Jogszabályfigyelő 2018 – 23. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2018/78–81. számú Magyar Közlönyök legfrissebb újdonságai, valamint a Kúria sajtóközleményei közül válogattunk.   


E heti összeállításunkban az új büntetőeljárási kódex végrehajtási rendeleteiről, valamint a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról szóló kúriai véleményről olvashatnak.

 

Tartalom:

A nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályai

Titkos információgyűjtés

A Védelmi Program keretében biztosított védelem új szabályai

A büntetés végrehajtását foganatosító bv-intézet kijelölése

Összefoglaló vélemény a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról

 

A nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályai

A büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény hatálybalépésével egyidejűleg, 2018. július elsején lép hatályba a kódex végrehajtására kiadott, a nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályait tartalmazó, alábbiakban hivatkozott kormányrendelet.

A terjedelmes, 216 szakaszból álló jogszabály első része az úgynevezett általános rendelkezéseket (kizárás, áttétel, jegyzőkönyv, ügyiratkezelés, eljáró szervek viszonya, rendészeti szervek intézkedések, hatósági közreműködések, nemzetközi bűnügyi együttműködés) tartalmazza. A második részben az eljárási cselekményekkel kapcsolatos részletes előírásokat helyezték el, a harmadik rész az előkészítő eljárás lefolytatásáról, a negyedik rész a nyomozásról, az ötödik rész a leplezett eszközökről, a hatodik rész pedig az ügyészségi nyomozásról és az előkészítő eljárás során az ügyészség és más szervek közötti együttműködéséről szól. 

A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a közös nyomozócsoportok létrehozásáról és működéséről szóló 31/2004. (BK 21.) BM–PM együttes utasítás.

Joganyag: 100/2018. (VI. 8.) Korm. rendelet a nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályairól

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/81. (VI. 8.)

Hatályos: 2018. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Titkos információgyűjtés

Az új büntetőeljárási kódex hatálybalépésével egyidejűleg megváltoznak a titkos információgyűjtés részletes szabályai is az erről szóló belügyminiszteri rendelet értelmében. A jogszabály a bírói engedély megszerzésével kapcsolatos eljárás szabályait tartalmazza.

A rendelet 2018. július elsején lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a különleges eszközök és módszerek engedélyezéséről és igénybevételéről szóló 26/1999. (VIII. 13.) BM rendelet.

Joganyag: 13/2018. (VI. 7.) BM rendelet a titkos információgyűjtés bírói engedélyhez kötött eszközei kérelmezésével és az alkalmazás végrehajtásával kapcsolatos szabályokról

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)

Hatályos: 2018. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

A Védelmi Program keretében biztosított védelem új szabályai

Ugyancsak az új büntetőeljárási kódex hatálybalépésével egyidejűleg változnak, újulnak meg a Védelmi Program keretében biztosított védelem részletes szabályai a büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartottak tekintetében.

A rendelet 2018. július 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a büntetőeljárásban részt vevők, az igazságszolgáltatást segítők Védelmi Programjáról szóló 2001. évi LXXXV. törvény büntetés-végrehajtási intézetben történő végrehajtásának részletes szabályairól szóló 4/2002. (III. 28.) IM rendelet.

Joganyag: 15/2018. (VI. 7.) BM rendelet a büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott érintett Védelmi Program keretében biztosított védelmének részletes szabályairól

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)

Hatályos: 2018. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

 

A büntetés végrehajtását foganatosító bv-intézet kijelölése

A jelenleg hatályos szabályozást felváltó új jogszabály a letartóztatottak, valamint a szabadságvesztésre és elzárásra ítéltek, továbbá a védett fogvatartottak elhelyezésére, illetve az anya és gyermek együttes elhelyezésére vonatkozó előírásokat állapítja meg. A rendelet 2018. július elsején lép hatályba. Hatályát veszti ugyanakkor a szabadságvesztés, az elzárás, a rendbírság helyébe lépő elzárás, az előzetes letartóztatás és a szabálysértési elzárás végrehajtását foganatosító büntetés-végrehajtási intézetek kijelölésének szabályairól szóló 55/2014. (XII. 5.) BM rendelet.

