Az új polgári perrendtartás kodifikációjának aktuális kérdései


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A folyóirat keretei között az új polgári perrendtartás kodifikációjával kapcsolatos időszerű szabályozási tárgyakat mutatjuk be hónapról hónapra a Tisztelt Olvasóknak, de jelen lapszámban ez kiegészül annak bemutatásával, hogy az új polgári perrendtartás koncepciójának januári, Kormány általi elfogadása óta milyen szakmai fórumokon valósult meg a Koncepció szabályozási irányainak megismertetése és társadalmi vitája, mely feltétlenül hozzájárul az új Pp. végleges normatartalmának kialakításához. A rovat végén beszámolok a T. Olvasóknak a kodifikációs munkafolyamat következő állomásáráról, a polgári perjogi kodifikációs munkabizottságok tevékenységének megkezdéséről is.


Az új polgári perrendtartás szakmai vitáját biztosító rendezvények

Az Ügyvédvilág márciusi számában beszámoltam arról, hogy 2015. február 20-án, Szegeden rendezésre került az új Pp. koncepciójának elfogadását követő első országos rendezvény, óriási érdeklődés mellett.

Ezt követte 2015. március 20-án, a Székesfehérváron megrendezett „Jogásznap és Pp. Konferencia”, melynek keretében dr. Trócsányi László igazságügyi miniszter tájékoztatta a hallgatóságot az Igazságügyi Minisztérium magánjogi kodifikációiról. A rendezvényen nemcsak az új polgári perrendtartás szabályozási irányainak megvitatása volt napirenden, hanem a közigazgatási bíráskodás kialakításának keretei, és a cégeljárás fejlesztésének lehetőségei is.

2015. április 24-én, Debrecenben az OBH és a Debreceni Ítélőtábla szervezésében került megrendezésre a „Milyen legyen az új polgári perrendtartás?” c. országos konferencia, ahol a bírói hivatásrend képviselői kiemelték az új Pp. koncepciójának azokat az elemeit, amelyek kodifikációjánál fokozott körültekintést tartanak szükségesnek, és számos fontos jogalkalmazói szempontot is a jogalkotók figyelmébe ajánlottak.

Az ügyvédi hivatásrend tagjai számára a Magyar Ügyvédi Kamara szervezett egész napos rendezvényt 2015. április 27-én, ahol az ügyvédséget közvetlenül érintő tematikával készültek az előadók, köztük az igazságügyi miniszter, a miniszteri biztos, a Polgári Perjogi Kodifikációs Főbizottság elnöke, Németh János professzor emeritus.

A Magyar Jogász Egylet és az Igazságügyi Minisztérium közös szervezésében megtartott következő országos rendezvénynek Miskolc adott otthont, ahol fókuszba kerültek a tömeges perléssel kapcsolatos jogalkotási dilemmák, a bírósági szervezet és az új Pp. koncepciójának összefüggései döntően a hatékonyság szemszögéből. További fontos témája volt a konferenciának a per előtti egyeztetéssel kapcsolatos álláspontok ütköztetése, és az elsőfokú bíróság anyagi pervezetésének másodfokú bíróság általi megítélése. A konferencia előadói között éppen úgy helyet kaptak praktizáló ügyvédek, mint bírósági vezetők és a tudomány képviselői egyaránt.

A tavaszi konferenciasorozat záró rendezvényére Budapesten került sor 2015. június 5-én, a Budapesti Ügyvédi Kamara dísztermében, melynek témája a perrendtartások megújítása volt. Itt, a polgári perrendtartás mellett a közigazgatási bírósági eljárás kialakítása mint az államreform része került fókuszba, a közigazgatási bíráskodás gyakorlatának elemzésével, valamint a cégeljárás fejlesztésének alapkérdéseivel együtt.

Ezek a rendezvények azért rendkívül fontosak a kodifikációs folyamat szempontjából, mert az új polgári perrendtartás Kormány által elfogadott Koncepciója számos, kardinálisnak tekinthető kérdést nyitva hagyott, ahol további elemzésekre, szakmai vélemények becsatornázására van szükség, és ezek a fórumok éppen ezt a célt szolgálják, ezért is külön öröm számunkra, hogy óriási érdeklődés mellett zajlanak ezek az események.

