Kizárólagos illetékesség felelősségbiztosítási szerződéssel összefüggő kártérítési ügyben
A Pp. 26. § (2) bekezdésébe foglalt illetékességi szabály engedményes általi igényérvényesítés esetén is alkalmazandó – a Kúria eseti döntése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Kihirdették, és március 10-én hatályba lép a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, Budapest Főváros szmogriadótervéről szóló 69/2008. (XII. 10.) Főv. Kgy. rendelet legfrissebb módosítása. Mostantól kezdve mind tájékoztatási fokozat, mind riasztási fokozat esetén már a 4-es környezetvédelmi osztály jelzését tartalmazó gépjárművek is korlátozás alá esnek.
A rendelet eddig a korábbi, matricás rendszer alapján tartalmazott korlátozásokat. A szabályozás értelmében tájékoztatási fokozat esetén [amikor a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a lakosság különösen érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira] a főpolgármester felkérést adhat ki a szmoghelyzet további romlását megelőző intézkedésekre (a lakosság és a légszennyezők önkéntes önkorlátozó intézkedéseire), különösen kérve a rendszámtáblán fekete és piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek használatának szüneteltetését. A környezetvédelmi plaketteket szabályozó rendelet [77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. melléklet] alapján a fekete színű plakett olyan korszerűtlen, nem környezetbarát jármű kapott, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3 (ezen kívül ide tartozott az olyan 2. környezetvédelmi osztályba sorolt jármű, amely a 4. osztályba történő átsoroláshoz a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendeletben meghatározott feltételeknek nem felel meg). A piros színű plakett korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járműveket jelölte, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2-es volt. Ez a szín azonban már 2013. július 1-jével hatályon kívül helyezték.
A környezetvédelmi osztály jelzés / A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
A környezetvédelmi osztály jelzés / A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
Riasztási fokozat esetén [vagyis amikor a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a teljes lakosságra] a főpolgármester elrendelhette Budapest területén való használatának korlátozását, illetve a fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott járművek közlekedésének tilalmát. Ilyen esetben a korlátozó intézkedések légszennyező anyagtól függetlenül minden nap 6 órától 22 óráig tarthattak (ózon légszennyezettség esetében minden nap 10 órától 18 óráig).
2016.január 1-jétől megszűnt a plakett-rendszer. A bürokráciacsökkentés jegyében [72/2015. (XII. 29.) NFM rendelet] ezzel a nappal hatályon kívül helyezték a 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. mellékletét, ezért Fővárosi Közgyűlés február 17-i ülésén elfogadott rendeletében, annak érdekében, hogy az eddigi szabályozási elv és korlátozás továbbra is jogszerű maradhasson, a plakettek (matricák) színe helyett, az eredetileg a hatályon kívül helyezett mellékletben is hivatkozott a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti környezetvédelmi osztályba sorolás kódjait rendeli alkalmazni.
Az új szabályozás a korábbi 0, 1, 3 kódszámú környezetvédelmi osztályba sorolást kiegészíti a 2-es és a 4-es kódszámmal, így a korlátozás kiterjed a legkedvezőbbnek tekinthető, az Euro-2 szabályokat még teljesítő, 4-es jelű környezetvédelmi osztályba sorolt gépjárművekre is, függetlenül azok dízel- vagy benzinüzemétől. Az MTI tájékoztatása szerint a legszennyezőbb gépjárművekhez, az eddigi, fekete matricás szabályozással a járművek mintegy 7-8 százaléka (46-76 ezer) tartozott, az agglomerációs vagy azon belül a budapesti adatokat figyelembe véve. Az új szabályozás előreláthatóan a gépjárművek 29-32 százalékát (mintegy 186-307 ezer) fogja érinteni.
Változás lesz a riasztási fokozat elrendelése esetén hozott forgalomkorlátozás alól mentesülő járművek körében is. A korábbi szabályozás értelmében mentesültek a külön jogszabályban meghatározott betegszállító járművek, valamint a kórházi és járóbeteg-ellátásra, kezelésre beutalt, előjegyzett beteget szállító gépjárművek, illetve az orvosok gépjárművei és az orvosi ügyeleti gépjárművei. Kimaradnak továbbá a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt gépjárművek (csak az ilyenek által közrefogott járműoszlop élvez mentességet), illetve a mentességet élvező kommunális feladatukat végző, külön jogszabályban meghatározott gépjárművek közül a csak a mentőszolgálatban vagy vérellátó szolgálatban résztvevő járművek is.
