Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Jelen írásunkban a munkaidő beosztásával, elszámolásával kapcsolatos szabályok közül a munkavállalókat és munkáltatókat egyaránt érzékenyen érintő rendkívüli munkavégzést vesszük górcső alá. Az alábbi bírósági döntés még a régi Munka Törvénykönyve szerint született, de a vonatkozó szabályok az új törvényben is tovább élnek.
Jogesetünkben a felperes keresetében többek között a rendkívüli munkaidőben végzett munkadíjának, valamint az éjszakai pótlékának megfizetésére is kérte kötelezni az alperest, perköltség fizetése mellett. A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét e vonatkozásban elutasította.
A munkaügyi bíróság által megállapított tényállás szerint a felperes 2003. február 2-ától 2004. április 22-éig terjedő időben állt az alperes alkalmazásában a P. Borozóban mint kiszolgáló. A borozó hétfőtől szombatig mindennap 5 órától 23 óráig volt nyitva, vasárnapi napokon változó nyitva tartás mellett 6 és 19 óra között.
A felperes bejelentése alapján a munkaügyi felügyelőség ellenőrzést tartott a vendéglátó egységben, és megállapította, hogy az alperes nem tartja be a rendes és rendkívüli munkaidő nyilvántartására vonatkozó törvényi előírást, nem készített a munkavállalói részére munkaidő-beosztást, nem tartja be a napi munkaidő hosszára vonatkozó törvényi korlátozást, nem fizet a munkavállalóinak éjszakai munkavégzés esetén járó éjszakai pótlékot. Felhívta az alperest, hogy mutassa be a felperes foglalkoztatására vonatkozó iratokat. Az alperes ezt követően a felperessel aláíratott havi teljesítménylapokat csatolt, amelyek napi négyórás munkavégzést igazoltak.
A munkaügyi bíróság álláspontja szerint a tanúvallomások, valamint a becsatolt iratok alapján megállapítható, hogy a felperes 2003. február 2-ától 2004. április 22-éig terjedő időben alkalmazásban állt az alperesnél mint eladó. Minden második nap 5 órától 23 óráig terjedő időben végzett munkát. A felperes elmaradt rendkívüli munkaidőben végzett munkája ellenértéke a perbeli időszakra az elsőfokú bíróság álláspontja szerint megítélhető. Ezt meghaladóan a bíróság a felperes keresetét elutasította.
A mindkét fél fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét a rendkívüli munkavégzés díjazása tekintetében helybenhagyta.
A másodfokú bíróság álláspontja szerint az alperes nyilvántartási és bejelentési kötelezettségének nem, illetőleg csak részben tett eleget. A munkáltatót terhelte a perben annak bizonyítása, hogy a naponta 5 órától 23 óráig nyitva tartó borozóban milyen munkaidő-beosztás mellett, a felperesen kívül még kik végeztek munkát a perbeli időszakban.
Ezen bizonyítási kötelezettségének az alperes nem tudott eleget tenni, így a felperes állításait alátámasztó bizonyítékok összességének mérlegelésével helyesen jutott az elsőfokú bíróság arra a következtetésre, hogy a felperes jogviszonya 2003. február 2-ától 2004. április 22-éig folyamatosan fennállt, és ezen idő alatt éjszakai időben és a törvényes munkaidőt meghaladóan végzett munkát.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet „megváltoztatását”, és a törvénynek megfelelő határozat hozatalát kérte. A felülvizsgálati kérelmet a Legfelsőbb Bíróság nem találta alaposnak. A bíróság ítéletében kifejtette, hogy az 1992. évi Mt. vonatkozó szabályai alapján a munkáltató határozza meg és tartja nyilván a munkaidő-beosztást, tehát köteles nyilvántartani a munkavállalók rendes és rendkívüli munkaidejét is. A munkáltató e kötelezettségének nem tett eleget, ezért a bíróságok a közvetett bizonyítékok alapján helytállóan következtettek a felperes által végzett túlmunka idejére.
Ebből a szempontból értékelték a biztonsági szolgálat nyilvántartását, amelyből megállapítható volt az üzlet nyitvatartási rendje. A tanúvallomások alapján az eljáró bíróságok jogszabálysértés nélkül jutottak arra a következtetésre is, hogy a felperes a perbeli időben egyedül végzett munkát az alperesnél. Ebből következően pedig a bíróságok a jogszabályoknak megfelelően határozták meg a felperest megillető elmaradt munkabér összegét is.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a másodfokú bíróság ítéletét hatályában fenntartotta (BH2009. 120).
Az Mt. továbbra is a munkáltató kötelezettségeként szabályozza – egyebek mellett – a rendes és rendkívüli munkaidő nyilvántartását. Ezen kötelezettség alól a munkáltató csak akkor mentesülne, ha a munkavállaló foglalkoztatására kötetlen munkarendben került volna sor [Mt. 96. § (3) bekezdés]. Annak alkalmazására azonban a munkavállaló munkakörére tekintettel jogszerűen nem kerülhet sor, mivel a munkavégzés önálló megszervezésének lehetősége sem merülhet fel egy borozóban kiszolgálóként, a nyitva tartáshoz alkalmazkodni köteles munkavállaló esetében.
Céginfo.hu – az üzleti információ |
---|
Ha szeretne részletesebb információhoz jutni meglévő vagy leendő üzleti partnereiről, üzleti érdekeltségeikről, pénzügyi helyzetükről, akkor látogasson el a ceginfo.hu oldalra! A saját igényei alapján kiválasztott előfizetési modulokat itt rendelheti meg |
A korábbi szabályozástól eltérően – a munkáltató számára könnyebbséget jelentve – a nyilvántartás az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakészen történő feltüntetésével is vezethető lenne [Mt. 134. § (3) bekezdés]. Azaz, a munkáltató nyilvántartási kötelezettségének ma már azzal is eleget tudna tenni, ha a munkavállaló adott hónapra irányadó munkaidő-beosztását tartalmazó dokumentumra mindennap rávezetné a beosztástól eltérő időszakban történő munkavégzés idejét, és maga a dokumentum csak havonta egyszer, a hónap végén kerülne aláírásra.
A fentebb tárgyalt esetben azonban ez, nyilvántartás hiányában, szintén nem jelent érdemi változást. Erre tekintettel a bíróság ma is minden bizonnyal elfogadná a rendelkezésre álló közvetett bizonyítékokat a rendkívüli munkavégzés mértékének megállapítása során.
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!