Változások a nyilvános forgalomba hozatal szabályaiban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt év végén több jogszabály is érintette a tőkepiaci törvény nyilvános forgalomba hozatalra vonatkozó rendelkezéseit számos ponton módosítva azokat. A korrekciók indokát több helyütt a kapcsolódó uniós irányelvekkel összefüggésben fennálló harmonizációs kötelezettség adja. Jelen cikkben a változások tartalmi áttekintését kívánjuk bemutatni.


A 2015. évi LXXXV. törvény alapján 2015. július 7-étől a tájékoztató kötelező tartalmi elemévé válik és jogszabályi szinten is kiemelésre kerül, hogy a regisztrációs okmányban fel kell tüntetni a kibocsátóra vonatkozó adatokat [Tpt. 26. § (4) bek.]. A 2010/73/EU irányelv alapján pontosítja a törvény azt is a Tpt. 27. § (6) bekezdésében, hogy a forgalomba hozatal végleges feltételeinek csak az értékpapírjegyzékkel kapcsolatos információkat kell tartalmazniuk, példálódzó felsorolást adva az adatok köréről.

A 2015. évi CLXII. törvény a 2010/73/EK irányelvben, valamint a 2013/50/EU irányelvben foglalt egyes harmonizációs rendelkezések implementálását valósítja meg a hazai jogrendszerbe. A változások nagy része 2015. november 26-án lépett hatályba, míg a székhely szerinti tagállam fogalmával összefüggésben beálló módosítások 2016. január 1-jétől alkalmazandóak.[1]  A Tpt. 27. § (1a) bekezdésének a) pontja pontosításra kerül, melynek értelmében a jogszabály megszövegezése révén egyértelművé válik, hogy a kiemelt információ tartalmazza – többek között – a kibocsátóra vagy a kezességet (garanciát) vállaló személyre vonatkozó alapvető pénzügyi adatok körében az eszközök és források bemutatását. A Tpt. 27. § (6) bekezdése akként változik, hogy nyilvános részkibocsátásokra rendeli alkalmazni a forgalomba hozatal végleges feltételeinek későbbi közzétételére irányadó előírásokat. A közzététel helye tekintetében a korábbi konjunktív szabályokat vagylagos feltételekké alakítja a jogalkotó a Tpt. 34. § (4) bekezdésének b) pontjában, amely szerint, ha a kibocsátó forgalmazót is igénybe vesz, akkor a közzététel helye a kibocsátó vagy a forgalmazó honlapja. A Tpt. 45. §-a a korábbi szabályozáshoz képest más struktúrában határozza meg a forgalomba hozatal helyétől függően azt, hogy hitelviszonyt megtestesítő értékpapír hitelintézet által kibocsátási program keretében történő nyilvános forgalomba hozatala esetén mikor nem szükséges tájékoztató közzététele. Tartalmi szempontból változás, hogy a forgalomba hozatal helye alapján egyértelműen kerülnek meghatározásra a feltételek, valamint kizárólag Magyarországon forgalomba hozott értékpapír esetén eltörlésre kerül az Országos Betétbiztosítási Alap által nyújtott biztosítás követelménye az ismertető alkalmazásához. A Tpt. 52. §-át érintve a módosító jogszabály a nyilvánosan forgalomba hozott értékpapírokhoz kapcsolódó rendszeres és rendkívüli tájékoztatás, valamint a szavazati jog bejelentésére vonatkozó rendelkezések hatókörét összhangba hozza a székhely szerinti tagállam új fogalmával, valamint rendezi a kibocsátó székhely szerinti tagállam kiválasztásához való jogának részletszabályait a tekintetben, hogy választása meddig maradhat érvényben, mikor nem változtatható meg, hová kell bejelenteni, illetve mi a teendő akkor, ha a kibocsátó nem nevez meg székhely szerinti tagállamot. A törvény az általános mentességi körben egyértelműsíti, hogy az európai monetáris unió stabilitásának megőrzése céljából létrehozott szervezetekre nem vonatkoznak a tájékoztatási kötelezettségre irányadó normák. A Tpt. 54. §-ában a jogalkotó öt évről tíz évre emeli annak követelményét, hogy a kibocsátó mely határidőn belül köteles biztosítani a rendszeres tájékoztatás keretében közzétett adatok hozzáférhetőségét a nyilvánosság számára. Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírokat nyilvánosan forgalomba hozó kibocsátóra érvényesülő, a rendszeres tájékoztatási kötelezettség szabályai alóli mentesülés esetköre szűkítésre kerül akként, hogy csak szabályozott piacra bevezetett értékpapírok esetében van rá mód. A jövőben a beszámolási időszakot követő három hónapra nő a féléves jelentések közzétételére nyitva álló határidő. A Tpt. 61. §-ában a szavazati jog számítására és bejelentésére vonatkozó szabályok változnak. Az újonnan beiktatott rendelkezések alapján egyértelművé válik, hogy a szavazati jog tekintetében bejelentési kötelezettség hatálya alá esik minden olyan pénzügyi eszköz is, melynek gazdasági hatása szavazati jogot biztosító részvénynek a megszerzését teszi lehetővé akként, hogy birtokosa lejáratkor – szerződés alapján – feltétel nélkül vagy döntésétől függően szerezze meg a kibocsátó vonatkozó értékpapírjait. Ilyen pénzügyi eszköznek tekinthető az átruházható értékpapír, az opció, a határidős ügylet, a csereügylet, tőzsdén kívüli határidős kamatláb-megállapodás, különbözetre vonatkozó pénzügyi megállapodás vagy bármilyen, az előbbiekhez hasonló gazdasági hatást előidéző szerződés. Ezen utolsó formula révén a jogszabályi felsorolás nem tekinthető kizárólagosnak, lezártnak, hanem nyitott marad más, azonos gazdasági hatással járó ügyletek befogadására is. Amennyiben a pénzügyi eszköz alapján a részvény ténylegesen megszerzésre kerül, ismételt bejelentési kötelezettsége áll fenn a törvényben meghatározott szavazati jogra irányadó küszöbértékek elérése, változása esetén. A Tpt. 61. §-ába újonnan beiktatott (11a) bekezdés stabilizációs célból megszerzett részvények esetében enged mentesülést a bejelentésre vonatkozó szabályok alól a törvényben foglalt feltételek megvalósulása mellett. A tájékoztatási kötelezettségre irányadó szabályok megsértésével összefüggésben kerül módosításra a Tpt. 400. §-a is, amelyben a Felügyelet részére nyitva álló és elrendelhető szankciók köre változik. A Felügyelet a törvényben foglalt esetkörökben a tagsági jogok gyakorlását felfüggesztheti, a jogsértés megállapítását követően honlapján nyilvános közleményt tehet közzé, megtilthatja a jogsértő magatartás folytatását, valamint bírságot szabhat ki. E tekintetben a Tpt. 405. § (1) bekezdésében foglalt személyi kör is bővül.

