Gondolatok a megbízhatósági vizsgálatról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdekes tanulmány jelent meg a Belügyi Szemlében még 2012-ben Bejczi Alexától*, melyből kiderül: több probléma is adódik a megbízhatósági vizsgálattal kapcsolatban. Az akkor felvetett kérdések ma is érvényesek, jogszabályi megoldás azonban még nem született ezen a területen.


A megbízhatósági vizsgálat szabályait a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (Rtv.) 7-7/G. paragrafusa és a 293/2010. (XII. 22.) számú kormányrendelet tartalmazza. Az ehhez kapcsolódó ügyészi feladatokat pedig az ügyészségről szóló 2011. évi CLXIII. törvény 29. paragrafusának (6) bekezdése és a 3/2012. (I. 6.) LÜ- (legfőbb ügyészségi) utasítás VII. fejezete határozza meg.

Vajon milyen csapdák vannak a hazai szabályozásban, s ezen túlmenően, mi a probléma a jogszabály gyakorlati alkalmazásakor? Az Rtv. 7/A. paragrafusának (1) bekezdése szerint a megbízhatósági vizsgálat során az azt végző szerv a valóságban is előforduló, illetve feltételezhető mesterséges élethelyzetet hoz létre. A cél annak vizsgálata, hogy vajon a védett állományba tartozók eleget tesznek-e hivatali kötelezettségeiknek.

Az Rtv. idézett szakaszának b) pontja részletesen felsorolja, hogy kik tartoznak a védett állomány körébe. A jogszabályi felhatalmazás alapján a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) eljáró tagja bűncselekményt is elkövethet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például aktív vesztegetést követ el, s ezzel úgymond ellenőrizni akarja a védett állományba tartozó személy megbízhatóságát. Természetesen az aktív vesztegetést elkövető NVSZ-tag esetében büntetőeljárás lefolytatására nem kerül sor, illetve feljelentés elutasításának, vagy nyomozás megszüntetésének van helye abban az estben, ha a megbízhatósági vizsgálat végzése során valóban bűnmegelőzési és bűnfelderítési érdekből járt el.

Problémák a joggyakorlatban

Az átlagos mindennapokban az ügyész csak olyan mesterséges élethelyzet jóváhagyását engedélyezi, amelyben a kapcsolatfelvétel a munkakörhöz kapcsolódóan történik meg. Ugyanakkor ne feledkezzünk el arról se, hogy a védett állományhoz tartozók egy részénél – ilyen terület a büntetés-végrehajtás és a polgári titkosszolgálat – nincs reális lehetőség arra, vagy csak nagyon korlátozottan, hogy a munkakörrel összefüggésben kialakítható bizalmi viszony legyen kiépíthető.

Az egyik legfontosabb felvetés: mi az eljárási rend egy „sikeres” akció esetén? Gondoljunk arra az esetre például, ha a célszemély elfogadja az NVSZ eljáró tagja által felajánlott pénzt azért, hogy közlekedési szabályszegés miatt ne tegyenek feljelentést. Ki teszi meg ebben az esetben a feljelentést a célszemély ellen? Hol? Mikor? A célszemélyt vajon nyomban őrizetbe kell-e venni? Ha igen, ki veszi őrizetbe? Ne feledjük, rendőr elkövető esetén a nyomozás lefolytatására a nyomozó ügyészségnek van hatásköre, de neki viszont nincs tudomása a megbízhatósági vizsgálatról, s benne az akcióról. Ez egyből fel is veti azt a kérdést, hogy az ügyészségen belül ez miért a közérdekvédelemhez tartozik, miért nem a nyomozó ügyészségekre.

További kérdések

Ki fogja el és ki veszi őrizetbe a célszemélyt? Nyilvánvaló, hogy az NVSZ eljáró tagja nem foghatja el, hiszen ő nem is rendelkezik hatósági jogosultságokkal, de az is lényeges szempont, hogy fel sem fedheti magát a célszemély előtt, ugyanis, ha felfedné magát, akkor ő később már nem lesz bevethető egy megbízhatósági vizsgálati akcióba.

