Az új büntetőeljárási törvény tervezetéről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Néhány éve zajlik már a büntetőeljárás újra gondolása, mely lassan a végéhez közeledik. Ezt mutatja, hogy elkészült az új kódex tervezete (tervezet), melyet a témában érdekeltek nemcsak a tervezetből magából, hanem a köré épülő különféle rendezvényekből is megismerhetnek.


Két konferenciára szeretném felhívni a Jogászvilág olvasóinak a figyelmét. Az egyiket júniusban az Alkotmánybíróság és a Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara szervezte, a másikat pedig júliusban a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara és az Ügyészek Lapja. Mindkét rendezvényen a legfontosabb változtatásokat járták körül a felkért előadók.

A mostani téma, amit szeretnék kiemelni, az eljárási szakaszok egymáshoz való viszonya és a tényállás valósághű megállapítása. A jelenleg hatályos büntetőeljárási törvény (Be.) megalkotásakor annak idején azt a célt tűzte ki a jogalkotó, hogy az ügyészt a nyomozás urává tegye. Ennek ellenére ma is a fő problémák egyikét jelenti, miszerint egybemosódik a felderítés és a nyomozás, az ügyész pedig későn értesül a történtekről. A most folyó törvénykezési folyamat azt sugallja, hogy a felderítés és a nyomozás külön szakasza lesz az előzetes eljárásnak.

Az ügyész szerepe a nyomozásban

A tervezet az alábbiak szerint változtatná meg az ügyész eddigi szerepét a nyomozásban:

Az új Be. nem térne vissza az eljárási szakaszok egyenértékűségének elméletéhez, továbbra is azt a megoldást követné, miszerint a nyomozás egyfajta előzetes eljárás. Az eljárási szakaszok egyenértékűségének elmélete szerint a nyomozásnak – mint előzetes eljárásnak – a tényállás alapos és hiánytalan feltárása a célja. A nyomozás és a bírósági eljárás egymástól függetlenül, önállóan is alkalmas arra, hogy a valóság megismerhető legyen, és a szakaszt lezáró döntés az igazság megállapítását tartalmazza. A terhelt bűnösségét pedig csak akkor lehet megállapítani, ha erre az eredményre jut mindkét szakasz. A nyomozási szakasz így egyfajta szűrő szerepet is betölt. A hatályos Be. szerint ugyanakkor a nyomozás célja nem ez, hogy az e szakaszt lezáró döntés teljes bizonyossággal és megalapozott bizonyítottsággal végződjön, hanem sokkal inkább „csak” a vád előkészítése, a bizonyítékok tárgyalásra való összegyűjtése a feladata. A nyomozás ura az 1998. évi XIX. törvény (a hatályos Be.) szerint az ügyész, aki a vádemelés feltételeinek megállapítása végett nyomoz, vagy nyomoztat, a nyomozóhatóság feladata pedig, hogy az ügyészi rendelkezés alapján a nyomozási cselekményeket elvégezze.

A mostani Be.-tervezet értelmében megváltozna a nyomozás mint egységes szakasz. A tervezet ugyanis két fő szakaszra különíti el a nyomozást: felderítésre és vizsgálatra. E szakaszokban világosan elhatárolja a felelősségi köröket és az ehhez kapcsolódó eszközrendszereket az ügyészség és a nyomozóhatóság között, így lényegében a kompetenciaelosztás terén is változtatás történik. A nyomozás e két szakasza közötti cezúrát – főszabály szerint – a terhelt bekapcsolódása jelenti, hiszen más típusú feladatokat és kompetenciát követel meg egy ismeretlen bűncselekmény feltárása, mint egy megalapozottan gyanúsítható személy büntetőjogi felelősségének vizsgálata. A felderítés viszonylag kötetlen formával az adatok – nem elsődlegesen a bizonyítási eszközök – gyűjtésére koncentrál. Az e körben rendelkezésre álló nagyobb szakismeret és apparátus miatt ez a szakasz a nyomozóhatóság és az ügyészség relációjában a felügyeletre jellemző ügyészi jogosítványokkal jellemezhető. Ezzel szemben a vizsgálat – tényleges ügyészi irányítás mellett – a konkrét személlyel szembeni vádemelés eldöntéséhez szükséges bizonyítási eszközök beszerzésére irányul, ami a „kétszeres bizonyítás” visszaszorítására irányuló jogalkotói törekvést is tükrözi. E koherens szabályozás megteremti a lehetőségét a tömegesen előforduló, egyszerűbb megítélésű ügyek hatékonyabb, gyorsabb elintézésének, valamint a bonyolultak – megfelelő ügyészi kontroll melletti – eredményesebb lefolytatásának.

Az új Be. tervezete a nyomozás vizsgálati szakaszába integrálja a hatályos Be. vádemelési szakát azért, hogy az érdemi döntés meghozatalára, illetve az elterelő intézmények igénybevételére korábban is sor kerülhessen annál, minthogy a vádemeléshez szükséges bizonyosságig megtörtént a bizonyítás. Az új rendszer következménye, hogy eredménytelen elterelés esetén a nyomozás folytatására is lehetőség nyílik.

A tervezet a garanciák megtartása mellett jelentősen egyszerűsíti a vádirattal szemben megfogalmazott formai és tartalmi előírások rendszerét. A törvényes vádként szereplő formális elvárásokat felváltja a vád érdemi vizsgálata, így az alapvető tartalmi követelményeknek nem megfelelő vádat már nem a hatályos rendszernek megfelelő formális megszüntetés követi. A tervezet ezzel a vádirat legalapvetőbb tartalmi elemeit az érdemi elbírálás körébe emeli, amivel a jogbiztonság érdekében a vádló felelősségét erősítve az ugyanazon cselekmény miatti ismételt vádemelések lehetőségét szünteti meg.

A tényállás tisztázása

Titkos adatgyűjtés a büntetőeljárásban

Kis László kötete a büntetőeljárás egy nagyon vékony, ám annál szerteágazóbb kérdésének, a titkos adatgyűjtésnek próbálja felfedni minden vonulatát.

További információ és megrendelés >>

A tervezet szerint a bírósági szakasz lényeges változásai az alábbiak.

A bíróság eljárásának formái továbbra is a tárgyalás, a nyilvános ülés, az ülés és a tanácsülés. A bíróság akkor tart tárgyalást, ha a vádlott büntetőjogi felelősségének megállapítására bizonyítást kell felvenni.

A tervezet strukturális jelentőségű újítása a bíróság tényállás-tisztázási kötelezettségének újragondolása. A tervezet szerint a az új Be.-ben – a vegyes rendszer megőrzése mellett – erősödni fognak az akkuzatórius jegyek. Az eljárásnak a szereplők tevékenységén keresztül kell az igazságot kiderítenie. A tervezet szerint a döntéseket valósághű tényállásra kell alapozni, ugyanakkor a bíróság nem kötelezhető a tényállás hivatalból való felderítésére. A tényállást az indítványok keretei között kell tisztáznia. Ez az új megoldás azt is jelenti majd, hogy a jövőben a bíróság döntése nem lehet megalapozatlan amiatt, hogy ügyészi indítvány hiányában hivatalból nem szerzett be bizonyítási eszközt.

(Következő témánk: A sértett és az áldozat szerepe a jövő büntetőeljárásában.)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.