Elszántság és elhivatottság – beszélgetés dr. Gál András Levente ügyvéddel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Általános iskolás kora óta érdekli a jog, pontosabban a közélet és magának az államnak és az igazságszolgáltatásnak a működése. Önéletrajzi adatait nézve karrierje során ki is vette részét a közigazgatásból. Ma már irodavezető ügyvédként tevékenykedik a Gál és Társai Ügyvédi Irodában.


Hogyan lett Önből ügyvéd, illetve közigazgatással foglalkozó jogász?

Gyerekkoromban biológusnak készültem, főleg a hangyák és a szövőpintyek érdekeltek. Tízes éveim elején kezdett el foglalkoztatni az emberi társadalom működése, a jog, az állam és a nemzet. Édesapám ’56-os volt, így otthon szívhattam magamba azt a fajta kritikus szemléletet, hogy a ’70-es, ’80-as években, az állami működés szempontjából nem működik minden jól Magyarországon. Anyám pedig, mint félig bulgár származású, egyfajta külső érzékenységet adott. Ennek a szülői látásmódnak az átvétele oda vezetett, hogy mire gimnáziumba kerültem, egyértelmű volt, hogy – az akkori katonai életpályával kapcsolatos lehetőségekre is figyelemmel – a jogi pályát választom. Az egyetemi évek alatt többféle tevékenységet végeztem. Egyrészt komolyan vettem a tanulmányaimat, ennek okán részt vettem a TDK munkájában, másrészt az ELTE és az ELTE ÁJTK Hallgatói Önkormányzatát is vezettem. Ezen kívül hajnalonként és este is dolgoztam, saját egzisztenciám fenntartása érdekében a Magyar Televízió Híradójában mint monitorozó, majd külpolitikai és adásszerkesztő.

A legkarakteresebb tanárom az egyetemen és egyben abban az időben az ELTE rektora is, Dr. Vékás Lajos professzor úr volt. Legutóbb a Ptk. jogalkotási munka kapcsán találkoztam vele ismét, és örömmel beszéltünk az egyetemi évekről. Többek között neki is volt köszönhető, hogy annak idején a civilisztika irányába fordultam. Az egyetem után ügyvédjelöltként helyezkedtem el, de levelezőn doktoranduszi tanulmányokat folytattam, és 1994 végén, húsz évvel ezelőtt alapító elnöke lettem a Doktoranduszok Országos Szövetségének.

A szakvizsgát követően, 1999-ben Pokorni Zoltán oktatási miniszter úr felkérésére elvállaltam a miniszteri biztosi pozíciót, melynek keretén belül érdemi jogi tevékenységet is végeztem: a minisztérium számos háttérintézményét kellett átalakítanom a Márton Áron Szakkollégiumtól a Professzorok Házáig bezárólag, majd ennek következtében, gondolom az így végzett munkám eredményeként, 2000. június 1-jétől az Oktatási Minisztérium közigazgatási államtitkára lettem. Pokorni Zoltán után egy évig Pálinkás József miniszter úrral dolgoztam.

A 2002-es választások után Magyar Bálint lett az új miniszter, akivel abban egyetértettünk, hogy nem akarunk együtt dolgozni. Így 2002 augusztusában megalapítottam a Gál András Levente Ügyvédi Irodát, ami azóta először Gál és Társa, majd Gál és Társai Ügyvédi Irodává fejlődött. Közigazgatatási szakmai tevékenységemet a 2005-ben létrehozott Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet kuratóriumi elnökeként végzem. E műhely keretében jött létre egyébként először 2006-ban a Magyary Zoltán Jelentés, amelynek bázisán, később kormányzati munkák alapján született meg a Magyary Program mint a 2010-es közigazgatási átalakítások sorvezetője. 2010 júniusában tértem vissza az államigazgatásba mint a Navracsics Tibor által vezetett Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára. Itt dolgom volt többek között a kormányülések előkészítése, a közigazgatási államtitkári értekezlet vezetése, de feladatom volt a közigazgatási reform irányítása, valamint össz-kormányzati személyzeti kompetenciáim is voltak a kifogásolási jogon keresztül.

A Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program miben különbözik a korábbi koncepcióktól és milyen hatásokra jött létre?

2002 októberében létrehívtuk a Magyary Zoltán közigazgatási törzsasztalt, ami az első Orbán-kormány idején feladatot vállalt közigazgatási államtitkároknak, helyettes államtitkároknak, miniszteri biztosoknak, valamint kormánybiztosoknak volt egy rendszeresen összeülő, vacsorával egybekötött szakmai tanácskozása. A 8 év alatt 53 alkalommal gyűltünk össze. Ezekben az időkben egész komoly személyes bátorság volt, ha valaki erre az ülésre eljött és volt olyan kolléga is, akinek távoznia kellett adott minisztériumból, amikor a felettese tudomást szerzett arról, hogy részt vett ezeken a Magyary Törzsasztal rendezvényeken.

