„Szomszédjogi generálklauzula”: változatlan koncepció, változó kihívások II.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sorozatunk második részében visszautalunk a bírói gyakorlat által kidolgozott tételekre, valamint összegyűjtjük azokat a szomszédjogi fogalmakat, problémákat, amelyek kapcsán időről időre felmerül, nem volna-e szükséges azokat jogszabályi szinten szabályozni.


Fuglinszky Réka teljes cikkét elolvashatja a Polgári Jog folyóirat 2017/1. számában.

A sorozat első részét itt olvashatja.

 

4. A szabályozási szükséglet vizsgálata és de lege ferenda javaslatok

[35] Amint láttuk, a használat jogának általános magánjogi korlátja kapcsán a generálklauzula felülvizsgálata nemcsak indokolható, de annak konkrét megvalósítására is rendelkezésre állnak a jogtörténeti előzményektől kezdve, a bírói gyakorlaton át, más jogrendszerek megoldásaiig bezáróan konkrét modellek is. [36] A szabályozási szükséglet megállapításának többes feltétele van: olyan gyakorlati jelentőségű problémáról kell, hogy szó legyen, amely jogalkalmazói szinten – a jogbiztonság kritériumainak megfeleltethető módon – jogértelmezéssel nem oldható fel. Egy generálklauzula felülvizsgálatakor figyelemmel kell lennünk arra is, hogy a generálklauzulák a bíró-jog betörésének kapui („Einfallstore des Richterrechts[1]), „ezek teszik elsősorban nyitottá a kódexet, és ezek válnak a kódex kikristályosodási pontjaivá; többnyire belőlük indul ki a kódexet »továbbfejlesztő« ítélkezés. Általuk a jog […] a társadalmi változásokhoz állandóan adaptálódó »lebegő joggá« (»droit flottant«) válik.”[2] Kérdéses, hogyha – részben a generálklauzulákkal szemben felhozható érvek (úgy, mint a gyengülő jogbiztonság, túlságosan elrelativizálódó jog, a méltányossági alapon való ítélkezés veszélye)[3] miatt – kezdeményezi bárki is a generálklauzula módosítását (pontosítását), érdemes-e rögtön a generálklauzulaszerű megfogalmazásról is lemondani. Mindezeket az előkérdéseket fel kell tennünk a Ptk. 5:23. §-ának felülvizsgálata kapcsán is. [37] Egyetértünk Menyhárd Attilának a dologi jog egésze vonatkozásában tett érvelésével, miszerint a dologi jogban „a szemléletbeli eltérés nem feltétlenül jelenti a szabályozás változását. […] a magánjog absztrakt természeténél fogva nem kötött a tulajdon elosztásához, így a jelenlegi piacgazdaság rendszerében is alkalmazhatónak bizonyult”[4] az 1959-es Ptk. szabályainak zöme. Maga a szomszédjogi generálklauzula is kiállta az idők (a rendszerváltás és a rekodifikáció) próbáját. [38] Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a szomszédjogi fogalmakat, problémákat, amelyek kapcsán időről időre felmerül, nem volna-e szükséges azokat jogszabályi szinten szabályozni. Tanulmányunk utolsó részében arra keressük a választ, hogy az előző bekezdésben foglaltakra is figyelemmel fennáll-e valós szabályozási szükséglet (mik lehetnek ennek a kritériumai), és ha igen, az milyen formában (kazuisztikusabb részletszabályokkal vagy „általános maximák elasztikus füzéreként”[5]) képzelhető el. [multibox]

