Fogyasztói jogokat keletkeztető események a Légiutas Rendelet és az Európai Unió Bírósága gyakorlatának tükrében


Az alábbi cikkünk betekintést ad a Wolters Kluwer Hungary által kiadott Fogyasztóvédelmi Jog folyóiratban megjelent, Kocsis Csilla által jegyzett Fogyasztói jogokat keletkeztető események a Légiutas Rendelet és az Európai Unió Bírósága gyakorlatának tükrében című tanulmányába.

A Fogyasztói jogokat keletkeztető események a Légiutas Rendelet és az Európai Unió Bírósága gyakorlatának tükrében című tanulmány célja, hogy a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló 261/2004/EK rendelet főbb rendelkezései mentén bemutassa a légiutasokat mint fogyasztókat minimálisan megillető jogokat, és betekintést engedjen az Európai Unió Bíróságának egyes döntésein keresztül a rendelettel kapcsolatos jogértelmezési gyakorlatába. A Bizottság 2016-ban kiadott közleménye értelmező iránymutatásokkal összefoglalja az addig kialakult ítélkezési gyakorlatot, és az alapján magyarázatot ad a rendelet értelmezéséhez, ezért jelen tanulmányban külön kiemelésre kerülnek azon jogesetek, amelyek a közlemény kiadását követően születtek, és a szerző szerint ezen döntések ismerete megkönnyítheti a Légiutas Rendelet értelmezését és gyakorlati alkalmazását. A Fogyasztóvédelmi Jog folyóiratban megjelent tanulmány szerzője dr. Kocsis Csilla, ügyvéd, a Dudás Hargita Zavodnyik Ügyvédi Irodánál.

Releváns jogszabály: 261/2004/EK rendelet 2. cikk f), i)-l) pont, 3-16. cikk

1. Bevezetés

[1] A repüléssel kinyílt a világ, és ma már szinte nincs is olyan hely, amelyet ne lehetne repülővel megközelíteni. Ezen utazási forma legnagyobb előnye kétségtelenül abban fedezhető fel, hogy szemben más közlekedési eszközökkel, a kiszemelt úticél így érhető el a leggyorsabban. Népszerűségét támasztja alá az is, hogy 2018-ban a légiutasok száma az Európai Unióban az EUROSTAT[1] adatai szerint csaknem elérte az 1 milliárdot.[2] Az utazási forma sajátos mivolta következtében ugyanakkor az utasok sokkal kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek, mintha más utazási formát vennének igénybe, így indokolt, hogy a légi közlekedés során speciális jogok illessék meg őket. [2] A légiutasok jogainak szabályozása nem új keletű dolog, a XX. század első felében az országok már felismerték, hogy a nemzetközi légi fuvarozásra közös, egységes minimumszabályok megalkotása szükséges. Erre tekintettel 1929. október 12. napján létrejött a Varsói Egyezmény,[3] amely a nemzetközi légi közlekedéssel kapcsolatos problémák feloldását, valamint az utasok és a légitársaságok egységes védelmét szolgálta. A…

Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom csak regisztrált felhasználóink számára érhető el, a regisztráció INGYENES!

Ha már rendelkezik felhasználónévvel kérjük, jelentkezzen be felhasználói nevével és jelszavával. A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, regisztráljon. A regisztráció ingyenes.


Kapcsolódó cikkek