Segítség a munkáltatóknak és az álláskeresőknek: kihirdették a foglalkoztatást elősegítő törvényt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogalkotó a járványhelyzetre is tekintettel új, a foglalkoztatást elősegítő törvényt fogadott el, mely mind az álláskeresőknek, munkavállalóknak, mind a munkáltatóknak kíván segítő kezet nyújtani.

Kihirdették a Magyar Közlönyben a már korábban elfogadott, a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló 2020. évi CXXXV. törvényt.

A törvény megalkotásának a célja részben a járványhelyzet miatt kialakult válsághelyzetben bekövetkezett munkanélküliség-növekedés, másfelől általánosságban a munkáltatók, a munkavállalók, és az álláskeresők támogatása, a munkaerőpiac igényeire való gyorsabb reagálás, a költségvetési és európai uniós források hatékonyabb felhasználása. A felügyelet tekintetében a cél az, hogy a különböző, foglalkoztatásra vonatkozó kötelezettségek megtartását ellenőrizzék, szükség esetén szankcionálják.

A törvény 2021. március 1-jén lép hatályba, az alábbiakban részletezzük a fontosabb szabályait.

A törvény fogalmai

  • foglalkoztató: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat
  • foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi
  • foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez vagy önmaga foglalkoztatását végzi

A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások és támogatások

A jogszabály szövege rögzíti, hogy a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben levőket többletjogosultságok illetik meg a foglalkoztatás elősegítése során, az ebben érdekeltek pedig (Kormány, önkormányzatok, foglalkoztatottak és foglalkoztatók) kötelesek együttműködni. Egyébiránt a törvényben nem szabályozott kérdésekben a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt kell alkalmazni.

A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatás

Ezek olyan szolgáltatások, melyek ingyenesen vehetők igénybe, és a munkahelykeresést, a munkához, valamint a megfelelő munkaerőhöz jutást, továbbá a munkahely megtartását segítik. Alapvetően az állami foglalkoztatási szerv (vagyis a kormányhivatal) nyújtja, de más egyéb, nyilvántartásba vett (foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást nyújtó) szervezet is végezheti. A foglalkoztatóknak folyamatosan tájékoztatniuk kell a kormányhivatalokat a munkaerőigényükről vagy annak megszűnéséről.

A foglalkoztatást elősegítő támogatások

A foglalkoztatást elősegítő támogatások szabályai szerint az állami foglalkoztatási szerv konkrét munkaerőigény kielégítésére irányuló jogviszony létrehozását és a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megtartásának elősegítését támogathatja, ennek részletszabályai külön kormányrendeletben lesznek szabályozva.

A hátrányos helyzetben lévők segítése

A törvény kimondja, hogy a súlyosan hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatása elősegítése érdekében támogatást nyújt, míg a hátrányos helyzetű munkavállalók esetében ilyen segítséget munkaerő-piaci program keretében belül nyújthat. A két kategória a 651/2014/EU bizottsági rendeletben foglaltak alapján értendő, ez alapján:

  • hátrányos helyzetű munkavállaló aki:
    • a) az előző 6 hónapban nem állt rendszeres, fizetett alkalmazásban, vagy
    • b) 15 és 24 év közötti életkorú, vagy
    • c) nem szerzett középfokú végzettséget vagy szakmai képesítést (az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszerének 3. szintje), vagy a nappali tagozatos tanulmányait legfeljebb két éve fejezte be, és még nem állt rendszeres, fizetett alkalmazásban, vagy
    • d) 50 éven felüli személy, vagy
    • e) egy vagy több eltartottal egyedül élő felnőtt, vagy
    • f) valamely tagállamban olyan ágazatban vagy szakmában dolgozik, amelyben a két nem megoszlásában mutatkozó különbség legalább 25%-kal meghaladja a tagállam valamennyi gazdasági ágazatára összességében jellemző átlagos különbséget, és aki az alulreprezentált nemhez tartozik, vagy
    • g) egy tagállam etnikai kisebbségéhez tartozik, és akinek szakmai, nyelvi képzésre vagy szakmai tapasztalatszerzésre van szüksége ahhoz, hogy javuljon a tartós foglalkoztatásra való esélye
  • súlyosan hátrányos helyzetű munkavállaló, aki:
    • legalább 24 hónapja nem áll rendszeres, fizetett alkalmazásban, vagy
    • legalább 12 hónapja nem áll rendszeres, fizetett alkalmazásban, és a „hátrányos helyzetű munkavállaló” meghatározásánál felsorolt b)-g) kategóriák valamelyikébe tartozik.