4.1. A szükségtelen zavarás

[39] A szükségtelen zavarás fogalma kapcsán egyrészt az egyes zavarások exemplifikatív felsorolása, másrészt a helyben szokásosság, valamint a jogági jogellenesség függetlensége kapcsán vizsgáljuk, hogy valós szabályozási igény merül-e fel ezekkel szemben. [40] Bisztriczki a szomszédjogok és a tulajdonjog korlátainak különös szabályairól szóló törvény előterjesztéséről szóló elemzésében támogatólag ír mind a zavarás fajtáinak példálózó felsorolására, mind a helyben szokásos használat fogalmának bevezetésére vonatkozó, későbbiekben elvetett szándékokról.[6] Előbbivel szemben azt az érvet hozzuk fel, hogy a szóba jöhető szükségtelen zavarások köre folyamatosan bővül (ld.: a német és osztrák jogrendszerekben az exemplifikatív felsorolásokban az „egyéb behatások” alá szubszumált újabb és újabb esetcsoportokat[7]), az ekként való besorolásnak gyakorlati relevanciája nincs, az a bíróságoknak problémát nem okoz, így egy felsorolás beillesztése kifejezett előnnyel nem, viszont a generálklauzulaként való megfogalmazás elvetésével járna. [41] A helyben szokásosság beépítésével szemben formai és tartalmi ellenvetések is felmerülnek. Formai észrevételünk, hogy ha szabályozzuk is e kérdést, a transzparenciát jobban szolgálja, ha arra nem egy külön törvényben kerül sor, amely ráadásul csupán a különös szomszédjogi szabályokkal foglalkozik, mint ahogy ez a 2013. évi CLXXI. törvény előterjesztésében szerepelt (ld.: 3.3. pont). Tartalmilag nézve: míg Bisztriczki a nevesített és definiált helyben szokásosságot is el tudja fogadni,[8] addig Serák a helyben szokásosság kritériumára való puszta utalásra tesz javaslatot.[9] Álláspontunk szerint tartalmi definíció semmiképp nem adható a helyben szokásosságra: maga a német jogirodalom is úgy fogalmaz, hogy a (német) jogalkotó ezt a fogalmat egy független változónak szánta, amelynek keretében a gazdasági, közlekedési és technikai fejlődést, valamint az emberek általános nézeteinek változását is figyelembe lehet venni a mérlegeléskor.[10] A helyben szokásosság egy dinamikus tényállási elem, amely térben és időben változik.[11] Ettől független kérdés, hogy e kritérium jogszabályi nevesítése célszerű-e. Álláspontunk szerint a helyben szokásosság szempontjára tett utalás felvétele lehetséges, de nem szükséges, két okból: egyrészt a bírói gyakorlat következetes a helyben szokásosság megítélésében.[12] Másrészt, ha a helyben szokásosság kritériumát nevesítené a jogalkotó, felmerülne a kérdés, hogy más szomszédjogi korrekciós fogalmakkal, mint például a gazdaságos intézkedésekkel való elháríthatósággal (wirtschaftliche Zumutbarkeit einer Schutzmaßnahme) miért nem tesz hasonlóképpen. [42] Lényegében a jogági jogellenesség függetlenségének a 2.1. pont alatt vázolt tételét mondja ki a Ptk. 6:520. § d) pontja, amikor úgy fogalmaz, hogy minden károkozás jogellenes, kivéve, ha a károkozó a kárt jogszabály által megengedett magatartással okozta, és a magatartás más személy jogilag védett érdekét nem sérti vagy a jogszabály a károkozót kártalanításra kötelezi. A használati jog általános korlátja, a szükségtelen zavarás kerülésének kötelezettsége tulajdonképpen más személy jogilag védett érdeke. A jogági jogellenesség függetlensége az általános szomszédjogi bírói gyakorlat szerves része, törvényben való rögzítése a Ptk. 6:520. § d) pontjára való utalással ugyan elképzelhető, de felesleges, éppen annak fenti jogszabályhelyből való levezethetősége okán.[13] [43] Összességében tehát jogpolitikai döntés a szükségtelen zavarás körében a mérlegelésbe bevont szempontoknak a Polgári Törvénykönyvben való nevesítése, ez a döntés azonban egy mindent vagy semmit döntés kell hogy legyen, azaz ha a jogalkotó emellett dönt, úgy célszerű valamennyi szóba jöhető, a Ptk.-ból le nem vezethető fogalmat felvenni a normaszövegbe. Kiindulva abból, hogy a jelenlegi generálklauzula-szerű megfogalmazást meg kívánja tartani a jogalkotó, a Ptk. 5:23. §-a kiegészíthető lenne egy második mondattal, amely szerint például „Szükségtelennek minősül különösen az olyan zavarás, amely nem tekinthető helyben szokásosnak.” Ez a megfogalmazás a „különösen” szóra tekintettel nyitott tényállásnak minősülne és így meghagyná a bíró mozgásterét – az eset körülményeiből következő – további szempontok mérlegelésbe történő bevonására is (pld: megértő átlagember mércéje).

