Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az Info.tv. nem tartalmaz tiltó rendelkezést arra vonatkozóan, hogy a közérdekű adat kiadása iránti kérelem elutasítását követően ugyanaz az igénylő azonos adatkezelőhöz címzett, azonos adatkörre vonatkozó, ismételt adatigénylést ne terjeszthetne elő. Amennyiben az igénylő a korábbi kérelem elutasítását követően az adatkezelő ellen pert indított, az azonos adatkörre vonatkozó, korábban elutasított kérelemben szereplő közérdekű adatok kiadása iránt ismételten előterjesztett adat-megismerési igény olyan új kérelemnek minősül, amelynek megtagadása esetén az igénylő a keresetindításra meghatározott határidőben ismét bírósághoz fordulhat – a Kúria eseti döntése.
Ami a tényállást illeti, a felperes közérdekű adatigényléssel fordult a városi önkormányzathoz, hogy adja ki az önkormányzat és az egyik Kft. között 2012 decemberében a sertésvágóhíd beruházása kapcsán létrejött előszerződéseket és szerződéseket, egy ingatlanra kötött csereszerződést. A kérésnek az önkormányzat nem tett eleget, ezért a felperes bírósághoz fordult.
Az első- és másodfokú eljárás
A bíróság kötelezte az alperest, hogy 15 napon belül adja ki a felperesnek az adatokat azzal, hogy nem adhatók ki az azokban szereplő személyes adatok.
A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és a pert megszüntette. Álláspontja szerint a felperes az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény (Info.tv.) szerinti keresetindítási határidőt elmulasztotta, és mivel a mulasztást nem igazolta, a per megszüntetésének volt helye. A törvény szerint ugyanis a pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő lejártától számított harminc napon belül kell megindítani az igényt elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen [31. § (3) bekezdés]. A bíróság meglátása szerint a felperes első adatigénylését az alperes részben teljesítette, a ki nem adott adatok vonatkozásában a felperes által indított pert pedig a járásbíróság a perindítási határidő elmulasztása miatt megszüntette. A felperes ezt követően ismét kérelemmel fordult az alpereshez, amelyben szintén ugyanazon adatok, szerződések kiadását kérte, amelyet az alperes elutasított. Az adatok kiadásának megtagadása miatt a felperes által előterjesztett keresetlevelet a járásbíróság a perindítási határidő elmulasztása miatt ekkor idézés kibocsátása nélkül elutasította. Ezután került sor az ismételt adatigénylésre.
[multibox]A bíróság megállapította, hogy a kért adatot a felperes az első igénylésekor már kiadni kérte. Álláspontja szerint az Info.tv. által a kereset indítására megállapított 30 napos határidő betartásának igazolását nem alapozza meg az ismételten előterjesztett kérelem. Az Info.tv. nem teszi lehetővé azt, hogy az első adatkérés teljes vagy részleges elutasítását követően, a perindítási határidő elmulasztása után az adatkérő ismételt kérelmet terjeszt elő, akkor az újabb kérelemtől számítva a keresetindítási határidőt, az adatkérőnek módjában álljon újabb keresetet előterjeszteni. Hivatkozott a Kúria egy korábbi ítéletére, mely szerint, ha az adatkezelő a kérelemben szereplő adatok kiadását megtagadta, a kérelmező által előterjesztett újabb kérelemtől nem kezdődik újra a perindítási határidő.
A felülvizsgálati kérelem tartalma
A felperes szerint a jogerős végzés az Info.tv. rendelkezéseit megsértve állapította meg, hogy elmulasztotta a perindítási határidőt.
A Kúria megállapításai
A Kúria nem értett egyet azzal, hogy az adatkezelő szervhez címzett ismételt, azonos tartalmú adatmegismerési igény tekintetében a perindítási határidőt a közérdekű adat kiadására irányuló első kérelem előterjesztésének időpontjától kell számítani. Korábbi azt állapította meg, hogy amennyiben az adatkezelő a kérelemben szereplő egyes adatok vonatkozásában a kérelmet elutasítja, a kérelmező által a kérelem újabb előterjesztésével nem nyílik meg ismét a perindítási határidő. Itt az elutasított adatigény tekintetében az igénylő nem indított pert az adatkezelő ellen, hanem az elutasított adatigénye teljesítése iránt ismételten kérelemmel fordult az adatkezelőhöz. Ez utóbbi kérelmének elutasítását követően terjesztette elő az adatigénylő a keresetét. A Kúria szerint ebben az esetben a keresetindításra nyitva álló határidő újraszámítását nem alapozza meg az adatkezelőhöz ismételten előterjesztett kérelem.
Nincs azonban tiltó rendelkezés arra vonatkozóan, hogy a közérdekű adat kiadása iránti kérelem elutasítását követően ugyanaz az igénylő azonos adatkezelőhöz címzett, azonos adatkörre vonatkozó, ismételt adatigénylést ne terjeszthetne elő. Ebben az esetben a perindítási határidő számítása attól függ, hogy a korábbi kérelem elutasítását követően az igénylő a jogorvoslati jogát kimerítette-e. Amennyiben az igénylő a korábbi kérelem elutasítását követően az adatkezelő ellen pert indított, függetlenül attól, hogy az adatigény a perben érdemben elbírálásra került-e, az azonos adatkörre vonatkozó, korábban elutasított kérelemben szereplő közérdekű adatok kiadása iránt ismételten előterjesztett adatmegismerési igény olyan új kérelemnek minősül, amelynek megtagadása esetén az igénylő ismét bírósághoz fordulhat.
Mivel a felperes a korábbi adatmegismerési igényeinek elutasítását követően minden esetben pert indított az adatkezelő ellen, ezért Kúria szerint a per megindítását közvetlenül megelőzően előterjesztett adatigény elutasítása miatt a felperest megilleti a perindítás joga, melynek gyakorlása során a felperes a keresetét határidőben terjesztette elő. Mindezek alapján a Kúria a jogerős végzést hatályon kívül helyezte és a másodfokú bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította azzal, hogy érdemben kell vizsgálnia az elsőfokú ítéletet.
Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. IV. 20.086/2016.) a Kúriai Döntések 2016/12 számában 336. szám alatt jelent meg.
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!