Jogszabályfigyelő – 24. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 82-87. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

Adóváltozások 2017

Terrorveszélyhelyzet az Alaptörvényben

Földforgalmi törvény: Nem lehet visszaélésszerűen hivatkozni az ökológiai gazdálkodásra

Módosult a közbeszerzési törvény

Az állami tisztviselőkkel kapcsolatos törvénymódosítások

Egyszerűsödik a lakásépítés bejelentése

Klebersberg Központ és tankerületi központok

 

Adóváltozások 2017

A törvénycsomag általános indokolása szerint a 2017-es adócsomag vállalkozásbarát, és fókuszában az   adó- és az adminisztrációcsökkentés áll. Emellett több módosítás szolgálja a feketegazdaság visszaszorítását.

Az adócsökkentés keretében a baromfihús, a tojás és a friss tej általános forgalmi adója öt százalékra mérséklődik, emellett 18 százalékra csökken az internetszolgáltatás és az éttermi étkezés áfája. Az éttermi étkezés áfája 2018-tól kezdődően tovább csökken, 5 százalék lesz. A személyi jövedelemadóban emelkedik a kétgyermekes szülőket megillető havi családi kedvezmény.

Az adminisztrációcsökkentés keretében többek között 6 havi automatikus pótlékmentes részletfizetés járhat azoknak a magánszemélyeknek, akiknek az adótartozása nem haladja meg a 200 ezer forintot, ráadásul a fizetéskönnyítési kérelem kitöltésével sem kell bíbelődni, az akár szóban is előterjeszthető bármelyik ügyfélszolgálaton.

.A munkavállalói mobilitást növelendő, a gépkocsival történő munkába járás költségtérítése 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re emelkedik. A mobilitási célú lakhatási adókedvezmény mellett a társasági adóban is kedvezményes megítélés alá esnek a munkásszállás kialakításának és fenntartásának a kiadásai.

.Jövőre nem kell a kisadózó vállalkozás bevételének tekinteni a megkapott támogatásokat. A kisvállalati adó hatálya alá tartozó vállalkozásoknak pedig a szabályok lényeges egyszerűsítése miatt az adókötelezettség a korábbinál kiszámíthatóbb és kedvezőbb lesz. Az eddigi 25 helyett 50 foglalkoztatottig lesz választható a kiva.

2017-ben az online pénztárgép és az EKÁER után bevezetik az online számlázást, amely elsősorban a láncolatos áfacsalókkal szemben hatékony eszköz. A cél az, hogy a számlázó programokkal kiállított  számla adatai tekintetében is valós időben álljon rendelkezésre információ, hasonlóan az adóhatósághoz már bekötött pénztárgépekhez. A feketegazdaság visszaszorítását szolgálja továbbá az is, hogy jövőre a tételes áfa nyilatkozat értékhatára 1 millióról 100 ezer forintra csökken, az automata  berendezések be lesznek kötve az adóhivatalhoz, az EKÁER módosításával pedig kiszűrhetőek lesznek a túlpakolt kisteherautókkal szállító csalárd kereskedők.

A „magyar google-adó” bevezetése biztosítja azt, hogy a Magyarországon gazdasági tevékenységet végző világcégek sem mentesülhetnek a közteherfizetési kötelezettség alól. Az intézkedéssel a reklámadókötelezettség teljesítését kívánja kikényszeríteni az állam.

A salátatörvény az adótörvények mellett módosítja az illetéktörvényt, az egyes társadalombiztosítási törvényeket és a számvitelt érintő egyes törvényeket, valamint 2018. január 1-től kezdődően bevezeti az úgynevezett „turizmusfejlesztési hozzájárulást”. Ezt az új adónemet minden olyan, étkezőhelyi vendéglátásban étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom után kell majd megállapítani, bevallani és megfizetni, amely 2018. január 1-től 5 százalékos áfa mértékkel adózik.

Az adósaláta-törvényről a Jogászvilág.hu alábbi cikkében adónemenként részletesen (https://jogaszvilag.hu/rovatok/cegvilag/igy-adozunk-2017-ben-elfogadjak-az-adocsomagot2) olvashat.

Joganyag: 2016. évi LXVI. törvény az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról

Megjelent: MK 2016/87. (VI. 15.)

Hatályos: 2016. 06. 16., 2016. 07. 01., 2016. 07. 16., 2016. 08. 01., 2016. 09. 01., 2017. 01. 01., 2017. 07. 01., 2018. 01. 01. – kivétellel.

Megjegyzés: nagy terjedelmű módosító salátatörvény, 27 törvényt módosít.