 

4.2. Építkezéssel okozott szükségtelen zavarás

[44] Mind a mai napig a szomszédjogi jogesetek egy igen jelentős részét az építkezéssel okozott szükségtelen zavarások teszik ki, ezért merülhet fel különösen e körben a szabályozás szükségessége. Az érintett esetcsoport több sajátossággal is bír: egyrészt máig ezekben az esetekben fordul elő a negatív és esztétikai zavarás; másrészt szorosan kapcsolódik ehhez az esetkörhöz a jogági jogellenesség függetlenségének és a később építtető felelősségének fogalma. [45] Magyar sajátosság a kilátáselvonásnak, a panorámavesztésnek, ill. az árnyékoló hatásnak szükségtelen zavarásként való elismerése: ahogy erről a 3.2. pontban már esett szó, a német jogrendszer egyáltalán nem, míg az osztrákok szűk körben ismerik (el) a negatív áthatások körét olyan zavarásnak, amely a többi tényálláselem megvalósulása esetén megalapozza – magyar terminológiával élve – a szükségtelen zavarást. A magyar bírói gyakorlat ellenben következetesen megállapítja a negatív áthatást az épületekkel kapcsolatos szomszédjogi esetekben (is). A(z építkezéssel okozott) negatív áthatások zavarásként való elismerésének – éppen emiatt – az egységes bírói gyakorlat számára nincs gyakorlati relevanciája; ennek a tételnek a jogszabályi szintre emelése – hasonlóan a szükségtelen zavarásnál leírtakhoz – csupán a szomszédjogi szabályozás kazuisztikus jellegét teremtené meg. [46] Szorosan kapcsolódik a jogági jogellenesség függetlenségének tételéhez a 2.1. pont alatt bemutatott később építtető felelőssége: ha úgy tetszik az előbbi általános fogalomnak az építkezéssel összefüggésben fellépő szükségtelen zavarásokra alkalmazott specifikációjáról van szó. [47] Feltehetően nem felelne meg a Ptk. által alkalmazott absztrakciós szintnek, ha akár a később építtető felelősségének joggyakorlat által kidolgozott tétele, akár az építkezéssel okozott szükségtelen zavarás esetére kilátásba helyezett kártalanítás (ld.: a 3.3. pontban ismertetett 2009. évi CXX. törvény 4:24. §-a) felvételt nyerne a Ptk.-ba. Az előbbi tétel lényegében a jogági jogellenesség függetlensége fogalmának egy speciális esete, vagyis a bíróságok részéről a szabályszerű építkezéssel okozott szükségtelen zavarás megállapításakor – összhangban a Ptk. 6:520. § d) pontjával – nem történik más, minthogy a más személy jogilag védett érdekét konkretizálják, amikor azzal a fordulattal élnek, hogy a jogszabálynak megfelelően eljáró később építtetőnek a „már meglévő épület adottságaihoz kell igazodnia”. Ennek a tételnek a külön kimondása felesleges, tekintettel a Ptk. 6:520. § d) pontjából való levezethetőségére. Ezen túlmenően problémát jelent az is, hogy a többi, viszonylag nagyobb számú, homogén esetcsoportot képező, valamilyen jogszerű magatartás következtében fellépő szükségtelen zavarás esetén (így például a közigazgatási határértékek, ill. hatósági határozatban foglaltak betartása mellett fellépő szükségtelen zavarás esetén) is joggal követelhetnénk, hogy szülessen hasonló szabályozás.

