Jogszabályfigyelő 40. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 150-152. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

 

A közlekedésből visszatartott jármű forgalmi engedélyének visszaadása

Könnyebb lesz ellenőrizni a tiltott szerencsejáték-szervezést

Fokozott ügyfél-átvilágítási szabályok az online szerencsejátékoknál

Elektronikus cigaretta forgalomba hozatalának díjai

 

A közlekedésből visszatartott jármű forgalmi engedélyének visszaadása

A módosított rendelkezések értelmében ha egy járművet a közúti ellenőrzés során visszatart a hatóság, akkor átvételi elismervényt ad a forgalmi engedély, illetve a hatósági jelzés elvételéről. Az átvételi elismervény tartalmazza a jármű azonosító adatait, az engedély számát és az elvétel okát. Ezzel az elismervénnyel a járművel a kijelölt várakozóhelyig és – a bírság megfizetését követően az erről szóló bizonylattal együtt – a forgalmi engedély átvételi helyéig lehet közlekedni.

A helyszínen elvett forgalmi engedély és hatósági jelzés visszaadásának helyéül a hatóság eljáró tagja megjelölheti:

  • az ellenőrzés helyszínét;
  • az eljáró hatóságnak a visszatartás helyéhez legközelebb eső hivatali helyiségét; vagy
  • az eljáró hatóságok közötti együttműködési megállapodás alapján másik hatóság ügyeletét.

Az át nem vett forgalmi engedélyt és hatósági jelzést a visszatartás alkalmazásáról szóló döntés másolatának egy példányával küldik meg a kiállító hatóságnak ha az üzembentartó külföldi. Belföldi üzembentartónak pedig a lakóhelye (székhelye) szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak küldik meg.

Megváltozott az a NAV számlaszám is, ahová a kiszabott közigazgatási bírságot kell fizetni. Az új számlaszám: „10032000-01037629 NAV Közigazgatási bírság”

Joganyag: 42/2011. (VIII. 11.) NFM rendelet az egyes közúti közlekedési szabályokra vonatkozó rendelkezések megsértésével kapcsolatos bírságolással összefüggő hatósági feladatokról, a bírságok kivetésének részletes szabályairól és a bírságok felhasználásának rendjéről

Módosítja: 41/2016. (X. 6.) NFM rendelet

Megjelent: MK 2016/152. (X. 6.)

Hatályos: 2016. 10. 07.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Könnyebb lesz ellenőrizni a tiltott szerencsejáték-szervezést

Az állam ezentúl szigorúbban léphet fel azokkal a tiltott online szerencsejáték-oldalakkal szemben, amelyek Magyarországon keletkezett jövedelmük, játékbevételük után nem fizetnek adót, illetve a pénzmosás- és terrorizmusellenes hatóságok számára elérhetetlenek.

A szerencsejáték-szervezésről szóló törvény módosítása rögzíti a pénzforgalmi szolgáltatóknak a tiltott szerencsejátékhoz kapcsolódó tranzakciókban történő közreműködésének megtiltását. Arra vonatkozóan, hogy a pénzforgalmi szolgáltató az ilyen típusú tranzakciók esetén hogyan köteles eljárni, miniszteri rendelet megalkotása szükséges.

A módosítás pontosítja a távszerencsejáték és online-kaszinót működtető szervezőnek a játékos nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályait. A szervező a játékos személyazonosságának igazoló ellenőrzése érdekében a KEKKH személyi igazolvány adatbázisa mellett megkeresheti a KEKKH központi útiokmány-, illetve a közúti közlekedési nyilvántartását is, és a rögzíti a nyilvántartásokból lekérdezhető adatok körét. Módosulnak a játékosi egyenleg létrehozásának, és az egyenlegről történő visszafizetésnek a szabályait is.