 

Terrorveszélyhelyzet az Alaptörvényben

Az Alaptörvény hatodik módosításával bekerült az Alaptörvénybe a „Terrorveszélyhelyzet” meghatározása. Az Országgyűlés a Kormány kezdeményezésére terrortámadás jelentős és közvetlen veszélye vagy terrortámadás esetén meghatározott időre kihirdeti a terrorveszélyhelyzetet, ezzel egyidejűleg felhatalmazza a Kormányt sarkalatos törvényben meghatározott rendkívüli intézkedések bevezetésére. A terrorveszélyhelyzet időtartama meghosszabbítható. A különleges jogrend kihirdetéséhez, meghosszabbításához a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

A Kormány rendeletben a terrorveszélyhelyzet kihirdetésének kezdeményezését követően a közigazgatás, a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek és a nemzetbiztonsági szolgálatok szervezetét, működését és tevékenysége ellátását érintő törvényektől eltérő, valamint sarkalatos törvényben meghatározott intézkedéseket vezethet be, amelyekről a köztársasági elnököt és az Országgyűlés tárgykör szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező állandó bizottságait folyamatosan tájékoztatja. Az így bevezetett intézkedések hatálya az Országgyűlés terrorveszélyhelyzet kihirdetésére vonatkozó döntéséig, de legfeljebb tizenöt napig tart.

A Kormány a terrorveszélyhelyzet idején rendeletet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben meghatározottak szerint – egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.

Joganyag: Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.)

Módosítja: Magyarország Alaptörvényének hatodik módosítása

Megjelent: MK 2016/86. (VI. 14.)

Hatályos: 2016. 07. 01.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

 

Földforgalmi törvény: Nem lehet visszaélésszerűen hivatkozni az ökológiai gazdálkodásra

A törvénymódosítás rendezi a helyi földbizottsági jogkörben eljáró Nemzeti Agrárgazdasági Kamara perbeli jogképességét, emellett meghatározza, hogy milyen feltételek teljesülése esetén lehet ökológiai gazdálkodásra, mint elővásárlási jogosultságra hivatkozni adás-vétel esetén. A módosítás célja, hogy meggátolja a visszaélés-szerű joggyakorlást. Ugyancsak meghatározza a törvénymódosítás, hogy milyen feltételek teljesülése esetén lehet ökológiai gazdálkodásra, mint előhaszonbérleti jogosultságra hivatkozni haszonbérlet esetén.

Joganyag: 2013. évi CCXII. Törvény a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról

Módosítja: 2016. évi LXI. törvény

Megjelent: MK 2016/86. (VI. 14.)

Hatályos: 2016. 06. 22.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

Módosult a közbeszerzési törvény

A közbeszerzési törvény (Kbt.) kiegészült egy új rendelkezéssel: a Kormány egyedi határozatban dönthet azokról a közbeszerzési eljárásokról, amelyek során az ajánlatkérők mentesülnek a szóban forgó, kartellezéssel kapcsolatos kötelező kizáró ok alkalmazása alól. A törvénymódosítás indokolása szerint azoknál a közbeszerzéseknél, amelyek piacán a verseny korlátozott (mert a potenciális gazdasági szereplők többsége a szóban forgó kizáró ok hatálya alatt áll), a Kormány a verseny megfelelő biztosítása érdekében egyedi határozatban mentesítheti az ajánlatkérőket a kizáró ok alkalmazása alól.

A rendelkezés tartalmazza azokat a feltételeket is, amelyek fennállása mellett az ajánlatkérő kérheti a Kormány egyedi határozatával történő felmentést. A felmentésre irányuló kezdeményezést csak a közbeszerzési eljárás megkezdését megelőzően nyújthat be az ajánlatkérő, és nem kérheti akkor, ha az eljárással érintett piac gazdasági szereplői (vagyis azok a gazdasági szereplők, amelyek az ajánlatkérő előzetes piackutatása alapján várhatóan képesek lennének a szerződést teljesíteni) jelentős része a kizárással nem érintett. A „közbeszerzési eljárással érintett piac gazdasági szereplőinek jelentős része” számítása során nem minősül kizárt gazdasági szereplőnek az a gazdasági szereplő, amely öntisztázás alapján nem zárható ki a közbeszerzési eljárásból.