A továbbiakban a Pp. koncepciójának azon a tárgyköreit veszem vizsgálat alá, amelyekkel kapcsolatban a fent jelzett szakmai rendezvényeken a legnagyobb érdeklődés fogalmazódott meg, és amelyekkel kapcsolatban a legtöbb vita kialakult. Ezek megtárgyalása azért is kiemelt fontosságú, mert a kodifikációs folyamat előrehaladtával egyre pontosabban látjuk az egyes jogintézmények formálódó tartalmát, amelyek alkalmasak lehetnek a joggyakorlat aggályainak eloszlatására is.

A fokozott bírói aktivitás, és a kereset következetességének összefüggései

A bírói hivatásrend képviselői, a bíróságok szakmai kollégiumai a polgári perrendtartás koncepciójának társadalmi vitája keretében üléseik napirendjére tűzték az új Pp. Koncepciójának megtárgyalását, véleményezését.

A 2015 március–április hónapban megtartott üléseken elhangzott véleményeket a kollégiumok vezetői írásban megküldték az OBH Jogszabály-véleményezési Osztályának.

A számunkra is megküldött véleményekből egyértelműen kirajzolódik, hogy az anyagi pervezetésnek a Pp. koncepciójában rögzített tartalmát részben homályosnak, részben aggályosnak tekinti a véleményt nyilvánító bírák többsége.

Emlékeztetőül jelzem, hogy az új polgári perrendtartás egyik alapvető szabályozási célja a perhatékonyság rendszerszintű biztosítása. Ennek érdekében kerülnek megfogalmazásra új alapelvek, köztük a perkoncentráció elve, ami egyben szabályozási célként is funkcionál.

Az új Pp. célul tűzi ki e perkoncentráció fokozását, ami, a perszerkezetet illetően, az eljárás tagolásával érhető el, ahol pontosan rögzítjük, hogy mi a tárgyalás-előkészítő szak (állítási szak) célja, amelynek a sikeressége pedig az érdemi tárgyalási szak (bizonyítási szak) koncentráltságát garantálja. Ez a rendszer szigorú preklúziókhoz kötött: amit a fél határidőben, az adott eljárási szakban nem tesz meg, az a későbbiekben már nem teljesítheti.

Ez a feszes szabályozás okszerűen jóval nagyobb felelősséget hárít a felekre az ügyük bíróság előtti érvényesítésével összefüggésben, összhangban az új Ptk. emberképével, aki, mint magánjogi jogalany autonóm személy, a mindennapi életben felelősen és előrelátóan cselekvő ember.

A felek eljárástámogatási, együttműködési kötelezettségének fokozása nem választható el a bíróság aktivitásának fokozásától, hiszen a bírónak megfelelő eszközökkel kell rendelkezni ahhoz, hogy előmozdítsa a felek eljárástámogatási kötelezettségét. Azt ugyanakkor nyomatékosan alá kell húzni, hogy a bírói anyagi pervezetésnek a felek rendelkezési joga szab határt, a bíró semmilyen körülmények között sem veheti át a felek szerepét.

A bíróság anyagi pervezetésének mibenléte, terjedelme nagyon szorosan összefügg azzal, hogy milyen követelményeket fogalmazunk meg már a keresetindítással összefüggésben, ill. mit várunk el a felektől a perelőkészítő szakban.

A kodifikáció jelenlegi szakaszában, a törvényszéki bemeneti szint szabályainak kialakítása körében, ott, ahol a Koncepció szerint mindkét fél számára kötelező a jogi képviselet, azt vizsgáljuk, hogy milyen követelményeket támasszon az új Pp. a keresetindítás tekintetében. Milyen elvárásokat fogalmazzon meg a keresetlevél kötelező tartalmi elemeivel összefüggésben, a jogállítások-tényállítások tekintetében, a felek ezzel kapcsolatos feladatai hogyan tételeződjenek, mert ez alapvetően kihat a bíróság anyagi pervezetésének terjedelmére.

Az IM kodifikációs munkacsoportja, megfontolva a mintaadónak tekinthető külföldi megoldásokat, a magyar joggyakorlat, jogirodalom által megfogalmazott érveket kívánatosnak tartja, hogy a törvényszék előtt induló perekben a felperes konkrétan jelölje meg az általa érvényesített igény anyagi jogi alapját, azt a pontos jogszabályhelyet, amely azt a magatartást írja le, amelyre az alperest kéri kötelezni, és legyen konkrét tényelőadási kötelezettsége az érvényesített igény szempontjából releváns tényállási elemek feltárását illetően.

