Digitális aláírás a kormányablakokban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

„Az aláírásminta alapú hitelesítés (AMAHIT) – több mint 3000 aláírópad segítségével – kényelmes megoldást jelent a személyes ügyintézés során azoknak az ügyfeleknek, akik nem rendelkeznek digitális aláírással vagy ügyfélkapu azonosítóval. A fejlesztés eredményeként – egyszeri regisztrációt követően – jelenleg 32 ügytípusban nyílik lehetőség a beadványok papírmentes benyújtására.

A területi államigazgatás egységes működését támogató rendszerfejlesztések” című (KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00045 azonosító számú) kiemelt projektet a Széchenyi 2020 program keretében, Budapest Főváros Kormányhivatala által vezetett konzorcium az Európai Unió által nyújtott vissza nem térítendő támogatással, 6,470 milliárd forint keretösszegből valósítja meg.

A projekt három fejlesztési területre irányult, amelyek egyike az aláírásminta alapú hitelesítési rendszer bevezetése a kormányhivatali ügyintézés során. Ez lehetőséget biztosít a biometrikus aláírásminta alkalmazására a kormányablakokban és egyes kormányhivatali ügyfélszolgálatokon.

A közigazgatás adminisztratív terheinek csökkentését célzó fejlesztésként jelenik meg az ügyintézési folyamatokban az aláírásminta alapú hitelesítés (AMAHIT). A fejlesztés lehetővé teszi a napjainkban legelterjedtebb – dokumentumhitelesítésre használt – kézi aláíráson alapuló, új, elektronikus hitelesítési forma kialakítását és bevezetését a kormányablakokban.

biometrikus aláírás

Az AMAHIT rendszerben használt aláírásmintán alapuló működés az aláírás képének alkalmazásán kívül annak ellenőrzését is jelenti. A biometrikus aláírásminta esetében titkosított formában rögzítik és tárolják a kézjegy minden fizikai jellemzőjét, többek között az írás sebességét, illetve az érzékelt nyomásadatokat (hányszor és mikor emelte fel a tollat az aláíró). A biometrikus aláírások összehasonlítása során ezeket a jellemzőket ellenőrzi a rendszer.

Az új biometrikus aláírás – egyszeri regisztráció után – kényelmes hitelesítési lehetőséget teremt a személyes ügyintézések során. Így azok az ügyfelek is élvezhetik a papírmentes ügyintézés előnyeit, akik eddig nem rendelkeztek digitális aláírással vagy ügyfélkapu regisztrációval.

A fejlesztés eredményeként 2021. szeptember 6-tól 32 ügytípus intézhető az AMAHIT rendszerrel, a kormányablakokban és meghatározott kormányhivatali ügyfélszolgálati pontokon – a több mint 3 ezer ügyintézői munkaállomásra – kihelyezett aláírópadok segítségével. A későbbiekben a biometrikus aláírással intézhető ügytípusok száma folyamatosan bővül majd.

A fejlesztéssel kapcsolatban letölthető részletes tájékoztató.

(hirlevel.egov.hu)

(kormanyablak.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.