A Kormány transzparens és átlátható módon, egyedi esetekben dönt a verseny biztosítása érdekében a szóban forgó kizáró ok alkalmazásának mellőzéséről. Azokban a különös esetekben, amelyekben a Gazdasági Versenyhivatal bírságolásának eredményeként egy adott közbeszerzési piac gazdasági szereplőinek jelentős része nem vehet részt a közbeszerzésekben, a kötelező kizáró ok alkalmazása kizárja a közbeszerzésekben biztosítandó versenyt.

Joganyag: 2015. évi CXLIII. törvény a közbeszerzésekről

Módosítja: 2016. évi LXIII. törvény

Megjelent: MK 2016/86. (VI. 14.)

Hatályos: 2016. 06. 15.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

 

Az állami tisztviselőkkel kapcsolatos törvénymódosítások

Az állami tisztviselők életpályáját szabályozó új törvény (2016. évi LII. törvény,  a továbbiakban: Áttv.) hatályba lépéséig módosulnak azok a törvények, amelyek a közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos egyéb rendelkezéseket tartalmazzák. A most megjelent salátatörvény a közszolgálati jogviszonyt érintő törvények technikai jellegű módosítását tartalmazza, az Áttv. elfogadásával bevezetett új állami tisztviselői jogviszonyt vezeti át az érintett törvényekbe.

A törvény beemeli az állami tisztviselő, állami ügykezelő, állami szolgálati jogviszony, valamint közigazgatási tanulmányok szakirányú szakképzettség és a kormányzati tanulmányok szakirányú szakképzettség fogalmakat azokba a közszolgálati és kormányzati szolgálati jogviszonyt érintő törvényekbe, amelyekben korábban csak a kormánytisztviselő, kormányzati ügykezelő, köztisztviselő, közszolgálati ügykezelő vagy kormányzati szolgálati jogviszony, továbbá a közigazgatási alapvizsga és közigazgatási szakvizsga került nevesítésre – ennek megfelelően 79 törvény technikai jellgű módosítását tartalmazza.

Joganyag: 2016. évi LXIV. törvény az állami tisztviselőkről szóló 2016. évi LII. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról

Megjelent: MK 2016/86. (VI. 14.)

Hatályos: 2016. 07. 01.

Megjegyzés: nagy terjedelmű módosító salátatörvény, 79 törvényt módosít

 

Egyszerűsödik a lakásépítés bejelentése

Az új rendelet szerint az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bejelentése 2016. július 1-től kezdődően az elektronikus építési napló készenlétbe helyezésével valósul meg. A bejelentés nem minősül közigazgatási hatósági eljárás megindítására irányuló kérelemnek, sem hivatalbóli eljárás megindítására okot adó körülménynek. A bejelentésről az építésügyi hatóság a készenlétbe helyezett elektronikus építési naplóból értesül.

Az építtető az építési tevékenységet a bejelentés benyújtását követő naptól számított 15 nap elteltét követően kezdheti meg.

A bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítványt kérelemre az építésügyi hatóság állítja ki és tölti fel az elektronikus építési naplóba. A kiállított hatósági bizonyítványról az építésügyi hatóság elektronikusan értesíti a települési önkormányzat jegyzőjét.

Joganyag: 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről

Megjelent: MK 2016/84. (VI. 13.)

Hatályos: 2016. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Klebersberg Központ és tankerületi központok

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) helyébe állami fenntartóként, önálló költségvetési szervekként működő tankerületi központok lépnek. A kormányrendelet szerint 59 tankerület jön létre, amelyből 9 Budapesten működik.

A rendelet szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központból a területi szervei 2017. január 1-jével kiválnak, és az adott tankerületi központba olvadnak be, a Klik pedig Klebelsberg Központ néven működik tovább. 2017. január 1-el a köznevelési intézményben dolgozók átkerülnek az illetékes tankerületi központ állományába.

A tankerületi központ gazdasági szervezettel rendelkező központi költségvetési szerv, amelyet tankerületi igazgató vezet. Kinevezésének feltétele felsőfokú végzettség és szakképzettség, legalább ötéves vezetői gyakorlat, és pedagógus, közigazgatási vagy jogi szakvizsga.

A tankerületi központ által fenntartott köznevelési intézmény vezetője költségvetésének keretei között gazdálkodási, továbbá – a kinevezés és felmentés kivételével – munkáltatói jogokkal rendelkezik. A tankerületi központok és az oktatásért felelős miniszter mint irányító közé pedig belép egy „középirányító” szervezet, az oktatási központ

Joganyag: 134/2016. (VI. 10.) Korm. rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról

Megjelent: MK 2016/82. (VI. 10.)

Hatályos: 2016. 06. 11., 2016. 09. 01., 2017. 01. 01.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.