Nem lesznek kitiltva az autók a Hungária-gyűrűn belülről!
Korábban koncepcionálisan lógott a levegőben a torlódások megakadályozása érdekében egy esetleges fővárosi útdíj bevezetése. Ennek előkészítésével párhuzamosan került a szmogrendeletbe a szmoghelyzetek megelőzését szolgáló, de konkrét bevételt nem eredményező Hungária-gyűrűn belüli környezetvédelmi forgalomkorlátozási zóna kialakítása.A rendelet értelmében a szmoghelyzet kialakulásának megelőzésének érdekében a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott (kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) gépjárművek forgalma tilos lett volna október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban az alábbi képen látható kék vonalon belül (a Budai alsó rakpart kivételével).
A közúti közlekedési korlátozás területe: az Árpád híd–Róbert Károly körút–Hungária körút–Könyves Kálmán körút–Lágymányosi híd–Dombóvári út–Sárbogárdi út–Hamzsabégi utca–Budaörsi út–Alkotás utca–Krisztina körút–Vérmező út–Margit körút–Bem József utca–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–Lajos utca–Pacsirtamező utca által határolt területen
A közúti közlekedési korlátozás területe: az Árpád híd–Róbert Károly körút–Hungária körút–Könyves Kálmán körút–Lágymányosi híd–Dombóvári út–Sárbogárdi út–Hamzsabégi utca–Budaörsi út–Alkotás utca–Krisztina körút–Vérmező út–Margit körút–Bem József utca–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–Lajos utca–Pacsirtamező utca által határolt területen
A korlátozás alól eredetileg mentesültek volna a kék vonal közötti terület lakosainak gépjárműforgalma. A mentesség igazolására a lakóhelyet vagy tartózkodási helyet igazoló lakcímkártyával lett volna lehetőség. Mentesült volna továbbá a BKV Zrt. autóbuszainak és belszolgálati járműveinek, valamint az FKF Zrt. kommunális szemét szállítására, az utak locsolására, tisztítására szolgáló járműveinek forgalma. Szintén mentesség járt volna a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt gépjárműveknek, a diplomáciai és konzuli képviseletek gépjárműveinek, a betegszállító járműveknek, az orvosok gépjárműveinek és a mozgáskorlátozott személyek járműveinek
A korlátozás eredetileg a hatálybalépéstől számított 3 évig maradt volna hatályban, ezt követően terjesztették volna ki a közlekedési korlátozás területi hatályát, megszüntetve a Hungária-gyűrűn belüli lakosok mentességét. A korlátozás mértéke terv szerint már Budapest Főváros teljes közigazgatási területére kiterjedt volna és csak a Hungária-gyűrű és Budapest Főváros közigazgatási határa közötti terület lakosai kaphattak volna mentesülést (a lakosokon kívüli korábban felsorolt egyéb mentességek mellett).
Ezzel szemben – derül ki a módosításhoz fűzött indokolásból – most mégis úgy döntött a Fővárosi Közgyűlés, hogy a környezetvédelmi forgalomkorlátozási zóna hatályba léptetése koncepcionálisan célszerűtlenné vált, így a rendelkezés hatályba nem lépését mondta ki.
A rendelet 2016. március 10-én lép majd hatályba.
A Pp. 26. § (2) bekezdésébe foglalt illetékességi szabály engedményes általi igényérvényesítés esetén is alkalmazandó – a Kúria eseti döntése.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatásából finanszírozott „Okos révkalauz platform” projekt utolsó mérföldkövéről beszéltek a XXI. Magyar Munkajogi Konferencián.
Sorozatunk tizennegyedik részében Szabó Attila írását ajánljuk figyelmükbe, amely a Polgári Jog Online szakfolyóirat 2023. évi 1-2. számában jelent meg.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!