Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A 2018/78–81. számú Magyar Közlönyök legfrissebb újdonságai, valamint a Kúria sajtóközleményei közül válogattunk.
E heti összeállításunkban az új büntetőeljárási kódex végrehajtási rendeleteiről, valamint a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról szóló kúriai véleményről olvashatnak.
Tartalom:
A nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályai
Titkos információgyűjtés
A Védelmi Program keretében biztosított védelem új szabályai
A büntetés végrehajtását foganatosító bv-intézet kijelölése
Összefoglaló vélemény a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról
A nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályai
A büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény hatálybalépésével egyidejűleg, 2018. július elsején lép hatályba a kódex végrehajtására kiadott, a nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályait tartalmazó, alábbiakban hivatkozott kormányrendelet.
A terjedelmes, 216 szakaszból álló jogszabály első része az úgynevezett általános rendelkezéseket (kizárás, áttétel, jegyzőkönyv, ügyiratkezelés, eljáró szervek viszonya, rendészeti szervek intézkedések, hatósági közreműködések, nemzetközi bűnügyi együttműködés) tartalmazza. A második részben az eljárási cselekményekkel kapcsolatos részletes előírásokat helyezték el, a harmadik rész az előkészítő eljárás lefolytatásáról, a negyedik rész a nyomozásról, az ötödik rész a leplezett eszközökről, a hatodik rész pedig az ügyészségi nyomozásról és az előkészítő eljárás során az ügyészség és más szervek közötti együttműködéséről szól.
A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a közös nyomozócsoportok létrehozásáról és működéséről szóló 31/2004. (BK 21.) BM–PM együttes utasítás.
Joganyag: 100/2018. (VI. 8.) Korm. rendelet a nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályairól
Módosítja: –
Megjelent: MK 2018/81. (VI. 8.)
Hatályos: 2018. 07. 01.
Megjegyzés: új jogszabály
Titkos információgyűjtés
Az új büntetőeljárási kódex hatálybalépésével egyidejűleg megváltoznak a titkos információgyűjtés részletes szabályai is az erről szóló belügyminiszteri rendelet értelmében. A jogszabály a bírói engedély megszerzésével kapcsolatos eljárás szabályait tartalmazza.
A rendelet 2018. július elsején lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a különleges eszközök és módszerek engedélyezéséről és igénybevételéről szóló 26/1999. (VIII. 13.) BM rendelet.
Joganyag: 13/2018. (VI. 7.) BM rendelet a titkos információgyűjtés bírói engedélyhez kötött eszközei kérelmezésével és az alkalmazás végrehajtásával kapcsolatos szabályokról
Módosítja: –
Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)
Hatályos: 2018. 07. 01.
Megjegyzés: új jogszabály
[htmlbox Változásfigyeltetés]
A Védelmi Program keretében biztosított védelem új szabályai
Ugyancsak az új büntetőeljárási kódex hatálybalépésével egyidejűleg változnak, újulnak meg a Védelmi Program keretében biztosított védelem részletes szabályai a büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartottak tekintetében.
A rendelet 2018. július 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a büntetőeljárásban részt vevők, az igazságszolgáltatást segítők Védelmi Programjáról szóló 2001. évi LXXXV. törvény büntetés-végrehajtási intézetben történő végrehajtásának részletes szabályairól szóló 4/2002. (III. 28.) IM rendelet.
Joganyag: 15/2018. (VI. 7.) BM rendelet a büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott érintett Védelmi Program keretében biztosított védelmének részletes szabályairól
Módosítja: –
Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)
Hatályos: 2018. 07. 01.
Megjegyzés: új jogszabály
A büntetés végrehajtását foganatosító bv-intézet kijelölése
A jelenleg hatályos szabályozást felváltó új jogszabály a letartóztatottak, valamint a szabadságvesztésre és elzárásra ítéltek, továbbá a védett fogvatartottak elhelyezésére, illetve az anya és gyermek együttes elhelyezésére vonatkozó előírásokat állapítja meg. A rendelet 2018. július elsején lép hatályba. Hatályát veszti ugyanakkor a szabadságvesztés, az elzárás, a rendbírság helyébe lépő elzárás, az előzetes letartóztatás és a szabálysértési elzárás végrehajtását foganatosító büntetés-végrehajtási intézetek kijelölésének szabályairól szóló 55/2014. (XII. 5.) BM rendelet.
