felhasználást az előkészületnek a szerző személye vagy tartózkodási helye ismertté válásakor meglévő mértékéig lehet megkezdeni és folytatni, vagyis ebben az esetben a felhasználó korlátozása jóval tágabb, hiszen a felhasználás sem kezdődött még meg, csupán az előkészületek nem teszik indokolttá a szerző szerződési szabadságának korlátozását. [Szjt. 41/B. § (3)–(4) bek.]

Mivel a felhasználás az SZTNH engedélye alapján, jogszerűen zajlott, az időközben ismertté vált szerző szerzői jogi jogsértésre hivatkozva nem tud eredményesen pert indítani a felhasználó ellen szerzői jogsértésre hivatkozva. Ugyanakkor az SZTNH által a felhasználás fejében megállapított díjra igényt tarthat, méghozzá a felhasználási engedély hatályának megszűnésétől vagy a visszavonásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított öt évig a felhasználótól, illetve – a díj letétbe helyezése esetén – az SZTNH-tól. Az öt év lejártát követően az SZTNH a nála letétbe helyezett díjat átutalja annak a közös jogkezelő szervezetnek, amely az ismeretlen vagy az ismeretlen helyen tartózkodó szerző művének egyéb felhasználását jogosítja, vagyis ezt a határidőt követően a jogosult már nem követelheti ennek a kifizetését. Ha az ismeretlen vagy az ismeretlen helyen tartózkodó szerző művének egyéb felhasználásait több közös jogkezelő szervezet jogosítja, ezek a díjból egyenlő arányban részesülnek. Ilyen szervezet hiányában pedig a Nemzeti Kulturális Alapnak utalja át az SZTNH a díjat, amely ezt a kulturális javak hozzáférhetővé tételére fordítja. [Szjt. 41/B. § (5) bek.]

A díj mértékének vitatása a szerzői jogi perekre irányadó szabályok szerint bírósági útra tartozik. [Szjt. 41/B. § (6) bek.] […]

Az árva művek SZTNH által vezetett nyilvántartása

A művek (és teljesítmények) elárvulásának esélyét jelentősen csökkentheti, ha a jogosultak adatai – és az alkotással kapcsolatos egyéb információk – naprakészen tarthatók. Bár az utóbbi években a probléma felismerésével számos újabb adatbázis jött létre, ezek a már elárvult művek vonatkozásában nem tudnak segítséget nyújtani. Magának az árva művekre vonatkozó engedélyezési rendszernek a működését azonban hatékonyan segítheti az a hivatali nyilvántartás, amelyet az SZTNH vezet az Szjt. 41/E. §-a alapján. A nyilvántartásban foglalt információk mind a jogosultak (jellemzően a szerzők jogutódai), mind pedig a felhasználók számára hasznosak lehetnek. Előbbiek ennek révén egy helyen hozzáférhetnek valamennyi, az SZTNH által kiadott árva mű felhasználására feljogosító engedély részleteihez, és ilyen módon ellenőrizni tudják, hogy a jogosultsági körükbe tartozó bármely mű érintett-e ilyen engedéllyel. Az árva művet felhasználni kívánó felhasználók számára is hasznos információ lehet, ha az általuk felhasználni kívánt mű már a nyilvántartásban szerepel, hiszen az Szjt. 41/B. § (1) bekezdése szerint a hivatal által az árva mű felhasználására adott engedély nem kizárólagos. Nem kizárt tehát, hogy más is felhasználja árva műként a nyilvántartásban már szereplő művet. Ehhez azonban minden esetben újabb hivatali engedélyt szükséges szerezni, mivel az SZTNH nyilvántartásában való szerepléshez nem fűződik olyan – az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala [a továbbiakban: EUIPO (European Union Intellectual Property Office)] által az árva művekről vezetett nyilvántartásában való szerepléshez kapcsolódó – joghatás, amely az újabb jogosultkutatás szükségességét kizárná. [Lásd e tekintetben az Szjt. 41/F. §-ához fűzött magyarázatot.]

A hivatal által vezetett nyilvántartásban szerepel többek között az árva művel kapcsolatos hivatali ügyszám, a mű vagy teljesítmény azonosítására alkalmas adatok, – ha ez lehetséges – a jogosult, több jogosult esetén valamennyi jogosult neve, a művel kapcsolatban engedélyezett felhasználás terjedelmére vonatkozó adatok, a felhasználási díj mértéke és letétbe helyezésének napja, a felhasználási engedély visszavonásának ténye és hatálya, a folyamatban lévő eljárások ténye és tárgya. A nyilvántartás folyamatosan frissül. Az ismert jogosultakra vonatkozóan kezelendő – szintén a kérelem tartalmi elemeit képező –, továbbá az árva művek felhasználására vonatkozóan kiadott engedélyekről vezetett nyilvántartásban kezelt személyes adatok körét az Árvaműr. 8. §-a már korábban is megállapította, de mivel ezt nem törvényi szinten tette, ezért vált szükségessé az Szjt. e rendelkezésének kiegészítése az Adatreform tv. által. A módosítást követően a korábban az SZTNH által csak a felhasználási engedély jogosultja részéről írásban megadott hozzájárulása esetén nyilvánosságra hozott adatok (mint a felhasználó azonosítására alkalmas és a vele való kapcsolatfelvételt lehetővé tevő információk) immár külön hozzájárulás nélkül is a nyilvántartás részét képezik.”

(Címlapképeink illusztrációk. Forrás: jelenet a Salvador Dalí – A halhatatlanság nyomában című filmből.)

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.