II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia

2016. május 11-12. között kerül megrendezés a II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia, melynek fő témái között az új Ptk. gyakorlata, valamint az új polgári perrendtartás szerepel.

Napijeggyel a részvétel mindössze 39.990 Ft+ áfa!

Részletes program és jelentkezés >>

A 2015. évi CLXXVIII. törvény a Tpt. 54. §-át új (2a) bekezdéssel egészítette ki, amely a számviteli szabályokkal teremtette meg az összhangot abban a tekintetben, hogy amennyiben a vállalkozó nemzetközi számviteli standardok alapján állítja össze a beszámolóját, akkor a kibocsátónak az éves, illetve az időközi jelentéseit is ezen nemzetközi beszámolási standardok alapján kell elkészítenie. A beszámoló összeállításának módja tehát kihat a nyilvános forgalomba hozatalhoz kapcsolódó rendszeres tájékoztatási kötelezettség szabályaira is. A jogszabály ezen a téren egyértelmű kötelezést tartalmaz, választási lehetőséget nem enged. A rendelkezés 2016. január 1-jén lépett hatályba.

A 2015. évi CCXV. törvény által hozott módosítás következtében lehetővé válik, hogy nyilvános forgalom esetén a kibocsátó az ajánlattétel visszavonásáról is rendelkezzen. Ebben az esetben a nyilvános forgalomba hozatal részvényértékesítés nélkül zárul. Az ajánlattétel visszavonására legkésőbb csak a részvényeknek a befektetők értékpapírszámláján történő jóváírásáig kerülhet sor; részletes feltételeit a tájékoztatóban kell szerepeltetni [Tpt. 47. § (8) bek.]. Fel kell azonban hívni a figyelmet a Tpt. 50. § (2) bekezdésére, amely alapján az aukciós ajánlatra némileg más szabályok érvényesülnek abban a tekintetben, hogy az aukciós ajánlat az ajánlattételi határidő lejártát követően visszavonhatatlan.

 

[1] A székhely szerinti tagállam definíciójára vonatkozóan lásd: Bakos-Kovács Kitti: Változások a Tpt. értelmező rendelkezéseiben

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.