Jogszabályfigyelő – 18. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 2016. május 2-ai hét legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

Az Állami számvevőszék ellenőrzi  a Jegybank alapítványait

Új törvény az igazságügyi szakértőkről

Hivatalból is átvezeti a földhivatal név-, és címváltozást

Szigorúbb hatósági előírások lakóházépítésre

Az arcképmás, ujjlenyomat és a DNS-profil rögzítésének részletszabályai

Kúria: lehet népszavazást tartani a betelepítési kvótáról

Az uniós vámjog részletes végrehajtási szabályai

 

Az Állami számvevőszék ellenőrzi  a Jegybank alapítványait

Az alkotmányellenességet korrigálva úgy módosult a jegybanktörvény, hogy csak a Magyar Nemzeti Bank által alapított gazdasági társaságok azon adatai titkosak, amelyek kiadása veszélyeztetné a társaságok versenyképességét, illetve központi pénzügyi vagy devizapolitikai érdekeket sértene.

A jegybanki alapítványok adatkiadásának korlátozása kikerült a jogszabályból, az alapítványokat az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

Joganyag: 2013. évi CXXXIX. törvény a Magyar Nemzeti Bankról

Módosítja: 2016. évi XXXI. törvény

Megjelent: MK 2016/64. (V. 5.)

Hatályos: 2016. 05. 06.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

 

Új törvény az igazságügyi szakértőkről

Egy törvény szabályozza ezentúl az igazságügyi szakértők, és a működésüket összefogó kamara tevékenységét.

A Magyar Igazságügyi Szakértői Kamarának (MISZK) minden igazságügyi szakértő tagja lesz a névjegyzékbe történt felvétellel. A szakértői névjegyzéket az igazságügyi tárca vezeti.

A kamara rendszeresen értékeli majd az igazságügyi szakértők eljárásait, ami alapján a szakértőket alkalmatlan, alkalmas vagy kiválóan alkalmas kategóriába sorolja és ezt a névjegyzékben is nyilvánosan feltünteti. Az értékelés szempontjait külön kormányrendelet tartalmazza majd.

A szakértőknek negyedévente kamarai költségátalányt kell fizetniük, a díj mértékét külön kormányrendelet fogja meghatározni. Emellett a szakértőknek rendszeresen statisztikai adatszolgáltatást kell teljesíteniük, amelyet a kamara dolgoz fel. Az adatszolgáltatást elmulasztó szakértőket automatikusan törlik a névjegyzékből, hasonlóan azokhoz, akik több mint egy évet késnek a szakvélemény elkészítésével, vagy nem veszik át küldeményüket értesítési címükön, illetve határidőben nem értesítik a hatóságot egy lényeges körülményről.

Az új jogszabály pontosítja többek között az igazságügyi szakértők kirendelésére, a szakvélemény tartalmára, valamint a szakértői díjfizetésre vonatkozó szabályokat is.

Joganyag: 2016. évi XXIX. törvény az igazságügyi szakértőkről

Megjelent: MK 2016/64. (V. 5.)

Hatályos: 2016. 06. 15., 2016. 09. 15., 2017. 01. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

   

Hivatalból is átvezeti a földhivatal név-, és címváltozást

Az ingatlan adatainak, valamint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult nevének (cégnevének) és lakcímének (székhelyének vagy telephelyének) a megváltozását az ingatlanügyi hatóság az érdekelt bejelentése vagy megkeresés alapján vezeti át az ingatlan-nyilvántartásban.

2016. július 1-től kezdődően azon adatok tekintetében, amelyeket más nyilvántartás közhitelesen tartalmaz, úgy is teljesíthető a bejelentés, hogy az adatváltozásról a közhiteles nyilvántartást vezető szerv – ha ezt tőle a bejelentő kéri – értesíti az ingatlanügyi hatóságot. Az ingatlanügyi hatóság a közhiteles nyilvántartást vezető szerv értesítése alapján az adatváltozást hivatalból átvezeti.

Júliustól hatályos az az új előírás is, hogy ha a kérelemnek, illetve mellékletének vagy a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak pótolható hiányossága van – ideértve az igazgatási szolgáltatási díj meg nem fizetését is -, a kérelmezőt tizenöt napon belül fel kell hívni a hiány pótlására. Ha a kérelemnek, illetve mellékletének vagy a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak pótolható hiányossága van, de a kérelmet a rangsorban előrébb álló kérelem miatt, vagy kérelemre a tulajdonjog-bejegyzési engedély benyújtásáig függőben kell tartani, a hiánypótlási felhívást a rangsorban megelőző kérelem elbírálásának napjától, illetve a tulajdonjog-bejegyzési engedély benyújtásának napjától számított tizenöt napon belül adja ki  a földhivatal.

Joganyag: 1997. évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról

Módosítja: 2016. évi XXXII. törvény

Megjelent: MK 2016/64. (V. 5.)

Hatályos: 2016. 07. 01.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

Szigorúbb hatósági előírások lakóházépítésre

2016. szeptember 1-től kezdődően a 300 négyzetmétert alapterületet meg nem haladó lakóház építésekor külön kormányrendelet az építészeti-műszaki tervezői tevékenység végzéséhez felelősségbiztosítást írhat elő.

Az ilyen lakóépületek építésekor már 2016. május 13-tól, a rendelet hatályba lépésétől kezdődően köteles az építtető építész tervezőt megbízni a tervezői művezetésre.

