A szerkezetátalakítási eljárás megindításáról gyakorlati szemmel I.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Előző cikkünkben a joggyakorlat-elemző csoport által feltárt jogértelmezési problémákat és a Kúria azokra vonatkozó állásfoglalását ismertettük. Mostani írásunkban a vezető tisztségviselők marasztalásával, a vagyoni biztosítékkal és a joggyakorlat-elemző csoport hatályos szabályozással kapcsolatos megállapításaival foglalkozunk.
A vezető tisztségviselők marasztalására irányuló perekkel összefüggő vitás kérdések
A perekkel kapcsolatos statisztikai adatok, következtetések
A megállapítási perekhez képest 58, a vezető tisztségviselőt marasztaló jogerős ítélet került a joggyakorlat-elemző csoport látókörébe. Ezen pertípusban viszonylag kevés jogkérdés merül fel. Az ítéletek szinte minden esetben első fokon jogerőre emelkedtek. A joggyakorlat-elemző csoport meglátása szerint több oka is lehet. Egyrészt az, hogy az adós elleni felszámolási eljárás még nem fejeződött be, ezért a marasztalási kereset előterjesztésének egyik feltétele még nem következett be. Másrészt, hogy a megállapítási per felperesének hitelezői igénye az adós elleni felszámolási eljárásban kielégítést nyert, vagy úgy ítélte meg, hogy az esetleg magas eljárási költségek előlegezését nem vállalja, mert hitelezői követeléséhez a vezető tisztségviselő felelősségét megállapító jogerős ítélet ellenére sem tud hozzájutni. A megállapítási perben felperesi pozíciót be nem töltő hitelezők a megállapítási perben hozott jogerős ítéletről a perindításra rendelkezésre álló jogvesztő határidőn belül nem is szereznek tudomást.
[multibox]
Érdekesség, hogy a marasztalási perek felperese mind az 58 ügyben megegyezett a megállapítási per felperesével, vagyis az adós további hitelezői nem éltek a marasztalási kereset előterjesztésének lehetőségével.
A Cstv. többször módosult időállapota szerinti marasztalási szabályok alkalmazásának feltételei
A marasztalás iránti keresetet az adós bármelyik hitelezője előterjesztheti. Ha több per indul, a pereket egyesíteni kell. A hitelezői követeléseket arányosan kell kielégíteni.
Az Cstv. 1. időállapot szerint a felszámolási eljárás jogerős lezárását követő 90 napos, jogvesztő, anyagi jogi határidőn belül teszi lehetővé a kereset előterjesztését. A 2. időállapot a keresetindítási határidőt 60 napra szállította le.
A 4. időállapot szerint a perindítási határidő a felszámolási eljárás jogerős lezárásáról hozott határozatnak a Cégközlönyben való közzétételétől számítandó. A joggyakorlat-elemző csoport álláspontja szerint a jogbizonytalanság elkerülése érdekében az 1-3. időállapot szerinti perekben is ezt az értelmezést kell alapul venni.
A vezető tisztségviselő felelősségének megállapítására és marasztalására irányuló perekre eltérő időállapot szerinti Cstv. szabályok irányadóak-e akkor, ha a marasztalásra irányuló kereset benyújtásakor már módosultak a megállapítási perben alkalmazott Cstv. szabályok. A joggyakorlat-elemző csoport álláspontja szerint a módosított szabályok a marasztalási perekre nem vonatkoznak és a felelősség megállapítására és a marasztalásra irányuló per lényegében egységet képez.
A peres felek
A felperes
A marasztalási per felperese az adós azon hitelezője lehet, akinek az adós elleni felszámolási eljárásban kielégítetlen hitelezői igénye maradt fenn.
Nem nyújthat be keresetet az adós nevében az adós felszámolója, hiszen az adós jogalanyisága a marasztalára irányuló kereset benyújtásakor már megszűnt. A felszámoló mint az adós hitelezője hitelezői minőségében kereset benyújtására jogosult.
Az alperes
Alperes azon vezető tisztségviselő lehet, akinek felelősségét a megállapítási perben jogerős ítélet megállapította, de örököse, jogutóda is perelhető. Az örökösök a Ptk. szerint elsődlegesen a hagyaték tárgyaival vagy hasznaival felelnek, kivételesen pedig az örökség erejéig egyéb vagyonukkal is. Jogi személy jogutódlással történő megszűnése esetén az általános jogutód perelhető, szétválás esetén elsődlegesen az a jogutód, akivel szemben az igény a szétválási szerződés szerint érvényesíthető. Ezen jogutód helytállásának hiányában, valamennyi jogutód egyetemleges felelősséggel tartozik.
