Omladozó pláza, tapadó kár


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hibás teljesítéssel okozott, a szerződéses szolgáltatás hibájában álló ún. tapadókár a teljesítés időpontjában következik be, így az ilyen kár megtérítése iránti követelés is a teljesítéskor válik esedékessé. Ha a hiba csak később ismerhető fel, a kártérítési követelés elévülése e hiba felismeréséig nyugszik – a Kúria eseti döntése.


A tényállás

A felperes és az alperes 2004-ben vállalkozási szerződést kötöttek egy üzletközpont kivitelezési munkáinak elvégzésére. Az alperes a vállalt munkafeladatot teljesítette. A műszaki átadás-átvételi eljárás 2004. október 28-án kezdődött, az üzletközpont ténylegesen 2004 decembere óta üzemelt, a felperes az épületet a hibák kijavítását követően 2005. június 7-én vette át. Mivel 2010 nyarán az üzletközpont homlokzatán több helyen, nagy felületen folyamatosan vált le a vakolat,  a felperes 2010. szeptember 14-én tájékoztatta az alperest a hibáról, és hibás teljesítés miatt a hibák javítására szólította fel az alperest [régi Ptk. 306. § (1) bekezdés a) pont]. Az alperes ennek nem tett eleget, ezért a felperes 2011. szeptember 27-én keresetet terjesztett elő elsődlegesen kijavítási költség megfizetése, másodlagosan kártérítés érdekében.

Az első- és másodfokú eljárás

Az alperes a felperes szavatossági és kártérítési igényének elévülésére hivatkozott, érvelését mind az elsőfokú, mind a másodfokú bíróság elfogadta. A régi Ptk. szabályai szerint a kijavítási költség megfizetése iránti követelés a teljesítéstől számított 6 hónapos, a szolgáltatás hibájában álló kár megtérítése iránti igény pedig 5 éves elévülési időn belül érvényesíthető. A kétféle igényérvényesítésnek az alapja, hogy a hibás teljesítés (tehát, amikor a visszterhes szerződés alapján szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak) folytán a jogosultnak többféle vagyoni érdeksérelme keletkezhet. Ez lehet egyrészt olyan, hogy maga a szerződéses szolgáltatás hibás (tapadókár), de a hibás teljesítés elindíthat egy olyan oksági folyamatot is, amelynek következtében a jogosult egyéb vagyontárgyai károsodhatnak, illetve a vagyoni hátrány elhárítása érdekében kiadásai keletkezhetnek, vagy jövedelemtől, haszontól eshet el (következménykárok).

A hibát a felperes csak 2010. szeptember 14-én ismerte fel, így a követelések elévülése eddig a napig nyugodott. Ezt követően a szavatossági igény érvényesítésére 3 hónapos jogvesztő határidő [régi Ptk. 326. § (2) bekezdés], a kártérítési követelés érvényesítésére pedig 1 éves, szintén jogvesztő határidő állt rendelkezésre. Mivel a keresetlevél benyújtására e határidők elteltét követően került sor, a bíróság a keresetet elutasította.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, álláspontja szerint a döntésekben foglaltak sértették a régi Ptk. előírásait. Véleménye szerint az igényérvényesítésre rendelkezésre álló idő elévülése a kár bekövetkezésekor, tehát a vakolat omlásakor kezdődött.

A vezető tisztségviselő felelőssége

A kézikönyv bemutatja a legfontosabb polgári jogi szabályokat, a polgári jogi felelősség alapjait és a jogágakon átívelve, közérthetően összefoglalja a téma által érintett különböző területek szabályozását is. Lapozzon bele kiadványunkba.

További információ és megrendelés >>

A Kúria megállapításai

A Kúria eltérő időpontot állapított meg az elévülés kezdő időpontjaként. Az elévülés ugyanis akkor kezdődik, amikor a követelés esedékessé vált, kártérítés megfizetése esetén a kár bekövetkezésekor. A tapadókár minden esetben a teljesítés időpontjában következik be, hiszen hibás teljesítésből fakad, hibás teljesítésről pedig eleve csak akkor lehet szó, ha a hiba oka már a teljesítéskor megvolt a szerződéses szolgáltatásban. Ha a szolgáltatás a teljesítést követően felmerült okból hibásodik meg, hibás teljesítés mint szerződésszegés eleve kizárt. Ezek alapján a Kúria álláspontja szerint az öt éves elévülési határidőt a teljesítéstől kell számítani.

Ugyanakkor az, hogy a szolgáltatásban már a teljesítéskor meglévő hiba oka csak jóval később vált ismertté, lehetőséget adott a nyugvására vonatkozó szabályok alkalmazásának, egészen a hiba felismeréséig. A 2004. december 8-án teljesített szolgáltatásnál a tapadókár megtérítése iránti követelés elévülése 2010. szeptember 14-ig nyugodott (ekkor ismerte fel a felperes a hibát), ezt követően – mivel a teljesítés időpontjától számított ötéves elévülési idő már eltelt – egy év állt a rendelkezésére kártérítési igénye bíróság előtti érvényesítésére. A 2011. szeptember 27-én előterjesztett kereset egy éven túl benyújtottnak minősül, amit a kártérítési igény elévülése miatt el kell utasítani.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. V. 20.158/2014.) a Kúriai Döntések 2015/2. számában 34. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.