Az alábbiakban a kodifikátor érveit foglalom össze a jogi képviselővel eljáró felekkel szemben, már a keresetindításkor támasztott fokozott elvárások indokaira vonatkozóan.

– A mai magyar (tételes, pozitív) magánjog kodifikáltsága, részletezettsége, a normatételezés precizitása lehetővé teszi ennek előírását, amelyet sem 1952-ben, sem az 1911. évi Pp. kodifikációja során nem tett lehetővé a magánjog akkori állapota.

– Az új Pp. egyik alapvető elve a perkoncentráció, amely szorosan összefügg az osztott tárgyalási rendszer tervezett modelljével, az ún. főtárgyalási modellel. Ez a hangsúlyos perelőkészítő szak akkor szervezhető hatékonyan, akkor nem válik parttalanná, ha fokozzuk a felek felelősségét a jogvita pontos kereteinek kialakítása körében, ami az új Pp.-ben tételezett együttműködés elvének érvényesülése, és az új Ptk. emberképe alapján el is várható.

– A jogalkotónak figyelembe kell venni, hogy az osztott tárgyalási rendszer tervezett modellje új a magyar jogalkalmazás számára. Bár vannak az osztott tárgyalási rendszernek magyar perjogi előzményei, de az más célt szolgált, mind a Koncepcióban részletezett ún. főtárgyalási rendszer. Az 1911. évi Pp. megoldása ma nem élő része a joggyakorlatnak, és az új tagolt rendszerben a bíróra is fokozott felelősség hárul a sikeres perelőkészítés érdekében.

– A mintaadónak tekinthető mai német szabályozás, ahol a bírónak jelentős feladatai vannak a tekintetben, hogy a fél által előadott tény- és jogkövetkezmény-állításhoz legközelebb álló anyagi jogi jogszabályt felkutassa, azaz a széleskörű anyagi pervezetés a 70-es évekre tekint vissza.

Ügyvédvilág hírlevél

Friss hírek, szakmai cikkek, bírósági döntések, jogszabályfigyelő.

Kéthetente megjelenő hírlevelünkben összefoglaljuk az elmúlt időszak aktuális változásait, válogatunk értékes szakmai tartalmainkból, valamint tájékoztatjuk a legújabb szakirodalmakról, szolgáltatásokról, képzésekről.

Feliratkozás >>

A német bírótól elvárt „útmutatási és közrehatási kötelezettség” ma is hatályos szabályait 2001-ben egy 25 éves tanulási időszak után vezette be a német jogalkotó. Vagyis a mintaadónak tekinthető német rendszerben is több évtizedet vett igénybe az a tanulási folyamat, amely a mai aktív, a jogvita kereteinek kialakításában tevőlegesen részt vevő bírói karaktert jellemzi.

A német perjogi dogmatika ezt a kérdést egyébként egészen más oldalról közelíti meg. Eszerint a felperes megnevezhet konkrét jogszabályhelyet, ahhoz azonban nincs joga, hogy a jogszabályok megjelölése által a keresetet kizárólag egy meghatározott jogra korlátozza, és így korlátozza a bírót a döntése meghozatalában. Ebben a modellben úgy tekintenek a jogi minősítésre, mint ami korlátozza a bírói mozgásteret.

– A kodifikátor akkor jár el felelősségteljesen, ha mértéktartó lépéseket tesz egy új rendszer kialakításakor, és nem egyszerre vezeti be annak a rendszernek az összes elemét, ami más, fejlett jogi kultúrával rendelkező országokban is több évtizedet vett igénybe.

– A perkoncentráció elve csak a rendelkezési elvvel összhangban kerülhet kialakításra: a fél által a jogszabályhellyel egybekötött kereseti kérelem világosan meghúzná annak határait, hogy a fél a rendelkezési jogát hogyan kívánja gyakorolni.

Álláspontom szerint a perkoncentrációt szolgáló tagolt perszerkezet, a hangsúlyos perelőkészítő szak nem kapcsolható össze olyan mértékű bírói feladatmeghatározással, anyagi pervezetéssel, mint amit a német rendszer lehetővé tesz, legalábbis egyelőre nem, ezért kompromisszumot kell kötni a rendszer bevezetésének optimális arányait tekintve.

