Jelzőtábla hiányában tilos a járdán parkolni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kúria szerint jogszerűen kapott kerékbilincset az az autós, aki jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedő jelzése nélkül parkolt a járdán.


Az ügy előzménye

A felperes gépjárművével az úttesttől szegéllyel elválasztott járdán parkolt, amelyet sem útburkolati jel, sem jelzőtábla nem engedélyezett, ezért a közterület-felügyelő a KRESZ 40. § (1) bekezdése és (8) bekezdés a) pontja („járdán csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi”) alapján elkövetett szabályszegés miatt kerékbilincset helyezett a gépjárműre. A felperes panaszát a Budapesti Rendőr-főkapitányság kerületi Rendőrkapitánysága elutasította. A fellebbezés folytán eljárt Budapest Rendőrfőkapitánya pedig az első fokú határozatot helybenhagyta.

Az Elsőfokú bíróság döntése

A felperes keresetében vitatta, hogy a megállás helyéül szolgáló terület járdának minősül, és azt is, hogy szabályszegést követett el, amikor az adott helyen a gépjárművével megállt.

A felperes keresetét az elsőfokú bíróság megalapozottnak találta. Álláspontja szerint a KRESZ 40. § (8) bekezdés a) pontja szerinti jelzőtábla hiányában nem lehet büntetést vagy egyéb joghátrányt alkalmazni, mert nem lehet elvárni, hogy a több százezres létszámban gépjárművel közlekedők valamennyi budapesti közterület minősítését kívülről ismerjék, különösen akkor, ha a közutak műszaki állapota sem engedi meg a közlekedési tábla nélküli területek megkülönböztetését. Ráadásul úgy ítélte meg, hogy a járda gyakorlatilag az úttest magasságában volt, így a két részt alig lehetett megkülönböztetni egymástól. Ilyen körülmények között a szabályszerű várakozás, parkolás megkövetelése lehetetlen. A bíróság szerint ezt támasztja alá, hogy az esetet követően már táblát helyezett ki a perbeli helyszínen, kijelölve a parkolás lehetséges területét. A bíróság szerint, mivel a parkolás lehetőségét tábla a perbeli időpontban nem zárta ki, a meglévő közúti jelzések csak az úttest fogalmát szabályozták és ezért a megállás lehetősége az adott helyen nem volt szabályozott, emiatt a személygépkocsi kerékbilincselése jogszerűtlen volt. Mindezek alapján az elsőfokú bíróság az alperes határozatát az első fokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

Az alperes felülvizsgálati kérelmében hangsúlyozta, hogy az elsőfokú bíróság helytelenül értelmezte a KRESZ rendelkezéseit, mert a várakozás helyszínén az ellenőrzés időpontjában sem útburkolati jel, sem közúti jelzőtábla nem engedélyezte a megállást. Amennyiben a közlekedési helyzet nem volt felismerhető vagy félreérthető volt a felperes számára és a megálláshoz közúti jelzést vagy jelzőtáblát nem észlelt, akkor csak a KRESZ 40. § (1) bekezdése szerinti általános szabály szerint állhatott volna meg az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan egy sorban. A KRESZ rendelkezései közismertek, és tilalmazzák a felperes által tanúsított közlekedési magatartást. A jogszabály nem ismerése pedig nem mentesít a jogkövetkezmények alól. Így nem a közterületek minősítését kell ismernie a közlekedésben résztvevőknek, hanem a KRESZ szabályokat. Az alperes a fényképek alapján a járdát egyértelműen megkülönböztethetőnek találta. Hangsúlyozta továbbá, hogy az a tény, hogy utóbb a közterület rendjéért felelős szerv a várakozóhelyet kijelölte, az elkövetett szabályszegést utólag nem teszi semmissé, meg nem történtté.

A Kúria megállapításai

A Kúria helytállónak találta az alperes álláspontját az elsőfokú bíróság az alkalmazandó jogszabályi rendelkezések téves értelmezésére vonatkozóan. A közúti közlekedésben résztvevőknek a KRESZ szabályait kell ismerniük és annak betartásával kell közlekedniük, megállniuk vagy várakozniuk az arra megengedett helyen. A megállásra vonatkozó szabályokat a KRESZ 40. § (1) bekezdése tartalmazza általános szabályként, a járdán való megállást a KRESZ 40. § (8) bekezdése teszi lehetővé az ott megjelölt feltételek fennállása esetén. Járdán csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi. Az adott helyszínen ilyen nem volt, így a járdán történő megállás tiltott volt.

Munka törvénykönyve 2012-1992

Az új Mt. és a régi Mt. szövegét a jól ismert tükrös formába szerkesztettük.

Naprakész segítséget nyújt munkajogászoknak, bíráknak, HR-eseknek, joghallgatóknak.

Most rendelje meg!

A Kúria meglátása szerint az elsőfokú bíróság a becsatolt fényképfelvételeket tévesen és iratellenesen értékelte, hiszen a fényképfelvételeken egyértelműen látszik, hogy az úttest és a járda között szegély van.
Mivel az adott terület járdának minősül, ezért ott megállni csak jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedő jelzése esetén lehetett volna, ezért a felperesi gépjármű szabálytalanul állt meg az adott területen, a gépjármű kerékbilincselésére jogszerűen került sor.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte.

Az ismertetett döntés (Kúria, Kfv. II. 37 696/2011.) a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2014/4. számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.