A másik kérdéscsoport, mely felmerül a témával kapcsolatban: sikertelen akció esetén mi az eljárási rend? Gondoljunk bele, a célszemély nemcsak nem fogadja el a pénzt, hanem az aktív vesztegetőt, mivel bűncselekmény elkövetésében tetten éri, halaszthatatlan nyomozati cselekményként őrizetbe veszi. Az őrizetbe vett NVSZ-tagot (akiről a célszemély nem is tudja, hogy NVSZ-tag) az illetékes nyomozó ügyész vagy az ügyeletes ügyész utasítása alapján veszik-e őrizetbe? Gondoljunk csak arra, hogy az ügyészek egyike sem tud a megbízhatósági vizsgálatról, ezen belül a konkrét akcióról. Netán halaszthatatlan nyomozati cselekményként a célszemély (aki rendőr) őrizetbe veheti?

Az elemzett jogintézmény más problémái

Kinek, mikor és milyen módon kell értesítenie az eljáró ügyészt, hogy az őrizetbe vett személy NVSZ-tag, aki szolgálati feladatait teljesítette a vesztegetéssel? Ha az NVSZ-taggal szemben eljár az ügyész, akkor ki szünteti meg a nyomozást? Nálunk, sajnos, az eljáró ügyész ezt nem teheti meg, még a Büntetőeljárási törvényben (Be.) szabályozott, eljárást megszüntető ok ellenére sem, mert arra a 11/2003. (ÜK. 7.) LÜ-utasítás 59. paragrafusának (3) bekezdése szerint a megbízhatósági vizsgálatot engedélyező főügyészség székhelyén lévő helyi ügyészség vezetője (vagy megyei bíróság hatáskörébe tartozó ügyben a főügyész) jogosult.

A harmadik kérdéscsoporton belül az egyik legjelentősebb probléma, hogy az eljárás kapcsán ki és milyen minősített adatokat ismerhet meg.

Titkos adatgyűjtés a büntetőeljárásban

Kis László kötete a büntetőeljárás egy nagyon vékony, ám annál szerteágazóbb kérdésének, a titkos adatgyűjtésnek próbálja felfedni minden vonulatát.

További információ és megrendelés >>

Nánási Gábor szerint a megbízhatósági vizsgálat hatályos szabályozása értelmében a hatóság eljáró tagjai a jogszabály felhatalmazása alapján a felbujtói magatartást jogszerűen tanúsíthatják, ezért véleménye szerint ez a szabályozás „korlátok nélkül, jogállami keretek között nem állhat helyt. Az ilyen jellegű cselekményeket tehát csak szűk körben és megfelelő, szigorú garanciák mellett követhetné el mind a hatóság eljáró tagja, mind pedig a felderítés és büntetőeljárás során alkalmazott fedett nyomozó, így például akkor, ha a nyomozóhatóságnak már rendelkezésre állnának olyan információk, amelyek a lebuktatni szándékozott elkövető, illetve elkövetői kör „bűnös” tevékenységét alátámasztják. A nyomozóhatóság ilyen tevékenységét ezért csak szoros ügyészi felügyelet, esetleg bírói kontroll mellett tartom elképzelhetőnek”. (Nánási Gábor: Gondolatok a megbízhatósági vizsgálatról és a fedett nyomozóról. http://www.arsboni.hu/nanasicikk.html)

A jövő feladatai közé tartozik a megbízhatósági vizsgálat részletes eljárási szabályainak kidolgozása, ezek ugyanis a hatályos szabályozásból még hiányoznak. A legfontosabb kérdések: ki, mikor, mit, hogyan tehet. Ezek nélkül ezt a jogintézményt szakszerűen és jogszerűen alkalmazni nem lehet. Ne feledjük az Alaptörvény B) cikkének (1) bekezdését, mely azt a követelményt fogalmazza meg, miszerint a jogszabályoknak világos normatartalommal kell rendelkezniük azért, hogy alkalmazásuk következményei kiszámíthatóak legyenek. (Ehhez a témához egyébként érdemes lehet áttekinteni még a 2/2007. (I. 24.) AB-határozatot is.)

Lábjegyzet

*(Bejczi Alexa: Célpontban a megbízhatósági vizsgálat. Belügyi Szemle, 2012. 6. szám, 24-65. o.)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.