Az anyagi pervezetéssel kapcsolatos normatartalom kialakítása körében nagy figyelmet kell fordítani annak pontos meghatározására, hogy a jogállítások-tényállítások összhang hiánya, ellentmondása esetén, ill. egyes tényállítások irrelevanciája, vagy a fél által felajánlott bizonyíték bizonyításra alkalmatlan volta esetén miben állhat a bírói anyagi pervezetés tartalma, és annak mikor van helye a perelőkészítő szakban.

Egyértelműen el kell határolni azokat az esetköröket, amikor megengedett, és amikor meg nem engedett az anyagi pervezetés alapján a tájékoztatás, nyilatkozattételre történő felhívás és tisztázó kérdésfeltevés a bíró részéről.

További vizsgálódást igényel, hogy a keresetindítással szemben támasztott fokozott elvárásokat hogyan lehet kiterjeszteni a járásbíróság előtt indult ügyekben, ahol nem lesz kötelező a jogi képviselet, de ahol tudjuk, hogy az ügyek 70-80%-ában szintén jogi képviselővel járnak el a felek.

A keresetindítással szembeni fokozott elvárások azonban csak a jogi segítségnyújtó rendszer reformjával valósíthatók meg, ahol a felek megfelelő segítséget kaphatnak mind egy szakszerű keresetlevél elkészítéséhez, mind a perbeli képviseletükhöz.

Az ideiglenes intézkedés problémaköre

Mind a szakmai rendezvényeken, mind az OBH által összesített bírósági véleményekből kiderül, hogy a szakma szükségesnek tartja a jogintézmény alapvető reformját. Bár a koncepció nem tér ki részletesen a jogintézménnyel kapcsolatos anomáliákra, azok ismeretesek a kodifikátor előtt, és célja az ideiglenes intézkedéssel kapcsolatos szabályozás megújítása.

Az ideiglenes intézkedéssel kapcsolatos szabályozás irányait alapvetően az határozza meg, hogy a jogalkotó milyen szerepet kíván szánni a jogintézménynek a jövőben, melyhez az intézkedés által betölteni kívánt funkciók pontosítása megfelelő kiindulási alapul szolgálhat.

 

Az ideiglenes intézkedések alapvetően két nagy csoportba sorolhatók: az ideiglenes intézkedések jelentős része valaminek a biztosítását szolgálja, míg más esetben az ideiglenes intézkedés célja a követelés (legalább részbeni) kielégítése, de gyakori a két funkció kombinációja is. Az ideiglenes intézkedés célja lehet: a fennálló állapot rögzítése által, pernyertesség esetére a kielégítés biztosítása, mellyel kizárható olyan tények bekövetkezése, mely a kielégítést meghiúsítaná (biztosítási funkció); az eljárás tartamára szóló ideiglenes szabályozás, amikor az elrendelt intézkedésnek a teljesítése általában a követelés részleges kielégítését is jelenti, mellyel megelőzhető a nem teljesítésben rejlő veszély, ill. valamely helyrehozhatatlan kár bekövetkezése (kielégítési funkció); az ítélet végrehajtását biztosító hatás mellett, a veszélyeztetett fél jogának megsértését az eljárás tartama alatt megakadályozni (biztosítási és kielégítési funkció kombinációja).

Az intézkedés tárgyában hozott végzés, jellemzőit tekintve közel áll az érdemi döntéshez, tekintettel arra, hogy a bíróság döntése ebben az esetben is megkívánja a peresített anyagi jogi viszony vizsgálatát, ez pedig nem minősíthető eljárásjogi kérdésnek.

Az ideiglenes intézkedés átmeneti joghatás kiváltására hivatott jogintézménynek tekinthető a mai magyar perjogban, tekintettel arra, hogy a magyar jogalkotás 1995-ben megszüntette az ideiglenes intézkedés perindítás előtti kezdeményezhetőségét, és azt csak a 2005. évi CLXV. törvény „hozta vissza” egyes, a szellemi tulajdonvédelem körébe tartozó különleges perek esetében, anélkül, hogy módosította volna a Pp. általános szabályait.