 

Fuglinszky Réka teljes cikkét elolvashatja a Polgári Jog folyóirat 2017/1. számában.

 

[1] Eörsi Gyula: Összehasonlító polgári jog – Jogtípusok, jogcsoportok és a jogfejlődés útjai. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 451. o.

[2] Eörsi Gyula: Összehasonlító polgári jog – Jogtípusok, jogcsoportok és a jogfejlődés útjai. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 500. o.

[3] Eörsi Gyula: Összehasonlító polgári jog – Jogtípusok, jogcsoportok és a jogfejlődés útjai. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 500. o.

[4] Menyhárd Attila: Dologi jog. Eötvös, Budapest, 2010, 32. o. Hasonlóan fogalmaz a 2013. évi V. törvény indokolása V. könyv Dologi jog 1. szakasz 1 bekezdés

[5] Eörsi Gyula: Összehasonlító polgári jog – Jogtípusok, jogcsoportok és a jogfejlődés útjai. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 500. o.

[6] Bisztriczki László: A szomszédjogi törvény és a szükségtelen zavarások gyakorlata. Kodifikáció és közigazgatás 2014/1. sz., 74-75. o.

[7] A legújabb ilyen csoport Németországban a genetikailag módosított növényültetvények által előidézett zavarások, ld.: Herbert Grziwotz – Wolfgang Lüke – Roland Rudolf Saller: Praxishandbuch Nachbarrecht. 2. kiadás. C.H. Beck, München, 2013, 3.B.VI.8e) Rn 156a.

[8] Bisztriczki László: A szomszédjogi törvény és a szükségtelen zavarások gyakorlata. Kodifikáció és közigazgatás 2014/1. sz., 74. o.

[9] Serák István: A szükségtelen zavarás néhány fogalmi kérdése. Fórum 2009/10. sz., 617. o.

[10] Herbert Grziwotz – Wolfgang Lüke – Roland Rudolf Saller: Praxishandbuch Nachbarrecht. 2. kiadás. C.H. Beck, München 3.B.III.4. Rn 77-79.

[11] Kovacsevics Réka: Tulajdonkorlátozás a német, az osztrák és a magyar szomszédjog tükrében – különös tekintettel a mobiltelefon átjátszótornyok telepítésével kapcsolatos joggyakorlatra. In Jogi Tanulmányok, ELTE-ÁJK, Budapest, 2008, 157. o.

[12] E körben vitába szállunk Serák azon megállapításával miszerint a helyben szokásosság a magyar jogalkalmazásban csupán az utóbbi időben jelent meg. (Serák István: A szükségtelen zavarás néhány fogalmi kérdése. Fórum 2009/10. sz., 615. o.) Ezt támasztják alá a 80-as évektől közzétett bírósági határozatokban előforduló olyan fordulatok, mint pl.: családi házas beépítettségű városrész BH1982. 91.; kertes, családi házakkal beépített környezet, ahol az állattartás megengedett és szokásos BH1989. 148.; város központi részében BH1985. 344.; Balaton-part legforgalmasabb városában, mégpedig a város szórakozó negyedének főutcájában BH1992. 100. A helyben szokásosságot – még ha nem is nevesítik magát a fogalmat a szóban forgó ítéletek – az újabb esetek is konzekvensen használják, erre ld.: A felperesi ingatlanok kivétel nélkül kertes házak, csendes, zöldövezeti környezetben találhatók. […] népi építészetén kívül nevezetes a közvetlen közelében található i…ágról, amelynek déli partján jelentős számú üdülő, vendéglátó egység is elhelyezést nyert Hódmezővásárhelyi Bíróság 4.P.20.908/2010/10.

[13] Osztovits András (szerk.): A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény és a kapcsolódó jogszabályok nagykommentárja. Opten, Budapest, 2014, 6:520. § d) pont, 60.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.