Mint említettem, a Törzsasztalt is szervező Kutatóintézetben született a Magyary Jelentés a 2006-os Polgári Kormányzás programalkotáshoz kapcsolódóan, aztán jutott még további 4 év a továbbfejlesztésre, végül 2011. június 10-én jelent meg a Magyary Program 11.0. Magában a programban megfogalmaztuk azt a kilenc pontot, ami az újszerűségét adja a korábbi évek közigazgatás-fejlesztési dokumentumaihoz képest. Amit kiemelnék, hogy közérthetően, röviden és világosan veszi számba a teljesség igényével, hogy milyen jelenségek és történések lesznek a magyar közigazgatásban egy hatékony nemzeti közszolgálat mint átfogó cél megvalósítása érdekében. Ezt a teljességet és a négy fő beavatkozási területet, úgymint: szervezet, feladat, eljárás, személyzet, valahogy úgy kell elképzelni, mint a Mengyelejev táblázatot, ami szintén pontosan segít megérteni és fogalmilag rendbe tenni a sokszínű világot.    

Közigazgatási államtitkárságról kormánybiztosi feladatkörre váltott.

Másfél év után, 2011. november 30-án „szereltem le” mint közigazgatási államtitkár, majd 2012. augusztus 30-áig tevékenykedtem mint kormánybiztos. A szűkített feladatkörömbe tartoztak a közigazgatási fejlesztéseket érintő projektek, illetőleg a zsidó közösségekkel való párbeszédet nekem kellett folytatnom a kormány részéről, de feladatom volt az Erzsébet-program megvalósítása és számos más, zömében konfliktusos feladat. Azaz a korábbi feladatköreim kb. felét vittem tovább.

Okkal gondolom egyébként az OECD-vel e tárgyban kötött megállapodás alapján, hogy a Magyary Program akár egy nemzetközi mintává, know-how-vá is válhat. Mivel gyorsan változik a gazdasági élet, a közigazgatásnak meg kell őriznie rugalmasságát, versenyképességét annak érdekében, hogy valóban az állampolgárok érdekeit tudja szolgálni. Mindemellett szükség van nemcsak leíró, hanem dinamizáló eszközökre is.

2012-ben visszatértem az ügyvédi pályára, ma irodavezető ügyvéd vagyok és emellett ismét vezetem a Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet Alapítványt. Irodánk alapvetően gazdasági és közigazgatási jogi ügyeket visz, de az előéletemből kifolyólag inkább az ügyvédi tevékenységnek a reorganizációs, szervezetfejlesztési oldalát, vagy akár a nagy rendszerek jogi újrakonstruálását tartom a magam számára a legizgalmasabb feladatnak. Az ügyvédségen belül, nemcsak az eseti ügyeket szeretem, hanem nagyobb rendszereknek egyfajta átstrukturálását, a kodifikációtól a végrehajtásig.

Az állami vagy a magánszféra a jobb munkáltató?

Nehéz összehasonlítani a kettőt. Azt gondolom, hogy a legfelemelőbb reggelente úgy menni „munkába”, hogy az ember a hazát, a nemzetet szolgálja. Ennek van egy még hatványozottabb hivatásjellege, mint az ügyvédi tevékenységnek, az ember adott helyzetben próbálja megtalálni és kihozni belőle a maximumot. Amikor államtitkár voltam, azt éreztem, hogy most tudom leginkább hasznosítani a képességeimet, a lelki állóképességet, a szakmai tudást, az elszántságot és az elhivatottságot. Ugyanakkor azt is látom, hogy van annak haszna, ha az ember dolgozott már az ún. versenyszférában, mert sokkal árnyaltabban és sokoldalúbban látja azokat a problémaköröket, ami „kint” is megjelenik a praxisban. Amikor a Magyary Programban a közigazgatási életpályákat szerkesztettük, bizonyos életpályaelemeknél kötelezően javasoltnak gondoltam, hogy az ember ki-be lépjen a közigazgatásból. Egyfajta szűklátókörűséget tud eredményezni, ha az ember folyamatosan, 30-40 évig csak egy ügyszakon, vagy mindig jogalkotói vagy jogalkalmazói szinten tevékenykedik. Így nem látja, hogy a másik oldalon, pl. a reálgazdaság terén, milyen hatással járnak a jónak gondolt elgondolásai.