Az 1995. évi szabályozással egyértelművé vált, hogy az intézmény generális jelleggel csak a peres eljárás folyamatban léte alatt biztosíthatja a kérelmező jogvédelmét, ami önmagában feltételezi a későbbi, végleges hatályú érdemi bírósági döntés bekövetkezését. Ebben a szabályozási modellben az ideiglenes intézkedés csak ideiglenes, függő joghatás kiváltására lehet alkalmas.

A jogalkotónak meg kell vizsgálni, hogy szükséges-e lazítani a hatályos szabályozási koncepción, és alkalmazkodva a nyugat-európai megoldások döntő többségéhez lehetővé kellene-e tenni annak a keresetlevél előterjesztése előtt történő kezdeményezhetőségét. Ezzel, másodlagosan biztosítani lehetne, hogy az ideiglenes intézkedés perpótló, perelhárító funkció betöltésére is alkalmas legyen, és ne csak kizárólag a peres eljárás folyamán egyes, átmeneti joghatások kiváltására, amelyre számos, kiválóan funkcionáló külföldi megoldás létezik, pl. a francia référé vagy a holland kort geding eljárásban hozott határozat.

Tisztázni és pontosítani kell a biztosítékadás problematikáját, mert az az ideiglenes intézkedés megfelelő alkalmazása körében kardinális szerepet játszik.

A perrendek kérdésköre

Fontos kodifikációs célkitűzés volt, hogy a kialakítandó szabályozásnak differenciáltaknak, de egyben rugalmasnak kell lennie. Ez megvalósítható egységes, ill. differenciált perrendek keretében is, mindkét megoldás tekintetében vannak kiválóan funkcionáló külföldi modellek.

A Koncepció a két első fokú bemeneti szintre számos vonatkozásban eltérő szabályokat irányoz elő, de nyitva hagyja azt a kérdést, hogy mindezt egységes vagy differenciált perrendek keretében kell megvalósítani. A kodifikáció jelenlegi állása szerint közelebb állunk az egységes perrend kialakításához, akként, hogy a nem általános hatáskörűként megjelölt bíróság eljárására vonatkozó eltéréseket indokolt külön fejezet rögzíteni, hasonlóan a német polgári perrendtartás, a ZPO 495-499. §-aihoz.

Ami az osztott perszerkezet tekintetében a két bemeneti szintre tervezett különbségeket illeti, azt szeretnénk elérni, hogy alapvetően a bíró helyzetértékelésén, mérlegelésén múljon, hogy a jogvita tárgya alapján szóbeli vagy írásbeli előkészítést tart-e célszerűnek. Előfordul, hogy egy bonyolultnak tűnő per (pl. az ellenkérelem tükrében) leegyszerűsödik, vagy egy egyszerűnek tűnő per bonyolultabbá válik, az a megoldás, ami eredetileg célszerűnek tűnt, később már nem tölti be funkcióját, vagy éppen feleslegessé válik. A rugalmas szabályozás lehetővé teszi, hogy a bíróság a konkrét ügy sajátosságaihoz igazodóan válasszon az előkészítés megfelelő módjáról. A bíróságnak lehetőséget kell adni arra, hogy mint egyfajta „váltót működtetve” az írásbeliség, szóbeliség útját válassza, vagy a választott útról áttérjen a másikra.

Per előtti egyeztetés

A per előtti egyeztetéssel kapcsolatosan mindenekelőtt két kérdést kell tisztázni:

1. mi a bevezetés célja: a majdani per előkészítése, a felek közötti jogvita ténybeli és jogi kereteinek a tisztázása, vagy olyan perelterelő eljárás kialakítása, ami az előbbi célt is szolgálhatja, de emellett lehetőséget ad arra, hogy a felek jogvitájukat, vagy annak egy részét anyagi jogerős határozattal lezárhassák,

2. kötelező vagy önkéntes formában kerüljön kialakításra?

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

A Koncepció kiemelt céljai között szerepel a perelterelést, a felek közötti egyeztetést előmozdító eljárási szabályok kiépítése, ezért indokolt ezt elősegítő szabályok beiktatása az új eljárási szabályozásba, mind a perindítást megelőzően, mind azt követően, hasonlóan a hatályos Pp. 148. § (2) bekezdésében foglaltakhoz.

Álláspontom szerint a perelterelést, és a jogvita peren kívüli elintézését sikeresebben szolgálhatja egy olyan előzetes egyeztetés, ahol a felek intézményesített keretek között tárják fel a jogvitával kapcsolatos álláspontjukat.