Építési tevékenységet kizárólag kivitelezési dokumentáció alapján lehet végezni. A kivitelezési dokumentáció tartalma nem térhet el a hatósági eljárásban záradékolt építészeti-műszaki dokumentációban foglaltaktól.

A módosítás értelmében aki vállalkozó kivitelezői tevékenység végzésére nem jogosult, kormányrendeletben meghatározott építőipari kivitelezési tevékenységet csak az ott meghatározott feltételekkel, saját vagy a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szerinti hozzátartozó céljára végezhet.

Az építésfelügyeleti hatóság építési napló hiányában megtilthatja a további építkezést.

Joganyag: 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről

Módosítja: 2016. évi XXXVI. törvény

Megjelent: MK 2016/64. (V. 5.)

Hatályos: 2016. 05. 13., 2016. 07. 01., 2016. 09. 01.

Megjegyzés: közepes terjedelmű módosítás

 

Az arcképmás, ujjlenyomat és a DNS-profil rögzítésének részletszabályai

Május 12-étől új jogszabályt kell alkalmazniuk a nyomozó hatóságoknak az arcképmás, az ujj- és tenyérnyomat, valamint a DNS-profil meghatározásra alkalmas anyagmaradvány rögzítésére. Az új rendelet emellett meghatározza az ujj- és tenyérnyomat és a szájnyálkahártya-törlet levételének részletes technikai szabályait, továbbá DNS-profil meghatározásának szakmai-módszertani követelményeit és a nyilvántartás technikai vezetésének részletes szabályait.

A rendelet mellékletei részletesen meghatározzák az arcképmás rögzítés, az ujj- és tenyérnyomatvétel , valamint a DNS-mintavétel módját is.

Joganyag:12/2016. (V. 4.) BM rendelet az arcképmás, az ujj- és tenyérnyomat, valamint a DNS-profil meghatározásra alkalmas anyagmaradvány rögzítésének, illetve az ujj- és tenyérnyomat és a szájnyálkahártya-törlet levételének részletes technikai szabályairól; a DNS-profil meghatározásának szakmai-módszertani követelményeiről; továbbá a nyilvántartás technikai vezetésének részletes szabályairól

Megjelent: MK 2016/63. (V. 4.)

Hatályos: 2016. 05. 12.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Kúria: lehet népszavazást tartani a betelepítési kvótáról

A kormány népszavazási kérdését Nemzeti Választási Bizottság (NVB) februárban hitelesítette, a hitelesítő határozattal szemben négy felülvizsgálati kérelem érkezett a Kúriához, amelyeket a Kúria egységes eljárásban bírált el. A Kúria helybenhagyta az NVB határozatát.

A Kúria a kérelmezők felülvizsgálati kérelmében kifejtett kifogásaival szemben megállapította, hogy a kérdés megfelel az alaptörvény és a népszavazásról szóló törvény rendelkezéseinek.

A jogorvoslati kérelmek elbírálásakor a bíróság három kérdést vizsgált: azt, hogy a kérdés nemzetközi szerződésbe ütközik-e és ezért tiltott tárgykört érint, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozik-e a kérdés, valamint hogy egyértelmű-e.

Kúria határozata szerint: az NVB által hitelesített kérdés a másodlagos uniós jog körébe tartozó tanácsi határozat általi intézkedés bevezetésére vonatkozik. Az uniós jogból, így a másodlagos jogforrásként elfogadott tanácsi határozatból eredő kötelezettségek és a nemzetközi szerződésből eredőek között nem vonható párhuzam, így a bíróság szerint a kérdés nem ütközik nemzetközi szerződésbe és így tiltott tárgykörbe.

Az Országgyűlés hatáskörét illetően a Kúria azt állapította meg, hogy az Országgyűlés valamennyi szabályozást igénylő területet a törvényalkotás körébe vonhat. Annak eldöntése, hogy az ország területén nem magyar állampolgárok milyen jogviszonyban, státuszban és mennyi ideig tartózkodhatnak alapvető jogokat érintő, a szuverenitásból következő szabályozási tárgykör, és mint ilyen, a törvényhozásra tartozik.

A Kúria megállapította azt is, hogy a feltett kérdés az egyértelműség követelményének megfelel, alkalmas arra, hogy a választópolgárok a kérdés lényegét megértsék.

Joganyag: Kúria Knk.IV.37.222/2016/9. Végzése a Nemzeti Választási Bizottság 14/2016. NVB határozatának helybenhagyásáról

Megjelent: MK 2016/62. (V. 3.)

 

Az uniós vámjog részletes végrehajtási szabályai

2016. május elsején lépett hatályba az új uniós vámkódex. A kódex alkalmazását számos végrehajtási rendelet segíti, a részletszabályok közül ez a jogszabály rendezi többek között

  • a gazdálkodó számítógépesített rendszerének működési zavara esetén alkalmazandó,
  • az engedélyezett gazdálkodói engedélyhez előírt gyakorlati jellegű szakértelem igazolásának,
  • a vámigazgatási bírságra, a lefoglalásra, az elkobzásra, illetve a megsemmisítésre vonatkozó,
  • az áruk tarifális besorolására vonatkozó,
  • a kezességvállalásra vonatkozó
  • a vámraktárra, vámszabad terület létesítésére, üzemeltetésére vonatkozó

részletes szabályokat.

Joganyag: 11/2016. (IV. 29.) NGM rendelet az uniós vámjog végrehajtásának részletes szabályairól

Megjelent: MK 2016/60. (IV. 29.)

Hatályos: 2016. 05. 01., 2016. 05. 15., 2016. 05. 30.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.