Frakcióalakítási jog: egy AB-határozat margójára


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság új frakcióhatározatának egyes elméleti és gyakorlati vonatkozásait vizsgálja a szerző. Az írás az alkotmányjog eszközrendszerével dolgozik, csakis az alkotmányjog tudományának szemüvegén keresztül tekint a közélet eseményeire, azokat csupán olyan mértékben idézi fel, amennyire az segíti az Alkotmánybíróság frakcióhatározatának [10/2013. (IV. 25.) AB határozat] és az abban foglalt alkotmányjogi tételeknek a megértését.


„Nehéz a jog tutaján állva maradni, ha alant tajtékot vet a politika.” Az alkotmányjog tudománya szoros kapcsolatban van a politika, közélet terrénumával. A kettő terület – úgy gondolom – nem is szemlélhető, érthető meg külön-külön. E cikk keretei között sem lehet ez másképp. Azonban azt le kell szögeznem mindjárt az elején, hogy jelen írás az alkotmányjog eszközrendszerével dolgozik, csakis az alkotmányjog tudományának szemüvegén keresztül tekint a közélet eseményeire, azokat csupán olyan mértékben idézi fel, amennyire az segíti az Alkotmánybíróság (AB) frakcióhatározatának [10/2013. (IV. 25.) AB határozat] és az abban foglalt alkotmányjogi tételeknek a megértését.

Előzmények

A határozatnak egyértelmű elméleti előzménye az Alkotmánybíróságnak az országgyűlési képviselőcsoportok témájában született első határozata [27/1998. (VI. 16.) AB határozat], mely a IV. Alaptörvény-módosítás értelmében formálisan hatályát vesztette, azonban továbbra is megkerülhetetlen alapdokumentuma a frakciójoggal foglalkozó hazai dogmatikai irodalomnak.

Az új határozat meghozatalát 2012 tavaszán a Demokratikus Koalíció (DK) kezdeményezte, mivel alkotmányjogilag visszásnak érezték azt a helyzetet, hogy a képviselők MSZP frakcióból való kilépését követő fél éves moratórium leteltével sem alakíthatták meg képviselőcsoportjukat egy – a fél év leteltét pár nappal megelőzően hatályba lépett – Házszabály-módosítás következtében. E módosítás egyrészt felemeli a frakcióalakításhoz szükséges legkisebb képviselői létszámot (csengőszám) 10-ről 12 képviselőre, másrészt ellehetetleníti a frakcióalakítást olyan pártok számára, melyek nem indultak a választásokon. A DK-s képviselők beadványa szerint ez ellentétben áll a jogállamiság részét képező jogbiztonság követelményével, valamint ennek részeként a szerzett jogok védelmének és a bizalomvédelemnek a követelményeivel. Hivatkoznak továbbá a képviselői jogállás két alappillérére: a képviselői egyenjogúság és a szabad mandátum elvére.  Ezen kívül a DK érvei szerint az Országgyűlés indokolatlanul korlátozza a képviselők Alaptörvényben garantált  frakcióalakítási jogát.

A frakcióalakítási jog szűkítésa

Az alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybíróság megalapozatlannak találta és elutasította arra hivatkozva, hogy az Országgyűlésnek széleskörű szervezetalakítási szabadsága van, melynek csupán az Alaptörvény rendelkezései szabhatnak keretet. Véleményem szerint a csengőszám felemelése e kereteken belül van (habár erre is nehéz alkotmányjogi indítóokot találni), azonban a módosítás másik lényeges eleme, a frakcióalakítási jog szűkítése (tehát az a korlátozás, hogy olyan pártok nem alakíthatnak frakciót, melyek nem indultak az előző országgyűlési választásokon) már több kérdést vet fel ebben a vonatkozásban.

Egyetérthetünk az AB érvelésével, hogy a jogbiztonság nem jelenti a jogszabályok megváltoztathatatlanság. Az sem vitás továbbá, hogy jelen esetre nem alkalmazható a szerzett jogok védelmének elve, mivel a tíz képviselő még nem alakított frakciót.

A bizalomvédelem elve kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az elv abban az esetben szenved sérelmet, ha a jogalkotó megfelelő jogi indok nélkül, előreláthatatlanul változtatja meg a jogi környezetet. Jelen esetben e jogi indok nem világos, így úgy gondolom, a DK érvelésének e pontja is megalapozott.

Elgondolkodtató továbbá Lévay Miklós alkotmánybírónak a határozathoz fűzött különvéleményében felvetett gondolata, melyben kifejti, hogy a jogállamiság fontos követelményének tekinti, hogy egy egyedi ügyet (DK folyamatban lévő frakcióalakítása) ne döntsön el egy normatív szabályozás (Házszabály-módosítás).

Matits Kornél az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának IV. éves joghallgatója, a Bibó István Szakkollégium Közjogi Tudományok Műhelyének tagja.

 

A XXXI. OTDK Állam- és Jogtudományi szekciójában Alkotmányjog I. tagozatban „Az országgyűlési képviselőcsoportok – Szabályozás és gyakorlat” című dolgozatával első helyezést ért el.

 

Jelenleg Erasmus ösztöndíjjal a berlini Humboldt Universität-en folytat tanulmányokat.