Az eljárás hatékonysága sokkal nagyobb lehet, ha „nem hagyjuk magukra” a feleket az egyeztetés során, hanem egy segítő, koordináló szakember segítségével kísérlik meg a felek a jogvita feltárását, esetleges rendezését. Ha az utóbbi évek magyar eljárási kísérleteit nézzük a felek együttműködési készségének fokozására, arra az eredményre jutunk, amit jól példáz a hatályos Pp. 121/A. §-a alatti megoldás, ami sokkal inkább egy „kötelezően letudandó” szakasznak minősül, mintsem hatékony perelőkészítésnek.

A külföldi perrendekben mintaadónak tekinthető megoldások léteznek, igen magas hatékonysággal. Ilyen pl. a svájci modell, a keresetlevél beadását megelőző egyeztetési eljárás. A svájci Egyeztető Hatóságok a svájci igazságszolgáltatási szervezet részeként tevékenykednek, amelyek jogosultak anyagi jogerőt eredményező döntés meghozatalára. Egyeztető hatóságként eljárhat békebíró, megfelelő végzettségű mediátor vagy első fokú bíró.

A kodifikáció során meg kell vizsgálni, hogy megfelelő megoldást jelentene-e olyan szabályozás kialakítása, ahol a pert megelőzően önkéntesen a felek rendelkezésére állna egy, párhuzamosan közvetítői, közjegyzői, bírósági közvetítői hatáskörbe tartozó egyeztetési eljárás, amelynek a célja, hogy a felek, a közöttük fennálló jogvitával kapcsolatos álláspontjukat kifejthessék.

Ez többes célt szolgálna: a felek szabadon, a perbeli jognyilatkozatokhoz tapadó jogkövetkezmények nélkül kifejthetnék az üggyel kapcsolatos álláspontjukat, ami elősegíthetné felek közötti egyezség előmozdítása, de ha ez az óhajtott cél nem is következne be, a felek az ellenfél nyilatkozatai ismeretében elállhatnak a perindítástól, vagy a későbbi perben releváns jogállítások, tényállítások birtokában lennének, ami gyorsítaná az ügy befejezését.

A közvetítői eljárás keretében létrejött megállapodást egyezségként történő jóváhagyás végett a bírósághoz vagy közjegyzőhöz be lehetne nyújtani (egyezségi kísérletre idézés), közvetlen végrehajthatóság csak akkor tapadna hozzá.

A szabályozás kialakításánál több szempontot is figyelembe kell venni, mérlegelni kell az előnyöket, hátrányokat, és ki kell dolgozni azokat az ösztönzőket, amelyekkel a felek motivációja erősíthető az egyeztetési eljárás igénybevétele iránt. A svájci példához visszakanyarodva, pl. Bern kantonban az ügyek 80%-ában anyagi jogerős határozattal zárul ez egyeztetés.

A Polgári Perjogi Kodifikációs Munkabizottságok működésének megkezdése

Az új polgári perrendtartás koncepciójának Kormány általi elfogadását követően a kodifikációs munkafolyamat azon állomásához érkeztünk 2015 májusában, ahol a munka további sikeres és hatékony folytatása érdekében nagy hangsúly helyeződik a polgári perjogi kodifikációról szóló 1267/2013. (V. 17.) Korm. határozat alapján felállított, de struktúrájukban és összetételükben megújult 15 munkabizottság teljes körű működésére, amelyek a Koncepcióban kijelölt irányok alapján a kodifikációt segítő tevékenységet folytatnak.

A Munkabizottságok munkájának meghatározása érdekében problémaösszegzések és konkrét kérdések (feladatok) kerültek megfogalmazásra, az eljárás szakaszaihoz, kulcspontjaihoz rendelten. A kérdések specifikusságát, részletességét, irányítottságát az indokolja, hogy a válaszok konkrét szabályozási megoldásokat vázolhassanak fel, amelyeket az Igazságügyi Minisztérium kodifikációs munkacsoportja közvetlenül fel tud használni az új polgári perrendtartás normaszövegének kidolgozásánál.

A Munkabizottságok tevékenysége azért is kiemelkedő fontosságú, mert elősegíti, hogy a szakma széles köre által támogatott polgári perrendtartás elfogadására kerülhessen sor.

 

Fotók: Véssey Endre


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.