Bezárható a túl hangos szórakozóhely


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az üzlet nyitva tartása az érkező és távozó vendégek okozta „utcai zaj” miatt is korlátozható. Ha az „utcai” és a zeneszolgáltatás okozta zaj a környéken élőkre elviselhetetlen terhet ró, az üzlet éjszakai nyitva tartása megtiltható – szól a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, a lakók (panaszosok) és a környező vendéglátó egységek között hatósági határozattal jóváhagyott egyezség született, amelyben a vendéglátó egységek vállalták a közterület tisztántartását, a szórakozóhelyet vezető felperes pedig ezen felül a 22.00 és 06.00 óra közötti nyitva tartás érdekében – a lakók éjszakai nyugalmát biztosítandó – vállalta új vészkijárati ajtók beépítését, a hangosító eszköz áthelyezését és modernebb berendezés alkalmazását is. Mivel a felperes nem tett eleget az egyezségben foglaltaknak, a lakók panasszal éltek ellene. A hatósági vizsgálat megállapította, hogy az éjszakai zajkeltés tekintetében továbbra is a felperest érinti a legtöbb kiszűrődő zene és a távozó vendégek hangoskodása miatti panasz. Ezeket a panaszokat a hatóság vizsgálatai során megalapozottnak találta és hathónapos időtartamra megtiltotta a felperesi vendéglátó üzlet 22.00 és 06.00 óra közötti nyitva tartását. A fellebbezés folytán eljárt alperes jóváhagyta ezt a határozatot.

Az elsőfokú eljárás

Az elsőfokú bíróság elutasította a felperes keresetét. Megállapította, hogy a szórakozóhely működése a zeneszolgáltatás, a szabadban dohányzó, illetve a távozó vendégek hangoskodása miatt a környéken élőkre elviselhetetlen terhet ró, zavarja pihenésüket, ezért eléri a veszélyes mértékű környezeti zajnak tekinthető mértéket. Veszélyes mértékű zaj esetén pedig a kereskedelmi hatóság a lakók egészséges életkörülményeinek és pihenéshez való jogának biztosítása érdekében korlátozhatja az üzlet éjszakai (22 óra és 6 óra közötti) nyitva tartását [kereskedelemi törvény 6. § (5) bekezdés]. Mivel a lakók nyilatkozatai kellő bizonyítékul szolgáltak (ők rendelkeznek információval a zajterhelés súlyáról), nincs relevanciája annak, hogy a hatóságok egyébként nem állapítottak meg szabálytalanságot, hogy nem volt rendőri intézkedés, vagy, hogy a felperes a zajszint csökkentése érdekében tett már lépéseket.

A vendéglátóhely üzemeltetője felelősséggel tartozik az utcán dohányzó, illetve az érkező és távozó vendégek keltette zaj miatt

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A felperes álláspontja szerint az elsőfokú bíróság ítélete jogszabálysértő, mert nem vette figyelembe, hogy a szóban forgó utca a város egyik legforgalmasabb utcája, ahol számos más vendéglátó egység működik, a bíróság pedig bizonyítottság hiányában rögzítette, hogy a veszélyes mértékű zaj a felperesnél valósult meg. Kiemelte továbbá, hogy a vendégek utcán történő dohányzása nem róható fel neki.

A Kúria megállapításai

A Kúria egyetértett az elsőfokú bíróság megállapításaival. Meglátása szerint a következetes bírói gyakorlat alapján nem igaz, hogy a felperesnek nem róható fel az utcán dohányzó, illetve az érkező és távozó vendégek keltette zaj, felelősséggel tartozik ezekért, valamint az is megállapítható a bírói gyakorlatból, hogy az üzlet nyitva tartása az érkező és távozó vendégek okozta „utcai zaj” miatt korlátozható. Jelentőséget tulajdonított a Kúria a felperes által nyújtott zeneszolgáltatásból eredő zajnak is, különösen azért, mert nem teljesítette a hangerő mérséklésére vállalt kötelezettségét.

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

Mivel a zajkibocsátás veszélyes mértékű volt, csorbította a lakók egészséges életkörülményekhez, pihenéshez való jogát, ezért a Kúria szerint nem volt jogsértő az alperes tiltó határozata. A lakók egyértelmű és a felperesi működés elleni panasza alapján kétségtelenül megállapítható volt, hogy a felperes tevékenysége önmagában is megvalósította a veszélyes zajkeltést, így a Kúria nem tartotta relevánsnak azt a felperesi érvet, hogy a zaj más vendéglátó egységtől is származhatott.

Az ismertetett döntés (Kúria Kfv.II.37.761/2012/8.) a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2015/3. számában 44. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.