Jogszabályfigyelő 2017 – 16. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Alábbi cikkünkben a 2017/56–57. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait dolgoztuk fel.


E heti összeállításunkban egy állatvédelmet érintő alkotmánybírósági határozattal, a büntetőeljárási hirdetményi kézbesítéssel és a csődtörvény tervezett módosításával foglalkozunk.

 

Tartalom:

Kihirdették a büntetőeljárási hirdetményi kézbesítés szabályairól szóló rendeletet

Az állatkínzás bűncselekménye és az állatvédelmi hatósági eljárás viszonya

Parlament előtt a csődtörvény és számos kapcsolódó törvény módosításának a tervezete

 

Kihirdették a büntetőeljárási hirdetményi kézbesítés szabályairól szóló rendeletet

Korábban részletesen írtunk a hirdetményi kézbesítés új szabályairól szóló, készülő rendelettervezetről, amelyet a napokban hirdettek ki a Magyar Közlöny 2017/57. számában. A rendelet meghatározza a hirdetményi kézbesítés kizártságának az eseteit, valamint a hirdetményi kézbesítés teljesítésének a szabályait.

A rendelet a kihirdetését követő napon lépett hatályba. Egyidejűleg hatályát vesztette a büntetőeljárásban alkalmazható sajtóhirdetmény útján történő értesítés szabályairól szóló 8/2003. (IV. 24.) IM–BM–PM együttes rendelet.

Korábbi írásunkat itt olvashatja el.

Joganyag: 5/2017. (IV. 20.) IM rendelet a büntetőeljárásban alkalmazható hirdetmény útján történő kézbesítés szabályairól

Módosítja:

Megjelent: MK 2017/57. (IV. 20.)

Hatályos: 2014. 04. 21.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Az állatkínzás bűncselekménye és az állatvédelmi hatósági eljárás viszonya

Az Alkotmánybíróság közelmúltban született határozata értelmében, a jogbiztonság elve és a kétszeres eljárás alá vonás, büntetés tilalma következtében, ha az állatkínzás vétsége vagy bűntette miatt büntetőjogi felelősség megállapításának van helye, vagy a büntetőjogi felelősség kérdésében már jogerős marasztaló döntés született, akkor ugyanazzal a személlyel (elkövetővel szemben) állatvédelmi bírság kiszabására ellenben már nem kerülhet sor.

Joganyag: 8/2017. (IV. 18.) AB határozat az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 43. § (1) és (4) bekezdésének alkalmazásával kapcsolatos alkotmányos követelmény megállapításáról

Módosítja:

Megjelent: MK 2017/56. (IV. 18.)

Hatályos: 2014. 04. 11.

Megjegyzés: alkotmányos követelmény megállapítása, a jogalkalmazás egységesítése

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

Parlament előtt a csődtörvény és számos kapcsolódó törvény módosításának a tervezete

A törvényjavaslat elsődleges célja a csődtörvény rendelkezéseinek a pontosítása, a belső és a kapcsolódó törvényekkel való koherenciájának a biztosítása, emellett azonban a joghézagok megszüntetése, a joggyakorlat egységesítése, valamint az eljárások egyszerűsítése és gyorsítása is megjelenik a módosítás céljai között – derül ki a javaslathoz fűződő általános indokolásból. Az előterjesztés utal továbbá arra, hogy a szövegtervezet megalkotása során a szakmai, érdekképviseleti javaslatokat is szem előtt tartották. Az alábbiakban a tervezet néhány újdonságára kívánjuk felhívni a figyelmet.

A biztosítéki célú vételi jog, illetve biztosítéki célú jogátruházás esetén a jogosult az adott biztosítékot a csődeljárás, illetve a felszámolási eljárás kezdeményezését követően akkor gyakorolhatja, ha jogszerzési nyilatkozatot a hitelbiztosítéki nyilvántartásba bejegyezték, vagy a jogosult a vételi jogát az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztette, és igazolni tudja, hogy a vételi jogot pénzbeli követelése teljesítésének biztosítékául szerződésben kötötte ki.

A módosítás lehetővé tenné, hogy mind a bíróság, mind a felszámoló adatokat szerezhessen be a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, illetve az eljárások gyorsítása, a bírósági ügyteherelosztása érdekében bővítenék a bírósági titkárok önálló hatásköreit.

Pontosítanák, illetve logikusabban helyeznék el a törvényben a fizetésképtelenség megállapítása körében a követelés adós által történő vitatása szabályait. Az adós vitatásának (továbbra is) kizárólag a hitelezői fizetési felszólítás kézhezvételét megelőző napig van helye, mégpedig írásban. Rögzíti a javaslat, hogy a vitatás elkésettsége esetén a tartozás megfizetése nem minősül tartozáselismerésnek, és a teljesítés visszakövetelését sem zárja ki.

Külön bekezdés foglalkozik a fizetési felszólítás tartalmával (tartozás jogcíme, összege, teljesítési határidő, illetve az a végső határidő, amelynek eredménytelen elteltét követően a felszámolás megindítása, egyéb igényérvényesítés várható), továbbá a fizetési felszólítás közlésének a szabályaival (postai kézbesítés esetén „tértivevény különszolgáltatással könyvelt küldeményként”). A küldeményt azonban a feladástól számított harmincadik munkanapon akkor is kézbesítettnek kell majd tekinteni, ha a címzett a küldeményt nem vette át (kézbesítés akadályozott, átvételt megtagadta, vagy nem jelentkezett a küldeményért a postán).

Az új névjegyzékre tekintettel pontosítani kívánják a felszámolói kijelölés szabályait, illetve kiegészítenék a felszámoló társasággal szembeni követelmények szabályait, valamint módosítaná a javaslat a biztosított követelések hitelezőivel kapcsolatos előírásokat is. Számos rendelkezéssel, könnyítéssel segítenék az adós vagyonának a felkutatására irányuló felszámolói tevékenységet. A következő új cím – a társasági részesedés rosszhiszemű átruházása miatti felelősség megállapítása – alatt szabályoznák a tagok felelősségi szabályait.

A zálogtárgy sikertelen értékesítése esetén a zálogjogosult a jelenlegi szabályok szerint is megvásárolhatja a zálogtárgyat, a vele való elszámolás azonban nem megfelelően szabályozott. E hiányosságot is pótolná az elfogadásra váró javaslat.

A tervezet érinti egyebek mellett az illetéktörvény, a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló törvény, a fióktelep-törvény, a cégtörvény, a hitelbiztosítéki nyilvántartásról szóló törvény szabályait is.

A jelenlegi szövegállapot szerint a fenti módosítások rövid türelmi idővel, a törvénycsomag a kihirdetését követő második hónap első napján lépnének hatályba.

Joganyag: T/15066. számú törvényjavaslat a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény, valamint az azzal összefüggő egyes törvények módosításáról

Módosítja:

Megjelent: www.parlament.hu

Hatályos:

Megjegyzés: több törvény módosítását tartalmazó tervezet

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.