Jogszabályfigyelő 40. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 150-152. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

 

A közlekedésből visszatartott jármű forgalmi engedélyének visszaadása

Könnyebb lesz ellenőrizni a tiltott szerencsejáték-szervezést

Fokozott ügyfél-átvilágítási szabályok az online szerencsejátékoknál

Elektronikus cigaretta forgalomba hozatalának díjai

 

A közlekedésből visszatartott jármű forgalmi engedélyének visszaadása

A módosított rendelkezések értelmében ha egy járművet a közúti ellenőrzés során visszatart a hatóság, akkor átvételi elismervényt ad a forgalmi engedély, illetve a hatósági jelzés elvételéről. Az átvételi elismervény tartalmazza a jármű azonosító adatait, az engedély számát és az elvétel okát. Ezzel az elismervénnyel a járművel a kijelölt várakozóhelyig és – a bírság megfizetését követően az erről szóló bizonylattal együtt – a forgalmi engedély átvételi helyéig lehet közlekedni.

A helyszínen elvett forgalmi engedély és hatósági jelzés visszaadásának helyéül a hatóság eljáró tagja megjelölheti:

  • az ellenőrzés helyszínét;
  • az eljáró hatóságnak a visszatartás helyéhez legközelebb eső hivatali helyiségét; vagy
  • az eljáró hatóságok közötti együttműködési megállapodás alapján másik hatóság ügyeletét.

Az át nem vett forgalmi engedélyt és hatósági jelzést a visszatartás alkalmazásáról szóló döntés másolatának egy példányával küldik meg a kiállító hatóságnak ha az üzembentartó külföldi. Belföldi üzembentartónak pedig a lakóhelye (székhelye) szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak küldik meg.

Megváltozott az a NAV számlaszám is, ahová a kiszabott közigazgatási bírságot kell fizetni. Az új számlaszám: „10032000-01037629 NAV Közigazgatási bírság”

Joganyag: 42/2011. (VIII. 11.) NFM rendelet az egyes közúti közlekedési szabályokra vonatkozó rendelkezések megsértésével kapcsolatos bírságolással összefüggő hatósági feladatokról, a bírságok kivetésének részletes szabályairól és a bírságok felhasználásának rendjéről

Módosítja: 41/2016. (X. 6.) NFM rendelet

Megjelent: MK 2016/152. (X. 6.)

Hatályos: 2016. 10. 07.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Könnyebb lesz ellenőrizni a tiltott szerencsejáték-szervezést

Az állam ezentúl szigorúbban léphet fel azokkal a tiltott online szerencsejáték-oldalakkal szemben, amelyek Magyarországon keletkezett jövedelmük, játékbevételük után nem fizetnek adót, illetve a pénzmosás- és terrorizmusellenes hatóságok számára elérhetetlenek.

A szerencsejáték-szervezésről szóló törvény módosítása rögzíti a pénzforgalmi szolgáltatóknak a tiltott szerencsejátékhoz kapcsolódó tranzakciókban történő közreműködésének megtiltását. Arra vonatkozóan, hogy a pénzforgalmi szolgáltató az ilyen típusú tranzakciók esetén hogyan köteles eljárni, miniszteri rendelet megalkotása szükséges.

A módosítás pontosítja a távszerencsejáték és online-kaszinót működtető szervezőnek a játékos nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályait. A szervező a játékos személyazonosságának igazoló ellenőrzése érdekében a KEKKH személyi igazolvány adatbázisa mellett megkeresheti a KEKKH központi útiokmány-, illetve a közúti közlekedési nyilvántartását is, és a rögzíti a nyilvántartásokból lekérdezhető adatok körét. Módosulnak a játékosi egyenleg létrehozásának, és az egyenlegről történő visszafizetésnek a szabályait is.

