Szövetkezeti hitelintézetek integrációja a jogi személyek és a társasági jog szempontjából


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelen cikk a szövetkezeti hitelintézetek két központi szerve, a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezetének és a Takarékbank Zrt. polgári, valamint társasági jogi szabályait mutatja be.


A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) Harmadik Könyve a jogi személyek általános szabályait is tartalmazza, amelyeket a Ptk. 3:3. paragrafusának (2) bekezdése alapján a Ptk.-ban nem szabályozott jogi személyek esetében is alkalmazni kell. E tekintetben ugyanakkor figyelemmel kell lenni a speciális ágazati előírásokra, melyek a szabályozás módszerétől függően elsőbbséget élvez(het)nek a Ptk. rendelkezéseivel szemben. A szövetkezetek hitelintegrációjáról szóló törvény két speciális jogi személyt szabályoz, a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezetét és a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zártkörűen Működő Részvénytársaságot (Takarékbank Zrt.).

1. Az integrációs szervezet

Az integrációs szervezet a 2013-as CXXXV. törvény 2. paragrafusa (2) bekezdésének értelmében tagsággal rendelkező jogi személynek minősül; tagjává csak a 3. paragrafus (1) bekezdésében meghatározott személyi kör válhat. Speciális az a szervezeti felépítés, amely szerint az integrációs szervezetnek tagja a másik központi szerv, a Takarékbank Zrt., valamint – a törvény 3. paragrafus (2) bekezdésében meghatározott feltételek együttes teljesülése mellett – annak részvényesei, illetve – a Takarékbank Zrt. „C” típusú részvényeinek jegyzésére vonatkozóan előzetes kötelezettségvállaló nyilatkozatot tett – leendő részvényesei.

Az integrációs szervezet létesítő okiratának (alapszabályának) első szövegváltozatát a törvény melléklete tartalmazza. Az első, a törvényben deklarált alapszabály elfogadása az igazgatóság feladata, míg további módosítása a közgyűlés, illetve az igazgatóság hatáskörébe tartozik. Ugyanakkor sem a törvényben, sem az alapszabályban nem egyértelmű annak rendezése, hogy a két szerv közül mely esetekben jogosult a módosításra a közgyűlés, és melyekben az igazgatóság. A törvény indokolását is figyelembe véve az állapítható meg, hogy az alapszabály első elfogadására az igazgatóság jogosult, míg minden további módosításról a közgyűlés hozhat érvényes határozatot. A módosítás során figyelemmel kell lenni a törvény 20./A paragrafusának (8) bekezdésére, amely szerint az alapszabály módosításai nem érinthetik az alapszabály törvényben meghatározott szövegének 3.1. pontját (azaz a szervezet célját, a jogi személy tevékenységi körének meghatározását), illetve V. fejezetét, amely a szervezet belső testületeit, illetve azok hatásköri szabályait, döntéshozatali rendjét szabályozza.

A jogi személy a Ptk. 3:5. paragrafusának e) pontja, valamint 3:9. paragrafusa értelmében induló vagyonnal rendelkezik. Az integrációs szervezet induló vagyona egyrészt a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. által rendelkezésre bocsátott pénzbeli vagyoni hozzájárulásból áll, másrészt pedig a törvény erejénél fogva általános jogutódlással megszűnt, a takarékszövetkezeti szektor korábbi intézményvédelmi szervezeteinek vagyonából tevődik össze. Az integrációs szervezet többi tagját vagyoni hozzájárulási kötelezettség nem terheli, ehelyett éves tagdíjat kell fizetniük. A törvény 4. paragrafusának (5) bekezdése tartalmazza az integrációs szervezet vagyonának védelmét szolgáló, ki-(vissza-)fizetési tilalomra vonatkozó rendelkezést.

Az integrációs szervezet belső felépítésére (közgyűlés, igazgatóság, felügyelőbizottság) vonatkozóan az ágazati jogszabály speciális előírásokat tartalmaz, másrészt pedig a törvény felhatalmazása alapján a szervezet alapszabálya is megállapít hatásköri regulákat (7. paragrafus). A szervezeti kérdésekben az alapszabály törvényi megfogalmazásától nem lehet eltérni.

Az integrációs szervezet mint jogi személy és annak tagjai között fennálló belső viszonyt tekintve polgári jogi szempontból a részesedésszerzés szabályozása emelendő ki. A törvény 11. paragrafusának (4) bekezdése célhoz kötött, azaz intézményvédelmi céllal végrehajtott részesedésszerzést enged az integrációs szervezet javára az egyes szövetkezeti hitelintézetekben, valamint a Takarékbank Zrt.-ben. Ehhez kapcsolódóan a törvény kétéves határidőhöz kötött, időbeli korlátok közé szorított elidegenítési kötelezettséget, valamint az intézményvédelmi céllal megszerzett részesedés elidegenítése esetén fennálló, a részvényesek/szövetkezeti tagok számára engedett elővásárlási jogot nevesít. Ez utóbbi gyakorlására vonatkozó további részletszabályokat a törvény nem tartalmaz.

2. Takarékbank Zrt.

A Takarékbank Zrt. székháza

A Takarékbank Zrt. a szövetkezeti hitelintézetek integrációjának másik központi szerve, amely zártkörűen működő részvénytársasági formában látja el tevékenységét. Ez azt jelenti, hogy a Takarékbank Zrt.-re – társasági jogi szempontból – irányadó a részvénytársaságok esetében alkalmazandó többszintű normarendszer azzal, hogy a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvény rendelkezéseiben foglalt speciális előírások a törvény 12. paragrafusának (1) bekezdése alapján elsőbbséget élveznek a Polgári Törvénykönyv azonos tárgyú rendelkezéseivel szemben. A nem szabályozott kérdésekben a Ptk. előírásait kell alkalmazni a részvénytársaságok speciális szabályaival, a gazdasági társaságok közös rendelkezéseivel, valamint a jogi személyek általános részével együtt.