A szabadidejét mivel tölti?

Gyerekkoromtól sportoltam versenyszerűen, 9 éves koromtól vitorlázom, egy ideig a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke is voltam, melynek kapcsán újra visszakerültem a vitorlázás sűrűjébe. A nagyhajózás mellett kishajózom is, így ez aktív szerepet játszik ma is az életemben. A másik kedvelt aktivitásom a lovaglás. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem díszpolgáraként az első világháború centenárium kapcsán kezdeményeztem a Ludovika Lovas Hagyományőrző Huszár Díszegység létrehozását, amelynek tagja vagyok. Ez is szép, de időigényes feladat. Mikor felvettek a jogi egyetemre, a bátyám és a baráti társasága kitalálta, hogy alakítsunk egy tarokk kört, hiszen jogász lévén, „ha másért nem sznobériából” tarokkoznunk kell. Aztán megkedveltem ezt a szórakozásformát és alkalomadtán most is asztalhoz ülünk.

Milyen társadalmi szerepvállalásai vannak?

A magyar ügyvédtársadalom szerencsére egyre inkább látható módon a társadalmi felelősségvállalásból is kiveszi a részét. Az egyik ötletgazdája és javaslattevője voltam a Magyar Kormány és a Budapesti Ügyvédi Kamara közreműködésével létrejött Szász Pál ösztöndíjnak, amelynek célja, hogy határon túli magyar jogász hallgatókat fogadjunk, akik így megtapasztalják az ügyvédség mibenlétét a napi gyakorlatban magyar és nagyvárosi környezetben a kolozsvári, bukaresti sikeres irodák mellett. Ilyen és hasonló kezdeményezésekben, projektekben szívesen veszek részt

Dr. Gál András Levente

Jogi diplomáját 1994-ben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerezte. 1991-től 1992-ig tanulmányokat folytatott Zürichben sajtójogból, Bécsben ingatlan-nyilvántartásból. 1996-ban Tokióban közéleti ösztöndíjon volt. 2006-ban ingatlanforgalmi értékbecslő és hivatalos közbeszerzési tanácsadó vizsgát tett. Egyetemi tanulmányai mellett a Magyar Televízió Híradó Szerkesztőségében külpolitikai és adásszerkesztőként is dolgozott. 1994-től 1998-ig a Budapesti 99. számú Ügyvédi Irodánál volt ügyvédjelölt, 1999-től 2000-ig az Oktatási Minisztériumban miniszteri biztosként teljesített szolgálatot. 2000-től 2002-ig az Oktatási Minisztériumban közigazgatási államtitkár, 2002-től 2007-ig saját ügyvédi irodájában ügyvéd. 2007-2010. június 1. között a Gál és Társa Ügyvédi Iroda irodavezető ügyvédje. 2010. június 2. – 2011. november 30. között a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára. 2011. december 1. – 2012. szeptember 1. között a Jó Állam fejlesztési koncepció végrehajtásának összehangolásáért felelős kormánybiztos a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban. 2012. szeptember 2. óta – Gál és Társa Ügyvédi Iroda, irodavezető ügyvéd.

1991-től 1993-ig az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán a Hallgatói Önkormányzat elnöke és egyben az ELTE Hallgatói Önkormányzatának első elnöke 1991-ben. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetségének (OFÉSZ) elnökségi tagja volt 1991-től 1993-ig. A Doktoranduszok Országos Szövetségének alapító tagja és elnöke 1994-1998 között, majd 1998-tól tiszteletbeli elnöke. 2004-től 2008-ig a Hungária Televízió Közalapítvány Ellenőrző Testületének elnöke. 2005-től a Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet kuratóriumának az elnöke. 2007-től a Pálfi István Régiófejlesztési Alapítvány kuratóriumának az elnöke.

Az alábbi tisztségeket 2010. május 30-ig töltötte be: Magyar Rádió Közalapítvány Kuratóriumának elnökhelyettese, a Semmelweis Innovációs Központ Kft. felügyelőbizottságának tagja, a Bolyai Műhely Alapítvány felügyelőbizottságának elnöke és a Nézőpont Intézet Alapítvány Kuratóriumának tagja. 2012-től 2013 májusáig a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke. 2012-től a Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet Alapítvány kuratóriumának elnöke.

Több jogi konferencia előadója, számos könyv szerzője és szerkesztője. Angolul és németül beszél. 2013-ban Magyary Zoltán díjjal tüntették ki. 2013-ban átvehette a Nemzeti Közszolgálati Egyetem díszpolgára címet.

Szabadidejében lovagol, vitorlázik.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.