A szerkezetátalakítási eljárás megindításáról gyakorlati szemmel I.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Ezúttal az új büntetőeljárásról szóló cikksorozatunkban már taglalt, a sérülékeny csoportokat megillető különleges bánásmód egy újabb aspektusát tekintjük át: ez pedig a fenyegetett helyzetbe kerülő tanú helyzete, akit az államnak meg kell védenie, ha a vallomását bizonyítékként akarja felhasználni a perben.
Az új büntetőeljárásról szóló cikksorozatunk előző részében a sérülékeny csoportokról volt szó, és a különleges bánásmódra vonatkozó szabályokat ismertettük. Láttuk, hogy az ehhez a csoporthoz tartozás három tényező függvénye lehet: az életkoré, az állapoté és az eljárási helyzeté. Az első akkor alapozza meg a különleges bánásmódban részesülés szabályainak érvényesülését, ha a büntetőeljárás résztvevője 14 vagy 18 éven aluli személy. (Gyermekkorú, fiatalkorú, kiskorú személy attól függően, hogy a terheltről, a sértettről, esetleg más büntetőeljárási résztvevőről van-e szó.) A második helyen említett állapot a fogyatékos személyekre utal. A harmadik szempont pedig a viszony, amely abból ered, hogy például a sértett egy súlyos, többnyire szexuális bűncselekmény áldozata lett, de ide tartozik a fenyegetett helyzetbe kerülő tanú is, akit az államnak meg kell védenie, ha a vallomását bizonyítékként fel akarja használni a perben.
Az alábbi cikk ez utóbbit, a tanúvédelmi szabályok lényegét ismerteti.
A tanúvédelem szükségessége
A szervezett bűnözés megjelenésével vált szükségessé Magyarországon a tanú jogi védelme. Mivel a tanú olyan személy, akinek a bizonyítandó tényről tudomása van, ezért vallomása értékes bizonyítási eszközt jelent az eljárásban. Így a jogalkotónak és a jogalkalmazónak olyan helyzetet kell teremtenie, hogy a tanú a vallomását megtegye, és ennek ne legyenek rá nézve súlyos következményei.
A tanú védelme mindig és mindenhol az állam feladata és kötelessége. Mivel a büntető igazságszolgáltatásnak szüksége van a tanúk és más személyek közreműködésére, kötelezettséget kell vállalnia, hogy a büntetőeljárásban fellépőket emiatt hátrány nem éri. A tanúk védelmét ennek megfelelően az új büntetőeljárási törvény (Be.) szabályai között is megtaláljuk.
A tanúvédelem módszerei
A cél a tanút fenyegető veszély legalacsonyabb szintre szorítása. A védelem lehet fizikai, illetve a tanúk egyes, különösen sebezhető csoportjait illetően pedig pszichikai.
A tanú védelmét szolgáló állami eszközök tárháza igen széles. Többek között ide tartozhatnak:
– az anyagi jogi eszközök,
– a fizikai (személyes) védelem,
– az anonimitás (teljes vagy részleges),
– a különösen védetté nyilvánítás,
– a védelmi programba való felvétel.
A tanúvédelem terén megvalósuló számos pozitívum mellett az eljárás szervezésével kapcsolatos feladatok, többek között a bírósági épületek célszerű kialakítása viszont nem történt meg, pedig erre már vannak nyugat-európai példák. Ez azért lenne fontos, hogy a sértett, a tanú és a terhelt, illetve a hozzátartozók külön várakozzanak a bírósági folyosón
Az anyagi jogi eszközök közül a tanú fenyegetéssel való befolyásolásának büntetőjogi tilalma említhető talán az első helyen. Ez a hazai jogszabályban a „hamis tanúzásra felhívás” bűntetteként mintegy száz éve jelen van. A hatályos Btk. Különös Részében még két másik bűncselekmény is található, melyek mind a tanúvédelem anyagi jogi eszközrendszerének tekinthetők (kényszerítés hatósági eljárásban; a tanú vesztegetéssel történő befolyásolása).