A törvény az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételre vonatkozó szabályozáshoz kapcsolódóan a játékosok és a pénzügyi intézmények pontos tájékoztatása érdekében előírja az állami adóhatóságnak a hozzáférhetetlenné tétellel érintett honlapon tiltott szerencsejáték szervezést megvalósító személy vagy szervezet elnevezésének közzétételét. Az állami adóhatóság az adott oldal hozzáférhetetlenné tétele érdekében tett intézkedésének keretében közzéteszi a tiltott szerencsejáték folytatásához kapcsolódó pénzügyi tranzakciók lefolytatásához létrehozott fizetési számla adatait is.

A törvény megemeli a tiltott szerencsejátékra vonatkozó reklámért, valamint az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételre vonatkozó határozat nemteljesítése esetén kiszabható bírság minimális összegét is. A reklámblokkolás bírságmaximumát 1 millió forintról 10 millióra emeli, az internetes blokkolást megtagadó hírközlési szolgáltatók bírságát pedig 100-500 ezer forintról 1-5 millió forintra növeli.

Joganyag: 1991. évi XXXIV. törvény a szerencsejáték szervezéséről

Módosítja: 2016. évi XCVII. törvény

Megjelent: MK 2016/151. (X. 4.)

Hatályos: 2016. 10. 05., 2016. 10. 20., 2017. 07. 01.

Megjegyzés: közepes terjedelmű módosítás

 

Fokozott ügyfél-átvilágítási szabályok az online szerencsejátékoknál

A pénzmosás megelőzéséről szóló törvény módosítása a fokozott ügyfél-átvilágításra vonatkozó rendelkezéseket egészíti ki. Távszerencsejátéknál vagy online kaszinójátéknál amennyiben az ügyfél nem jelenik meg személyesen és a szolgáltató a KEKKH adatbázis-lekérdezés lehetőségével sem él, a személyazonosság igazoló ellenőrzése során ezentúl a személyazonosság igazolására szolgáló okiratról készített konzuli, illetve közjegyzői másolattal egyenértékű lesz az okiratról készült olyan másolat is, amelyet az ügyfél megfelelő biztonsági elemekkel rendelkező, és az ügyfél-azonosítást biztosító előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszközön keresztül nyújt be a szolgáltatónak. Amennyiben a távszerencsejátékot, vagy online-kaszinót működtető szervező a játékost így azonosítja, a törvény további feltételként előírja, hogy az előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszköz útján azonosított játékosnak kifizetés csak a pénzmosás megelőzéséről szóló törvény előírásainak megfelelő fizetési számlára teljesíthető.

Joganyag: 2007. évi CXXXVI. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról

Módosítja: 2016. évi XCVII. törvény

Megjelent: MK 2016/151. (X. 4.)

Hatályos: 2016. 10. 05.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

[htmlbox Változásfigyeltetés]

Elektronikus cigaretta forgalomba hozatalának díjai

A rendelet értelmében novembertől 475.000 forint igazgatási szolgáltatási díj megfizetésével lehet forgalomba hozni Magyarországon elektronikus cigarettát. A díjat márkanevenként, illetve hatáserősségenként kell megfizetni. A jogszabály meghatározza az utántöltő flakon és a dohányzást imitáló elektronikus eszközök forgalomba hozatalával kapcsolatos bejelentések igazgatási szolgáltatási díjait is, amelyek megegyeznek az elektronikus cigarettáéval.

A díjat az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetnek (OGYÉI) a Magyar Államkincstárnál vezetett számlájára kell befizetni. A bejelentés visszavonása vagy elutasítása esetén a befizetett díjat az OGYÉI nem téríti vissza.

A forgalomba hozatallal kapcsolatos változás bejelentésekor márkanevenként és hatáserősségenként 306.000 forintot kell fizetni a különféle termékek után.

Joganyag: 30/2016. (X. 3.) EMMI rendelet az elektronikus cigaretta, az utántöltő flakon és a dohányzást imitáló elektronikus eszköz forgalomba hozatalának és az ezzel kapcsolatos változások bejelentésére vonatkozó igazgatási szolgáltatási díjakról

Megjelent: MK 2016/150. (X. 3.)

Hatályos: 2016. 11. 03.

Megjegyzés: új jogszabály

 


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét

Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.

2024. október 30.

A kriptoeszközök szabályozásának jelenlegi helyzete Magyarországon

A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]