Joganyag: 16/2018. (VI. 7.) BM rendelet a szabadságvesztés, az elzárás, a rendbírság helyébe lépő elzárás, a letartóztatás és a szabálysértési elzárás végrehajtását foganatosító büntetés-végrehajtási intézetek kijelölésének szabályairól

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)

Hatályos: 2018. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Összefoglaló vélemény a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról

A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja a tartásdíjjal kapcsolatos ítélkezési gyakorlatot tette komplex vizsgálat tárgyává. A márciusban elfogadott összefoglaló vélemény eredményeit május közepén tárta az újságírók elé dr. Makai Katalin a csoport vezetője. A meglehetősen részletes terjedelmes vélemény összefoglaló megállapításaiból csupán néhány érdekességet emelünk ki a következőkben.

A bíróságok gyakorlatát vizsgáló kérdőívek feldolgozása alapján a joggyakorlat elemző csoport arra a következtetésre jutott, hogy a fővárosban és a környékén „a nagyszámú vállalkozás, a kiugróan magas jövedelmek és esetenként azok eltitkolása jellemző” így a tartási perekben bonyolult bizonyítást kell lefolytatni, ezzel szemben az ország kevésbé fejlett régióiban nem a vagyoni helyzet „feltérképezése okoz problémát, sokkal inkább annak mérlegelése, hogy a rendelkezésre álló csekély jövedelem hogyan osztható fel úgy, hogy a gyermek tartása mellett a kötelezett szülő érdeke (megélhetése) is biztosítható legyen”.

A gyermektartási perekben alapvető kérdés a gyermek indokolt szükségleteinek a megállapítása, amely a kúriai vélemény szerint nem korlátozható az alapvető és a kiegészítő szükségletekre, (melyek fogalmát részletesen is kifejtik), boncolgatják ugyanakkor a speciális és a luxusszükségletek témakörét is.

A gyermek szükségletének feltérképezése mellett a másik alapvető kérdés a kötelezett teljesítőképességének a vizsgálata, amelynek tekintetében némi támpontot is nyújt a Kúria a bíróságok és a felek, valamint a jogi képviselőik számára.

Egységes álláspont alakult ki a tekintetben, hogy a tartási perekben el kell kerülni a felesleges bizonyítást; szükségtelen egy meghatározott mértéken felül a kötelezett valamennyi bevételi forrásának a feltárása; az új polgári perrendtartás szerint nagyobb a „bíróság felelőssége a hivatalbóli bizonyítás alkalmazását illetően”; továbbá figyelembe kell venni a bizonyítási szükséghelyzet szabályait.

A bizonyítás egyszerűsítése érdekében a joggyakorlat-elemző csoport a gyermek ún. szűkösen vett, köztudomású alapszükségletét 25 000 forintra teszi 2018-ban (amelyre nézve a bizonyítás lefolytatását szükségtelennek tartják); ezzel összefüggően az ún. minimáltartásdíjat 15 000 forintban jelölték meg. „Amennyiben tehát a jogosult nem kíván a 15 000 forintot meghaladó kötelezetti teljesítőképességet bizonyítani, azzal megelégszik, a bíróság erre vonatkozóan bizonyítási eljárást nem foganatosít” – olvasható a dokumentumban.

A joggyakorlat elemző csoport összefoglaló véleménye ezen felül is számos kiemelkedően fontos és megfontolandó megállapítás tartalmaz, így a tartási perekkel foglalkozó jogi képviselők számára elengedhetetlenül szükséges lehet a dokumentum részletes tanulmányozása.

Az összefoglaló vélemény elérhető itt.

Joganyag:

Módosítja:

Megjelent: kúriai sajtóközlemények

Hatályos: –

Megjegyzés: kúriai joggyakorlat-elemző csoport összefoglaló véleménye

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.