Joganyag: 16/2018. (VI. 7.) BM rendelet a szabadságvesztés, az elzárás, a rendbírság helyébe lépő elzárás, a letartóztatás és a szabálysértési elzárás végrehajtását foganatosító büntetés-végrehajtási intézetek kijelölésének szabályairól
Módosítja: –
Megjelent: MK 2018/80. (VI. 7.)
Hatályos: 2018. 07. 01.
Megjegyzés: új jogszabály
Összefoglaló vélemény a rokontartással kapcsolatos ítélkezési gyakorlatról
A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja a tartásdíjjal kapcsolatos ítélkezési gyakorlatot tette komplex vizsgálat tárgyává. A márciusban elfogadott összefoglaló vélemény eredményeit május közepén tárta az újságírók elé dr. Makai Katalin a csoport vezetője. A meglehetősen részletes terjedelmes vélemény összefoglaló megállapításaiból csupán néhány érdekességet emelünk ki a következőkben.
A bíróságok gyakorlatát vizsgáló kérdőívek feldolgozása alapján a joggyakorlat elemző csoport arra a következtetésre jutott, hogy a fővárosban és a környékén „a nagyszámú vállalkozás, a kiugróan magas jövedelmek és esetenként azok eltitkolása jellemző” így a tartási perekben bonyolult bizonyítást kell lefolytatni, ezzel szemben az ország kevésbé fejlett régióiban nem a vagyoni helyzet „feltérképezése okoz problémát, sokkal inkább annak mérlegelése, hogy a rendelkezésre álló csekély jövedelem hogyan osztható fel úgy, hogy a gyermek tartása mellett a kötelezett szülő érdeke (megélhetése) is biztosítható legyen”.
A gyermektartási perekben alapvető kérdés a gyermek indokolt szükségleteinek a megállapítása, amely a kúriai vélemény szerint nem korlátozható az alapvető és a kiegészítő szükségletekre, (melyek fogalmát részletesen is kifejtik), boncolgatják ugyanakkor a speciális és a luxusszükségletek témakörét is.
A gyermek szükségletének feltérképezése mellett a másik alapvető kérdés a kötelezett teljesítőképességének a vizsgálata, amelynek tekintetében némi támpontot is nyújt a Kúria a bíróságok és a felek, valamint a jogi képviselőik számára.
Egységes álláspont alakult ki a tekintetben, hogy a tartási perekben el kell kerülni a felesleges bizonyítást; szükségtelen egy meghatározott mértéken felül a kötelezett valamennyi bevételi forrásának a feltárása; az új polgári perrendtartás szerint nagyobb a „bíróság felelőssége a hivatalbóli bizonyítás alkalmazását illetően”; továbbá figyelembe kell venni a bizonyítási szükséghelyzet szabályait.
A bizonyítás egyszerűsítése érdekében a joggyakorlat-elemző csoport a gyermek ún. szűkösen vett, köztudomású alapszükségletét 25 000 forintra teszi 2018-ban (amelyre nézve a bizonyítás lefolytatását szükségtelennek tartják); ezzel összefüggően az ún. minimáltartásdíjat 15 000 forintban jelölték meg. „Amennyiben tehát a jogosult nem kíván a 15 000 forintot meghaladó kötelezetti teljesítőképességet bizonyítani, azzal megelégszik, a bíróság erre vonatkozóan bizonyítási eljárást nem foganatosít” – olvasható a dokumentumban.
A joggyakorlat elemző csoport összefoglaló véleménye ezen felül is számos kiemelkedően fontos és megfontolandó megállapítás tartalmaz, így a tartási perekkel foglalkozó jogi képviselők számára elengedhetetlenül szükséges lehet a dokumentum részletes tanulmányozása.
Az összefoglaló vélemény elérhető itt.
Joganyag: –
Módosítja: –
Megjelent: kúriai sajtóközlemények
Hatályos: –
Megjegyzés: kúriai joggyakorlat-elemző csoport összefoglaló véleménye
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!