Garázda szurkoló nem bocsátható próbára


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nyilvános rendezvényen elkövetett garázdaság 5 évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett bűntett, ezért elkövetőjével szemben a próbára bocsátás alkalmazása törvényben kizárt – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, a terheltek 2009. február 1-jén egy sportcsarnokban rendezett meccsen vettek részt. A pályán történt szabálytalanság miatt Sértett 1. és egy másik személy között lökdösődés alakult ki, ami miatt a szurkolók közül többen – köztük a három terhelt – berohantak a pályára és nekiestek a játékosoknak. A harmadrendű terhelt Sértett 2.-höz szaladt, a bordásfalhoz szorította és ököllel több esetben megütötte a fején. A másodrendű terhelt Sértett 1.-et hátulról hátba rúgta, aki földre került, ekkor a másodrendű terhelt ököllel többször megütötte. Az eseményekbe az elsőrendű terhelt is bekapcsolódott, és aktívan részt vett a csapat játékosainak bántalmazásában, melynek következtében többek között a két sértett nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett.

A járásbíróság eljárása

A járásbíróság a három terheltet bűnösnek mondta ki garázdaság bűntettében, továbbá a másodrendű terheltet testi sértés vétségében is (csak Sértett 1. terjesztett elő magánindítványt). A bíróság mindhárom terheltet egy évre próbára bocsátotta.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

Nem ritka, hogy nyilvános sporteseményeken a „nézők” is beavatkoznak, igaz, garázda módon és nem a játék kedvéért

A megyei főügyészség a terheltek terhére előterjesztett felülvizsgálati kérelmében a nekik felrótt garázdaság bűntettének törvénysértő minősítését és a próbára bocsátás törvénysértő alkalmazását kifogásolta. Mivel a régi Büntető Törvénykönyv (Btk.) szerint (2009. augusztus 9-étől), aki a garázdaságot csoportosan és a köznyugalmat jelentősen megzavarva, nyilvános rendezvényen követi el, azt egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegeti a törvény. Márpedig a törvény értelmében próbára bocsátás alkalmazására csak vétség, valamint háromévi szabadságvesztésnél nem súlyosabban büntetendő cselekmény miatt van lehetőség.

A Kúria megállapításai

Döntésében a Kúria is törvényellenesnek találta a cselekmény minősítését és a próbára bocsátás alkalmazását. Álláspontja szerint az elsőfokú bíróság ítéletében a terheltek terhére megállapított bűncselekmény – törvényes minősítés mellett – öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, ami a próbára bocsátás alkalmazását nem teszi lehetővé.

Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon

Díjmentes értesítő rendszerünk
segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat
az Önt érdeklő friss cikkekről

Mivel azonban a Kúria a határozatokból nem tudta megállapítani, hogy az eljárt bíróság a terheltekkel szemben mely enyhítő és súlyosító körülményeket, és milyen nyomatékkal értékelt, ezért nem látott lehetőséget arra, hogy a törvénysértést maga küszöbölje ki. Különösen, mivel a terheltek fellebbezésüket a jogerős ítéletben alkalmazott próbára bocsátás ismeretében vonták vissza, így a jogorvoslati joguktól teljes mértékben elesnének, mert a Kúria felülvizsgálati ügyben hozott határozata ellen sem rendes, sem rendkívüli jogorvoslat igénybevételére nincs lehetőség.

Mindezek alapján a Kúria a megtámadott határozatot hatályon kívül helyezte, és a járásbíróságot új eljárás lefolytatására utasította.

Az ismertetett döntés (Kúria Bfv. I. 420/2014.) a Kúriai Döntések 2015/8. számában 211. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.