Bírság a gépjárművezetőknek – hogyan?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gépjármű használójával szemben kiszabott a közigazgatási bírságok kiszabásának gyakorlata a korábbi és az új szabályok szerint.


A szabályozás

A jogeset idején a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) szabályszegés miatti bírság kiszabására a 21. § (4) bekezdésében még jogvesztő határidőt írt elő, mégpedig az előírás megszegését követő 60. napot. A rendelkezés értelmezése korábban eltérő gyakorlatot eredményezett, így először a Legfelsőbb Bíróság 1/2010. (II. 18.) Közigazgatási jogegységi határozatában értelmezte a határidőt, ekkor még pusztán a törvény alapján a 60 napos bírságkiszabási határidő túllépése esetén az ügyintézési határidőre vonatkozó szabályok alkalmazását rendelte el. A határozat meghozatalát követően változtatták meg a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet rendelkezéseit, kiegészítve 9. §-át egy új (4) bekezdéssel, amelyben rögzítették a Kkt. 21. § (4) bekezdésében meghatározott határidő jogvesztő jellegét. A rendelkezés 2010. április 1-én lépett hatályba, innentől kezdve pedig – mint ahogy arra a 3/2010. (V. 27.) Közigazgatási jogegységi határozat is rámutatott – az 1/2010. Közigazgatási jogegységi határozat a 2010. április 1. napját követően kézbesített közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata során már nem volt alkalmazható. A 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 9. § (4) bekezdését 2011. január 1. napjával hatályon kívül helyezték (később a jogszabályhelyet új tartalommal töltötték meg), a Kkt. szabályait pedig ugyanettől a dátumtól módosították. Innentől az előírás megszegését követő 90 napon belül kell a szabályszegés miatt hozott határozatot az ügyfél részére kézbesíteni, külön rendelkezés hiányában pedig ez a határidő az 1/2010. Közigazgatási jogegységi határozat logikáját alkalmazva szintén ügyintézési határidő, nem fűződik hozzá a jogvesztés következménye.

A tényállás

A B. Kft. által üzemben tartott gépjárművel a KRESZ sebességkorlátozásra vonatkozó szabályait megszegve közlekedtek 2010. május 28-án, ezért a Megye Rendőrfőkapitánya, mint elsőfokú hatóság a 2010. június 24-én meghozott határozatával a gépjármű üzembentartóját 45 000 Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezte. Az üzemben tartó bejelentette, hogy a gépjárművet a kérdéses napon a felperes használta, erre tekintettel az első fokú hatóság a határozatát a 2010. szeptember 6-án kelt határozattal visszavonta, majd ugyanezen a napon kelt határozatával a felperest 45 000 Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezte. A fellebbezése folytán az alperes az első fokú határozatot helybenhagyta.

Az elsőfokú eljárás

A felperes keresetében sérelmezte, hogy a határozatot az előírt jogvesztő határidőn túl került hozták meg és kézbesítették, ezért az alperesi határozat felülvizsgálatát kérte. Az elsőfokú bíróság megalapozottnak tartotta a felperes kifogásait, kifejtette, hogy az üzemben tartó mentesülését követően a gépjárművet használó személlyel szemben a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 9. § (4) bekezdésében meghatározott 60 napos jogvesztő határidőn belül kell a közigazgatási bírság kiszabásáról határozni és a határozatot közölni. E határidőn túl a hatóság bírság kiszabására nem jogosult, mert a határidő anyagi jogi természetű határidő, e határidőn túl a bírság kiszabása iránti igény elenyészik.

Tévesnek tartotta az alperesnek azt az eljárását, hogy amennyiben az ügyfél részéről a közigazgatási bírság kiszabásáról szóló első fokú határozat kézhezvétele után kerül sor a mentesülés igazolására, akkor az ügyintézési határidőt nem a Kkt. 21. § (4) bekezdésében meghatározott 60 napos jogvesztő határidőben, hanem a Ket. szerinti 22 munkanapos ügyintézési határidőben számítja.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

Az alperes álláspontja szerint a bírságolási határidő szempontjából különbség van az üzemben tartó és a gépjárművet használatra átvevő személy között. Mentesülés esetén a használóval szemben – miután az üzemben tartóval szemben a Kkt. 21. § (4) bekezdése szerinti határidőt betartva jártak el – már a Ket. szerinti általános ügyintézési határidő irányadó.

A Kúria megállapításai

A Kúria álláspontja szerint a Kkt.-ben előírt határidő anyagi jogi, jogvesztő határidő, mivel a 60 napon belül kiszabást a Korm. rendelet egyértelműen jogvesztőnek titulája. Ez a határidő nem hosszabbodik, nem szakad meg akkor sem, ha a gépjármű üzemben tartója az eljárás során, akár az első fokú határozatot követően mentesülése érdekében a szükséges igazolást benyújtja és emiatt a hatóságnak a gépjárművet használatra átvevő személlyel szemben kell eljárnia. A jogvesztő határidőt ebben az esetben is a közlekedési szabályszegés napjától kell számítani.

Hangsúlyozta, hogy az 1/2010. (II. 18.) Közigazgatási jogegységi határozatból az alperes határidőkre vonatkozó gyakorlata, eljárása jogszerűségére nem vonható le következtetés, a jogegységi határozat nem a használatra átvevővel szembeni eljárási határidőkről rendelkezett.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Megjegyzés

A jelenlegi 90 napos határidő a Ket. 33. § (1) bekezdésében szabályozott törvény vagy kormányrendelet által az általános 22 napos határidőnél hosszabb, speciális eljárási határidő. Speciális, hogy a Ket. 33. § (5) bekezdésében szabályozottaktól eltérően az előírás megszegésének napján kezdődik, és – bírság kiszabása esetén – az elkövetés napját követő 60. napon jár le. Eljárási jellegét támasztja alá, hogy a Kkt. kifejezetten rendelkezik arról, hogy mely határidők elmulasztásához fűzi a jogvesztés következményét, 2011. január 1. óta ez a kitétel már nem kötődik a Kkt. 21. § (4) bekezdéséhez, ugyanakkor a Kúria jogesetbeli megállapításai az üzemben tartó/átvevő problémakörnél az új szabályok szerint is alkalmazandóak.

Az ismertetett döntés (Kúria, Kfv. II. 37 731/2012/4.) a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/6. számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.