A törvény az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételre vonatkozó szabályozáshoz kapcsolódóan a játékosok és a pénzügyi intézmények pontos tájékoztatása érdekében előírja az állami adóhatóságnak a hozzáférhetetlenné tétellel érintett honlapon tiltott szerencsejáték szervezést megvalósító személy vagy szervezet elnevezésének közzétételét. Az állami adóhatóság az adott oldal hozzáférhetetlenné tétele érdekében tett intézkedésének keretében közzéteszi a tiltott szerencsejáték folytatásához kapcsolódó pénzügyi tranzakciók lefolytatásához létrehozott fizetési számla adatait is.

A törvény megemeli a tiltott szerencsejátékra vonatkozó reklámért, valamint az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételre vonatkozó határozat nemteljesítése esetén kiszabható bírság minimális összegét is. A reklámblokkolás bírságmaximumát 1 millió forintról 10 millióra emeli, az internetes blokkolást megtagadó hírközlési szolgáltatók bírságát pedig 100-500 ezer forintról 1-5 millió forintra növeli.

Joganyag: 1991. évi XXXIV. törvény a szerencsejáték szervezéséről

Módosítja: 2016. évi XCVII. törvény

Megjelent: MK 2016/151. (X. 4.)

Hatályos: 2016. 10. 05., 2016. 10. 20., 2017. 07. 01.

Megjegyzés: közepes terjedelmű módosítás

 

Fokozott ügyfél-átvilágítási szabályok az online szerencsejátékoknál

A pénzmosás megelőzéséről szóló törvény módosítása a fokozott ügyfél-átvilágításra vonatkozó rendelkezéseket egészíti ki. Távszerencsejátéknál vagy online kaszinójátéknál amennyiben az ügyfél nem jelenik meg személyesen és a szolgáltató a KEKKH adatbázis-lekérdezés lehetőségével sem él, a személyazonosság igazoló ellenőrzése során ezentúl a személyazonosság igazolására szolgáló okiratról készített konzuli, illetve közjegyzői másolattal egyenértékű lesz az okiratról készült olyan másolat is, amelyet az ügyfél megfelelő biztonsági elemekkel rendelkező, és az ügyfél-azonosítást biztosító előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszközön keresztül nyújt be a szolgáltatónak. Amennyiben a távszerencsejátékot, vagy online-kaszinót működtető szervező a játékost így azonosítja, a törvény további feltételként előírja, hogy az előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszköz útján azonosított játékosnak kifizetés csak a pénzmosás megelőzéséről szóló törvény előírásainak megfelelő fizetési számlára teljesíthető.

Joganyag: 2007. évi CXXXVI. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról

Módosítja: 2016. évi XCVII. törvény

Megjelent: MK 2016/151. (X. 4.)

Hatályos: 2016. 10. 05.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

[htmlbox Változásfigyeltetés]

Elektronikus cigaretta forgalomba hozatalának díjai

A rendelet értelmében novembertől 475.000 forint igazgatási szolgáltatási díj megfizetésével lehet forgalomba hozni Magyarországon elektronikus cigarettát. A díjat márkanevenként, illetve hatáserősségenként kell megfizetni. A jogszabály meghatározza az utántöltő flakon és a dohányzást imitáló elektronikus eszközök forgalomba hozatalával kapcsolatos bejelentések igazgatási szolgáltatási díjait is, amelyek megegyeznek az elektronikus cigarettáéval.

A díjat az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetnek (OGYÉI) a Magyar Államkincstárnál vezetett számlájára kell befizetni. A bejelentés visszavonása vagy elutasítása esetén a befizetett díjat az OGYÉI nem téríti vissza.

A forgalomba hozatallal kapcsolatos változás bejelentésekor márkanevenként és hatáserősségenként 306.000 forintot kell fizetni a különféle termékek után.

Joganyag: 30/2016. (X. 3.) EMMI rendelet az elektronikus cigaretta, az utántöltő flakon és a dohányzást imitáló elektronikus eszköz forgalomba hozatalának és az ezzel kapcsolatos változások bejelentésére vonatkozó igazgatási szolgáltatási díjakról

Megjelent: MK 2016/150. (X. 3.)

Hatályos: 2016. 11. 03.

Megjegyzés: új jogszabály

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.