Támogatást nyújthatnak ezeken felül a csoportos létszámleépítés elkerülése, vagy annak hátrányos következményeinek enyhítése érdekében is, valamint a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter olyan munkaerő-piaci programot határozhat meg, melynek keretében az állami foglalkoztatási szerv foglalkoztatást elősegítő támogatást nyújthat.

A támogatást a támogatottal kötött hatósági szerződés keretében lehet nyújtani, így az szerződésszegés esetén visszakövetelhető. A támogatás lehet állami, vagy EU-s forrású is.

Jogtár COVID Munkajogi iránytű

A foglalkoztatás felügyelete

Minimumkövetelménynek kell tekinteni a törvény alkalmazása szempontjából a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó jogszabályok azon rendelkezéseit, amelyektől a felek nem térhetnek el, és azokat a rendelkezéseket is, amelyek közösségi jogszabályon alapuló kötelezettséget állapítanak meg.  A minimumszabályok közé tartoznak például a jognyilatkozatokra, azok kötelező tartalmára, a jogszabály szerinti kötelező munkaidőre, pihenőidőre, ezek nyilvántartására, vagy a munkabérre és igazolások kiadására, elszámolásra irányadó kötelező rendelkezések.

Az ellenőrzés során az erre kijelölt hatóság jogosult vizsgálni és meghatározott szempontrendszer szerint minősíteni és megállapítani a foglalkoztató és a foglalkoztatott közti jogviszonyt (van külön általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság és különös hatáskörű, például a büntetés-végrehajtásban foglalkoztatottak tekintetében). Ez azt a célt szolgája, hogy a rendezett jogviszony hiányában foglalkoztatott munkavállaló és a munkáltató között – hatósági eszközzel élve –  pótolja a jogviszony rendezését, ezzel támogatva a munkavállaló jogviszonyának bejelentését is.

Emiatt ez a jogviszony minősítésére vonatkozó hatáskör eltér az adóhatóság minősítési jogkörétől: az adóhatóság minősítése kizárólag adóügyi szempontból releváns és harmadik személyre (személyekre, azaz például a munkavállalókra) kihatással nincs.

A foglalkoztatás-felügyeleti hatósági ellenőrzés és eljárás

Az ilyen jellegű hatóság eljárásában ügyfél az a foglalkoztató, akit hatósági ellenőrzés alá vontak, vagy akivel szemben hatósági eljárást indítottak, és az a Magyarországon letelepedett vagy külföldi munkáltató, aki közösségi jogszabályon alapuló adatszolgáltatásra kötelezett.

Kizárólag hivatalból indulhat az eljárás, saját hatósági ellenőrzését nem kérheti a foglalkoztató. Az Ákr. szabályain túl az ellenőrzés során a hatóság jogosult:

  • az ellenőrzés helyszínén található biztonsági berendezések által rögzített felvételek és a foglalkoztatás területére való be- és kilépést rögzítő berendezések adatainak megtekintésére, valamint azokról másolat készítésére
  • az ellenőrzéssel érintett személyek személyazonosságának igazoltatással történő megállapítására, adóazonosító jelének és TAJ számának használatára, és e személyektől az ellenőrzéshez szükséges felvilágosítás kérésére, továbbá tanúként történő meghallgatására.

Jogszabálysértés esetén a szokásos közigazgatási szabályszegések esetén kiszabható szankciókon felül a hatóság alkalmazhatja a további foglalkoztatás megtiltását, és munkaügyi bírságot is kiszabhat. (Ez utóbbinak vannak kötelező és eshetőleges esetei is.)

Főszabály szerint az elévülés a hatóság tudomásszerzésétől számított egy év, kivéve, ha a jogszabálysértés a hatósági ellenőrzés megkezdésekor folyamatosan fennáll, vagy a bíróság, vagy a felügyeleti szerv a hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte – ez esetben az elkövetéstől számított három év elteltével is alkalmazható közigazgatási szankció.

A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság által vezetett nyilvántartás

A hatóságnak a törvényhez kapcsolódó feladatainak ellátása érdekében nyilvántartást kell vezetnie különböző adatokról, így például a foglalkoztatott személyes adatairól, a foglalkoztató céges adatairól – ezeket részben a NAV-tól kapja meg.

A törvény mellett külön kormányrendeletek fogják tartalmazza a további részletszabályokat és a végrehajtásra vonatkozó rendelkezéseket.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.