Különadó-törvény a bíróságokon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az úgynevezett Különadó-törvény 2013. december 30-áig hatályban volt 10. paragrafusa nemzetközi szerződésbe ütközik, így azt egyetlen, bármely bíróság előtt folyamatban lévő ügyben sem lehet alkalmazni – szól a Kúria eseti döntése. A jogszabály ugyanis, ahogy azt a strasbourgi bíróság több ízben is kimondta, sérti az emberi és alapvető szabadságjogok védelméről szóló egyezmény tulajdonvédelmi rendelkezését.


Ami a tényállást illeti, a felperes kormánytisztviselői jogviszonya 2010. július 15-én közös megegyezéssel megszűnt. Az erről szóló okiratban rögzítették, hogy a munkáltató a felperes számára egyszeri juttatásként bruttó 6 920 500 forint végkielégítést utal át. 2011. március 31-én a volt munkáltató „a magánszemély egyes jövedelmeit 2005. január 1-jétől 2010. december 29-e között terhelő különadó elszámolásához” elnevezésű igazolást bocsátott ki, amelyben rögzítette, hogy a munkavállalónak még 1 705 461 forint különadót kell megfizetnie.

Az első- és másodfokú eljárás

A felperes 2011. szeptember 6-án adóigazgatási eljárás megindítását kezdeményezte, mivel vitatta a különadó megállapításával kapcsolatos eljárást. Álláspontja szerint az Alkotmánybíróság 37/2011. (V. 10.) számú határozatára tekintettel – a különadó tekintetében – adókötelezettsége nem állhatott fenn, így az igazolást vissza kell vonni. Ennek hatására az elsőfokú hatóság a volt munkáltatónál adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzést folytatott le, de arra a következtetésre jutott, hogy az igazolásban szereplő összegek helyesek, és az abban foglaltak szerint a felperest különadó-fizetési kötelezettség terheli.

Álláspontja szerint az Alkotmánybíróság 2011. május 10-ei határozata a különadó-fizetési kötelezettséget nem érintette, mivel az Alkotmánybíróság a törvényhozót feljogosította arra, hogy a különadót 2010-re fenntarthassa. Az erről szóló módosító törvény (2011. évi XLVI. törvény) 2011. május 14-én lépett hatályba, január 1-jére visszamenőlegesen. Megállapítása szerint az igazolás kiállításakor is helytálló volt, ezért visszavonásának nincs indoka.

A fellebbezés nyomán eljárt alperes az elsőfokú határozatot helybenhagyta.

A kereset tartalma és a törvényszék eljárása

A felperes álláspontja szerint az alperes tévesen értelmezte az Alkotmánybíróság döntését, mivel az a Különadó-törvényt (2010. évi XC. törvény) módosító 2011. évi XLVI. törvény hatályba léptető rendelkezésében a visszamenőleges hatálybalépést kimondó rendelkezését visszamenőlegesen semmisítette meg, így arra a keletkezésétől kezdve nem lehetett hivatkozni. Az új jogszabály pedig csak 2011. május 14-én lépett hatályba, ami a felperes szerint a 2010-es jövedelmek adóztathatósága folyamatosságának megszakadását jelenti a módosítás hatályba lépéséig, így a lezárt jogviszonyokat nem érintheti. A keresetet a Fővárosi Törvényszék elutasította.

A Kúria megállapításai

Ezután a felperes felülvizsgálati indítvány nyújtott be, melyben fenntartotta a keresetben foglaltakat, hangsúlyozva, hogy az adóhatóság jelen ügybeli eljárása [mely az Art. 131. § (6) bekezdésén alapul] egy olyan speciális eljárás, melynek hátterében a kifizető és az adózó közötti vita áll, és mellyel összefüggésben az adómegállapítás csak a kifizető vonatkozásában értelmezhető.

Miközben a Kúria előtt feküdt a különadó ügye, az Alkotmánybíróság döntése is besegített. Elbukott passzus

A Kúria felkérte a legfőbb ügyészt, ő is foglaljon állást arról, hogy fennállhatott-e különadó-fizetési kötelezettség a 2010 júliusában kifizetett egyszeri juttatás után, tekintettel a jogszabályi változásokra és az Alkotmánybíróság határozataira, illetve, hogy a különadó-fizetési kötelezettség teljesítéséhez megfelelő dokumentum volt-e a munkáltató által 2011 márciusában kiadott igazolás. Kérdésként merült fel az is, hogy az Art. 131. paragrafusának 6-ik bekezdése szerint megindított eljárásban a dolgozó jogszerűen kötelezhető-e az adó megfizetésére.

A legfőbb ügyész ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a 2010-re vonatkozó személyi jövedelemadó bevallására rendelkezésre álló időtartamban is volt olyan hatályos és az Alkotmánynak megfelelő törvényi rendelkezés, amely a magánszemélyek 2010. január 1-jétől megszerzett jövedelmeire különadó-fizetési kötelezettséget írt elő. Ugyanakkor megállapította, hogy a különadó-fizetési kötelezettség megállapításához a kiállított igazolás nem volt megfelelő, így az adóhatósági határozat törvényessége megkérdőjelezhető.

Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014.         Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira!

2014. 11. 07.:   Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter

2014. 12. 05.:   Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András

Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3.

Az eljárás ideje alatt (2014. február 24.) egyedi normakontroll-ügyben született alkotmánybírósági határozatban a taláros testület kimondta, hogy a Különadó-törvénynek a 2010. évi CXXIV. törvénnyel kiegészített, 2013. december 30-áig hatályban volt 10. paragrafusa nemzetközi szerződésbe ütközik, így azt valamennyi, bármely bíróság előtt folyamatban lévő ugyanilyen ügyben alkalmazni nem lehet. A vonatkozó rendelkezés ugyanis, ahogy azt a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága több egyedi ügyben is kimondta, sérti az emberi jogok és alapvető szabadságjogok védelméről szóló egyezmény tulajdon védelméről szóló rendelkezését. Jóllehet a törvény szövege időközben megváltozott, de az Alkotmánybíróság a hatályon kívül helyezett, de még alkalmazandó jogszabályra alkalmazási tilalmat írt elő.

Mindezek alapján a Kúria megállapította, hogy a felülvizsgált ítélet és az adóhatósági határozatok jogszabálysértőek voltak, és az Alkotmánybíróság által előírt alkalmazási tilalomra tekintettel a felperest különadó-fizetési kötelezettség nem terheli.

Az ismertetett döntés (Kúria Kfv. VI. 35.595/2012.) a Kúriai Döntések 2014/9. számában K.32. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.