A törvény 12. paragrafusának (2)-(4) bekezdései – áttörve azt, hogy a társulási szabadság alapján a társaság tagjává bárki szabad elhatározásából válhat – a kötelező tagság elve mentén határozzák meg, hogy ki válhat a Takarékbank részvényesévé, míg a 13. paragrafus előírásai korlátozó rendelkezéseket tartalmaznak arra nézve, mely tag milyen típusú részvényt jegyezhet/szerezhet. A Takarékbank által kibocsátható – a törzsrészvényen kívüli – elsőbbségi részvények meghatározását a törvény 1. paragrafusában foglalt értelmező rendelkezések rögzítik. További speciális társasági jogi szabályokat határoz meg a törvény a részvényekkel összefüggésben az alábbi esetekben:

– az egyes részvénysorozatokhoz fűződő jogok megváltoztatásához, valamint az egyes részvényfajták, osztályok átalakításához a szavazásra jogosító részvények által megtestesített szavazatok több mint felét képviselő részvényes szavazata szükséges [14. § (1) bek.];
– az alapszabály az integráción belüli konszolidáció és a kisebbségi tulajdonosok érdekei védelme érdekében együttes eladási szabályokat állapíthat meg és korlátozhatja azt, hogy az egyes részvényeket ki és hogyan szerezheti meg [14. § (2) bek.];
– a részvények nem terhelhetőek meg, továbbá nem állhatnak közös tulajdonban [14. § (3) bek.];
– a részvényesek mely feltételek fennállása esetén nem gyakorolhatják részvényesi jogaikat [14. § (4) bek.].

Társasági jogi szempontból a Takarékbank Zrt. társasági formában működő jogi személyiséggel rendelkező jogalany, melynek tagjai a részvényesek. A törvény speciális feladatokkal és jogosultságokkal ruházza fel a társaságot annak tagjai/részvényesei vonatkozásában a társaság és a tagok közötti belső viszonyt tekintve attól függően, hogy a részvényes milyen szervezeti formában látja el tevékenységét. A törvény 15. paragrafusa alapján a Takarékbank Zrt. kötelező szabályzatokat fogad el a szövetkezeti hitelintézet formájában működő tagjaira nézve, valamint ellenőrzi tevékenységüket, a jogszabályoknak, kiadott szabályzatoknak, utasításoknak megfelelő működésüket. E speciálisan ellátott törvényességi felügyelet keretei között a Takarékbank további utasításokat is kibocsáthat, amelynek a szövetkezeti hitelintézet köteles eleget tenni. Ezen közigazgatási jellegű törvényességi kontroll esetén a szövetkezeti hitelintézetet megilleti a bírósághoz fordulás joga, kérve annak vizsgálatát, hogy a határozat megfelel-e a törvényeknek, illetve a vonatkozó jogszabályoknak. Ha a szövetkezeti hitelintézet nem tesz eleget az utasításnak, akkor – a törvény előírásait a társasági joggal is szintetizálva – megállapítható, hogy a Takarékbank Zrt. mint a tagoktól elkülönült jogi személy további, a törvény 15. paragrafusának (4) bekezdésében foglalt szankciókat is alkalmazhat saját részvényesei, szövetkezeti hitelintézet formájában működő tagjai felett a jogszabályoknak való megfelelő működés érdekében és e közigazgatási jogkörre emlékeztető törvényességi kontroll keretében.

Kluwer International
Nemzetközi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

A törvény a Takarékbank Zrt.-t további jogosultságokkal is felruházza a társaság-részvényesek belső kapcsolatrendszerében:
– a szövetkezeti hitelintézet számviteli törvény szerinti beszámolója elfogadásához a Takarékbank Zrt. előzetes jóváhagyása szükséges [15. § (11) bek.];
– a szövetkezeti hitelintézet vezető tisztségviselőinek kinevezésére a Takarékbank Zrt. igazgatóságának előzetes hozzájárulása alapján van lehetőség [15. § (12) bek.];
– a Takarékbank Zrt. kizárólagos jogkörrel jogosult előzetesen jóváhagyni az egyes szövetkezeti hitelintézeteknek és az integrációs szervezet más gazdálkodó szervezetben, illetve jogi személyben történő tulajdonszerzését vagy a szerzett tulajdon értékesítését [15. § (19) bek.];
– a szövetkezeti hitelintézet közgyűléséről, igazgatósági és felügyelőbizottsági üléséről a Takarékbank Zrt.-t előzetesen, a meghívó megküldésével egyidejűleg értesíteni kell és a Takarékbank Zrt. képviselője jogosult tanácskozási joggal részt venni e belső szervek ülésein [15/A. § (1), (4) és (7) bek.];
– a szövetkezeti hitelintézet közgyűléséről, igazgatósági és felügyelőbizottsági üléséről készült jegyzőkönyvet meg kell küldeni a Takarékbank Zrt. részére [15/A. § (2), (5) és (8) bek.];
– a szövetkezeti hitelintézet igazgatóságának és felügyelőbizottságának ügyrendjét továbbítani kell a Takarékbank Zrt. részére is [15/A. § (3) és (6) bek.].


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.  

2024. június 21.

Az üzletrész öröklése és átszállása a jogutódra

A kft. tagjának halálával az örökös tulajdonosává válik az elhunyt tag hagyatékába tartozó üzletrésznek. A kft.-nek nincs jogszabályi kötelezettsége az örökös tulajdonába került üzletrész megváltására, megvételére – a Kúria eseti döntése.