A szabad mandátum elve

Az indítványozó másik érvcsoportjának alapja a szabad mandátum elve, mely a XVIII. században Angliában kialakult jogelv. Lényege, hogy a mandátum birtokosa, a képviselő független, szabad, mind az őt parlamentbe juttató választóktól, mind pedig más érdekközösségektől, így pártjától is.

Az Alkotmánybíróság határozata e kétirányú szabadságnak csupán egyik részével foglalkozik: kifejti, hogy a szabad mandátummal történetileg a kötött, imperatív mandátum áll szemben. E kötött mandátum értelmében a követek visszahívhatók választóik által, amennyiben nem azok utasításai szerint járnak el.

Ez azonban a szabad mandátumnak csupán egyik – s az ügy tárgya szempontjából lényegtelenebb – aspektusa. A képviselő pártjától való függetlenségéből következik az, hogy amennyiben egy parlamenter frakciótagsága megszűnik, mandátuma megmarad. Így például ha a parlamenti ciklus tartama alatt pártok szétválnak, új pártok alakulnak s a képviselők ezeknek az eredetileg a választáskor még nem létező új pártoknak a képviseletét látják el az Országgyűlésben, úgy ezen pártok legitimációja az Országgyűlésben nem közvetlenül a választók akaratából, hanem a képviselők legitimációjából ered – érvel az 1998-as határozat, s érvelése még ma, 2013-ban is aktuális: az Alaptörvény változatlanul rögzíti a szabad mandátum elvét, e tekintetben követve a régi Alkotmány hagyományát.

Megállapítható tehát, hogy a Házszabály-módosítás azzal, hogy kizárta az olyan pártok frakcióalakítását, melyek nem indultak az országgyűlési választásokon, sértette a képviselők Alaptörvényben garantált szabad mandátumát. Ez csak akkor lenne elfogadható, ha egy másik fontos alkotmányos elv érdekében történik ez a korlátozás. A Jakab András által szerkesztett Alkotmánykommentár szerint a képviselők frakcióalakítási jogának korlátozásához elfogadható elvi alap a Ház működőképessége lehet. Miért veszélyeztetné azonban az Országgyűlés működőképességét 12 olyan képviselőből álló frakció, mely olyan pártot képvisel, ami nem indult a választásokon? Sérül tehát a képviselők szabad mandátumán alapuló, egyenlő feltételek melletti frakcióalakítási joga s e sérelem alkotmányjogi indokokkal nem igazolható.

Az ötszázalékos küszöb

A határozat indokolásában található egy mondat, ami ugyancsak jelentős vihart kavart a magyar közéletben, s e mondatnak köszönhetően rendelkezik az LMP immár ismét frakcióval a Házban. „(…) Az olyan pártlistához tartozó országgyűlési képviselőket, amelynek pártlistája a valamennyi területi pártlistára leadott és országosan összesített érvényes szavazatok több mint öt százalékát megkapta, mindenképpen megilleti a képviselőcsoport létrehozásának joga. Az ilyen támogatottsággal rendelkező pártokhoz tartozó képviselők nem foszthatók meg attól a joguktól, hogy pártjuk frakcióját az Országgyűlésben létrehozzák és fenntartsák, akkor sem, ha az Országgyűlés a Házszabályban – más képviselők frakcióalakítási joga vonatkozásában, az Országgyűlés szervezetalakítási szabadságával élve – hatékonysági szempontok miatt a képviselőcsoport alakításához magasabb létszámot határozna meg (…)” – olvashatjuk a határozatban.

Lényegében a szöveg nem mond újat. Az 1998-as ABH ugyanígy rögzítette: ha egy párt listán eléri az 5%-os küszöböt, azonban képviselői létszáma a csengőszámot nem éri el, frakciót alakíthat. Az 1998-as szöveg azonban hozzáfűzi azt a fontos kitételt, hogy az ilyen párt képviselőcsoportjának létrehozásához és működéséhez szükséges létszám a párt képviselőinek az Országgyűlés alakuló ülésekor meglévő száma.

E kivétel – melyet az első frakciószabályzat megalkotott a csengőszám főszabálya alól – nem veszélyezteti a Ház működőképességét, hiszen az, ha egy párt 5%-ot elért listán, garantálja azt, hogy legszélsőségesebb esetben is a csengőszámot csupán éppen hogy el nem érő számú képviselőt juttathat a parlamentbe. Így elegendő képviselővel rendelkezik ahhoz, hogy frakciója maradéktalanul elláthassa feladatait. Amennyiben pedig képviselőinek száma csökken, a frakció megszűnik.

A második, 2013-as frakciószabályzat szövege szerint azonban akkor sem lehet megtagadni példának okáért a 2010-ben parlamentbe került LMP-től a frakció alakításának és fenntartásának jogát, ha mint azt láthattuk, a 15 fős frakció több mint fele elhagyja a képviselőcsoportot. Ez véleményem szerint destabilizálhatja a parlament működőképességét, csökkentheti hatékonyságát és utat nyithat az egyelőre még 386 tagot számláló Országgyűlésben pár fős minifrakciók létrehozásához.

A másik oldalon pedig az új szabályozás nem engedi meg olyan frakciók létrehozását, melyek képesek lennének parlamenti feladataik ellátására, rendelkeznek megfelelő számú képviselővel, csupán pártjuk nem indult az országgyűlési választásokon. E szabályozás, úgy gondolom, jelentős visszásságokkal terhelt s ellentmond mind a dogmatikai, elméleti, mind a gyakorlati megfontolásoknak.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.