A tanúk számára nyújtandó folyamatos fizikai védelemnek viszont sokáig – 1999-ig – nem volt jogilag szabályozott rendszere. Ma már hatályban vannak a tanú személyi adatainak bizalmas kezelésére vonatkozó rendszabályok. Ennek értelmében a tanúként fellépő veszélyeztetett személy címét, gépkocsijának rendszámát a hatóságoknak titkosan kell kezelniük. Amennyiben szükséges, akkor a tanú új nevet, rendszámot kaphat, és a lakhely ideiglenes vagy végleges cseréjére is lehetőség van. Mindezeket az állam részéről nyújtandó anyagi támogatás is kísérheti.
A részleges és a teljes anonimitás – mint a tanúvédelem egyik lehetséges módszere – az új Be.-nek is része. Emellett a veszélyeztetett személyt különösen védett tanúvá nyilváníthatják, valamint a személyi védelemre vonatkozó szabályozás is benn van a kódexben.
A zártláncú televíziós berendezések széles körű alkalmazása is kezd elterjedni Európában, és hazánkban is. Ez azt jelenti, hogy a tanú nem a tárgyalóteremben, nem a vádlott fizikai jelenlétében tesz vallomást.
Az eddig ismertetett eljárásjogi rendelkezések egy része valamennyi tanút, egy része viszont csak a különleges bánásmódot igénylő személyt érinti.
A valamennyi tanút érintő intézkedések köre
Az új Be. a valamennyi tanú számára nyitva álló eszközöket szétszórtan szabályozza, ezért átlátni ezeket nem könnyű feladat. Például az új Be. (181. §) lehetőséget ad arra, hogy a tanú írásban tegyen tanúvallomást, vagy a 99. § alapján a személyes adatait zártan kezeljék, vagy lehetősége van arra is, hogy az érdekében ügyvéd járjon el (59. §), de a 210. § arra is lehetőséget nyújt, hogy a felismerésre bemutatás esetén a felismerő észlelhetőségét kizárják, egy szakasszal később pedig az új Be. a szembesítés mellőzhetőségéről szól.
A különleges bánásmódot igénylő tanút érintő intézkedések köre
– kímélet,
– a tárgyalás nyilvánosságának korlátozhatósága,
– a tanú személyes adatainak zárt kezelése,
– személyes védelem,
– különösen védetté nyilvánítás,
– védelmi programba történő felvétel. (Nem csak a Be. része, külön törvény is vonatkozik erre.)
[htmlbox be_jogszabalytukor]Mi az, ami még hiányzik a tanúvédelem terén?
A technikai jellegű lehetőségek még ma sem teljesek. Más országokban – főleg Nyugat-Európában – léteznek már személyi riasztó felszerelések, s ezek segítségével a megfenyegetett polgár azonnal riaszthatja a rendőrséget (Svédország).
Az eljárás szervezésével kapcsolatos feladatok, többek között a bírósági épületek célszerű kialakítása sem történt meg. Ez azért lenne fontos, hogy a sértett, a tanú és a terhelt, illetve a hozzátartozók külön várakozzanak a bírósági folyosón. Angliában például új bírósági épületeket már csak úgy építenek – a régieket is úgy alakítják át –, hogy a vád és a védelem tanúi külön helyiségekben várakozhatnak, és külön útvonalakon közelíthetik meg azokat.
Befejezés helyett
Nem lehet eléggé hangsúlyozni a tanúvédelem pozitív intézkedései mellett, hogy ezek a rendelkezések sohasem történhetnek a terhelt kárára. Ha megnézzük az Emberi Jogok Európai Bíróságának döntéseit, akkor azt látjuk, hogy számtalan esetben azért marasztaltak el egy államot, mert a terhelt bűnösségét védett tanúk vallomására alapította, s ezzel megsértette a tisztességes eljárás elvét.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Alábbi cikkünkben a 2024/104–106. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!