Szolgáltató közigazgatás – 3. rész
Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A jogalkotó a járványhelyzetre is tekintettel új, a foglalkoztatást elősegítő törvényt fogadott el, mely mind az álláskeresőknek, munkavállalóknak, mind a munkáltatóknak kíván segítő kezet nyújtani.
Kihirdették a Magyar Közlönyben a már korábban elfogadott, a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló 2020. évi CXXXV. törvényt.
A törvény megalkotásának a célja részben a járványhelyzet miatt kialakult válsághelyzetben bekövetkezett munkanélküliség-növekedés, másfelől általánosságban a munkáltatók, a munkavállalók, és az álláskeresők támogatása, a munkaerőpiac igényeire való gyorsabb reagálás, a költségvetési és európai uniós források hatékonyabb felhasználása. A felügyelet tekintetében a cél az, hogy a különböző, foglalkoztatásra vonatkozó kötelezettségek megtartását ellenőrizzék, szükség esetén szankcionálják.
A törvény 2021. március 1-jén lép hatályba, az alábbiakban részletezzük a fontosabb szabályait.
A törvény fogalmai
A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások és támogatások
A jogszabály szövege rögzíti, hogy a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben levőket többletjogosultságok illetik meg a foglalkoztatás elősegítése során, az ebben érdekeltek pedig (Kormány, önkormányzatok, foglalkoztatottak és foglalkoztatók) kötelesek együttműködni. Egyébiránt a törvényben nem szabályozott kérdésekben a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt kell alkalmazni.
A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatás
Ezek olyan szolgáltatások, melyek ingyenesen vehetők igénybe, és a munkahelykeresést, a munkához, valamint a megfelelő munkaerőhöz jutást, továbbá a munkahely megtartását segítik. Alapvetően az állami foglalkoztatási szerv (vagyis a kormányhivatal) nyújtja, de más egyéb, nyilvántartásba vett (foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást nyújtó) szervezet is végezheti. A foglalkoztatóknak folyamatosan tájékoztatniuk kell a kormányhivatalokat a munkaerőigényükről vagy annak megszűnéséről.
A foglalkoztatást elősegítő támogatások
A foglalkoztatást elősegítő támogatások szabályai szerint az állami foglalkoztatási szerv konkrét munkaerőigény kielégítésére irányuló jogviszony létrehozását és a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megtartásának elősegítését támogathatja, ennek részletszabályai külön kormányrendeletben lesznek szabályozva.
A hátrányos helyzetben lévők segítése
A törvény kimondja, hogy a súlyosan hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatása elősegítése érdekében támogatást nyújt, míg a hátrányos helyzetű munkavállalók esetében ilyen segítséget munkaerő-piaci program keretében belül nyújthat. A két kategória a 651/2014/EU bizottsági rendeletben foglaltak alapján értendő, ez alapján:
Támogatást nyújthatnak ezeken felül a csoportos létszámleépítés elkerülése, vagy annak hátrányos következményeinek enyhítése érdekében is, valamint a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter olyan munkaerő-piaci programot határozhat meg, melynek keretében az állami foglalkoztatási szerv foglalkoztatást elősegítő támogatást nyújthat.
A támogatást a támogatottal kötött hatósági szerződés keretében lehet nyújtani, így az szerződésszegés esetén visszakövetelhető. A támogatás lehet állami, vagy EU-s forrású is.
A foglalkoztatás felügyelete
Minimumkövetelménynek kell tekinteni a törvény alkalmazása szempontjából a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó jogszabályok azon rendelkezéseit, amelyektől a felek nem térhetnek el, és azokat a rendelkezéseket is, amelyek közösségi jogszabályon alapuló kötelezettséget állapítanak meg. A minimumszabályok közé tartoznak például a jognyilatkozatokra, azok kötelező tartalmára, a jogszabály szerinti kötelező munkaidőre, pihenőidőre, ezek nyilvántartására, vagy a munkabérre és igazolások kiadására, elszámolásra irányadó kötelező rendelkezések.
Az ellenőrzés során az erre kijelölt hatóság jogosult vizsgálni és meghatározott szempontrendszer szerint minősíteni és megállapítani a foglalkoztató és a foglalkoztatott közti jogviszonyt (van külön általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság és különös hatáskörű, például a büntetés-végrehajtásban foglalkoztatottak tekintetében). Ez azt a célt szolgája, hogy a rendezett jogviszony hiányában foglalkoztatott munkavállaló és a munkáltató között – hatósági eszközzel élve – pótolja a jogviszony rendezését, ezzel támogatva a munkavállaló jogviszonyának bejelentését is.
Emiatt ez a jogviszony minősítésére vonatkozó hatáskör eltér az adóhatóság minősítési jogkörétől: az adóhatóság minősítése kizárólag adóügyi szempontból releváns és harmadik személyre (személyekre, azaz például a munkavállalókra) kihatással nincs.
A foglalkoztatás-felügyeleti hatósági ellenőrzés és eljárás
Az ilyen jellegű hatóság eljárásában ügyfél az a foglalkoztató, akit hatósági ellenőrzés alá vontak, vagy akivel szemben hatósági eljárást indítottak, és az a Magyarországon letelepedett vagy külföldi munkáltató, aki közösségi jogszabályon alapuló adatszolgáltatásra kötelezett.
Kizárólag hivatalból indulhat az eljárás, saját hatósági ellenőrzését nem kérheti a foglalkoztató. Az Ákr. szabályain túl az ellenőrzés során a hatóság jogosult:
Jogszabálysértés esetén a szokásos közigazgatási szabályszegések esetén kiszabható szankciókon felül a hatóság alkalmazhatja a további foglalkoztatás megtiltását, és munkaügyi bírságot is kiszabhat. (Ez utóbbinak vannak kötelező és eshetőleges esetei is.)
Főszabály szerint az elévülés a hatóság tudomásszerzésétől számított egy év, kivéve, ha a jogszabálysértés a hatósági ellenőrzés megkezdésekor folyamatosan fennáll, vagy a bíróság, vagy a felügyeleti szerv a hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte – ez esetben az elkövetéstől számított három év elteltével is alkalmazható közigazgatási szankció.
A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság által vezetett nyilvántartás
A hatóságnak a törvényhez kapcsolódó feladatainak ellátása érdekében nyilvántartást kell vezetnie különböző adatokról, így például a foglalkoztatott személyes adatairól, a foglalkoztató céges adatairól – ezeket részben a NAV-tól kapja meg.
A törvény mellett külön kormányrendeletek fogják tartalmazza a további részletszabályokat és a végrehajtásra vonatkozó rendelkezéseket.
Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.
A Közbeszerzési Hatóság Elnöke a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás kapcsán hangsúlyozza, hogy az ajánlatkérőknek a közbeszerzési eljárás előkészítése során, az eljárásfajta kiválasztásakor törekedniük kell a gazdasági versenyt támogató beszerzési megoldások és eljárásfajták alkalmazására. Az ajánlatkérők formális indokok alapján nem alkalmazhatnak hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.
Alábbi cikkünkben a 2024/45. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!