A keresettel összefüggő kérdések
A keresetben a hitelező felperesnek elő kell adnia, hogy mely vezető tisztségviselő (árnyék vezető tisztségviselő) marasztalását, milyen összeg erejéig kéri. A marasztalási összeg nem haladhatja meg a megállapítási perben megállapított felelősség mértékét, valamint a hitelezőnek az adós felszámolása során ki nem elégített hitelezői igényét. Amennyiben több megállapítási perben eltérő magatartások miatt állapította meg a jogerős ítélet a vezető tisztségviselő felelősségét, ezen összegeket össze kell számítani és annak figyelembe vételével határozható meg a marasztalási kereset összegszerűsége. Továbbá elő kell adni azon tényeket, amelyek fennállása előfeltétele a kereset előterjesztésének, így az alperes felelősségét megállapító jogerős ítélet tényét az ítélet beazonosítható módon történő megjelölésével, az adós elleni felszámolási eljárás jogerős befejezésének Cégközlönyben történt közzétételét, annak napjának feltüntetésével, valamint a felperes felszámolási eljárásban ki nem elégített hitelezői igényének mértékét a felszámolási eljárásban hozott, ezt tartalmazó jogerős végzés csatolásával.
Kamat igény azon időponttól terjeszthető elő jogszerűen, amely időpontban a marasztalási kereset első két pontban részletezett feltétele együttesen megvalósult.
A keresetet a megállapítási perben eljárt törvényszék előtt kell előterjeszteni, függetlenül a marasztalási összeg nagyságától.
Ha több hitelező nyújt be a jogvesztő határidőn belül keresetet, azok nem elkülönülten, hanem egy eljárás keretében bírálandók el a perek tételesen előírt egyesítésével. A jogvesztő határidő leteltének megvárása után indokolt a tárgyalás kitűzése.
A bizonyítási teher alakulása
A felperest terheli a marasztalási kereset előfeltételei fennállásának maradéktalan bizonyítása. Az alperes védekezése általában arra irányul, hogy a marasztalási kereset előterjesztésének feltételei nem állnak fenn, azonban gyakran hivatkoznak az alperesek olyan kérdésekre, amelyek a megállapítási perben lettek volna előadhatók (pl. mindent megtett a hitelezők érdekeinek kielégítése érdekében). Az egyszerű lefolyású, jellemzően már az első tárgyaláson ítéletet lehet hozni.
A vagyoni biztosíték iránti kérelem tartalma, benyújtásának ideje
A Cstv. 2-4. időállapota szerint a felperes vagyoni biztosíték nyújtására is kérheti kötelezni a vezető tisztségviselőt. A vagyoni biztosíték lehet egyrészt pénzbeli letét, amely lehet a bíróság gazdasági hivatalában letéti számlára befizetendő forint összeg, hitelintézetnél lekötött és elkülönítetten kezelt pénzösszeg, vagy külföldi pénzintézetnél letétbe helyezett összeg, illletve a Cstv. szabályainak megfelelő értékpapír, bankgarancia, biztosítói garancia és készfizető kezességvállalást tartalmazó kötelezvény. A vagyoni biztosíték alkalmazása hivatalból kizárt.
A felperesnek kérelmében pontosan meg kell jelölnie, hogy milyen vagyoni biztosíték nyújtására kéri az alperest kötelezni. Az ügyek döntő többségében forint összeg bírósági letétben történő elhelyezésére irányult a felperesi kérelem. illetve arról rendelkezett. Ha a kérelem nem forint összeg bírósági letétben történő elhelyezése kötelezésére irányul a felperesnek meg kell jelölnie, hogy pl. mely hitelintézetnél kéri az ott elhelyezett összeg letétként történő kezelését, mely EGT-állam hitelintézete által kibocsátott, mely hitelviszonyt megtestesítő, milyen névértékű értékpapír vagyoni biztosíték nyújtására kéri a vezető tisztségviselő kötelezését. Problémát jelenthet, hogy az értékpapír forgalmi értéke állandóan változhat: a biztosított érték nőhet és csökkenhet is.
A felperesi kérelemben meg kell jelölni a vagyoni biztosíték pontos összegét, értékét is, amely nem haladhatja meg azt az összeget, amely tekintetében a felperes a vezető tisztségviselő felelősségének megállapítását kéri. Amennyiben a felperes az eljárás során a felelősség mértékeként a keresetben megjelölt összeget megemeli, az csak erre irányuló kérelem esetén hathat ki a vagyoni biztosíték mértékére.
A Pp. megfelelő alkalmazásából az következik, hogy hivatalból sem a kezesi felelősséggel rendelkező személy felderítésére, sem a kezesi felelősség megállapítására nem kerülhet sor. A kezesi felelősséggel kapcsolatos kérelem a vagyoni biztosíték nyújtására irányuló kérelmet követően is előterjeszthető az elsőfokú eljárás alatt.
A felperes kérelmét az elsőfokú ítélet meghozataláig bármikor előterjesztheti. A joggyakorlat-elemző csoport megítélése szerint a 3-4. időállapot szerinti szabályozás alkalmazásával folyó perekben az egyértelmű szabályozásra tekintettel, míg a 2. időállapot szerinti rendelkezésekből jogértelmezéssel levonható az a következtetés, hogy a vagyoni biztosíték nyújtása iránti kérelem az elsőfokú eljárás bármely szakaszában előterjeszthető. mivel a hitelező érdeke a kérelem minél korábbi időpontban történő előterjesztése, az arról döntő határozat minél korábbi időpontban történő meghozatala, így előzhetőek meg ugyanis hatékonyan a vezető tisztségviselő olyan esetleges magatartásai, amelyek a követelés kielégítését veszélyeztethetik.
Kezesi felelősség a vagyoni biztosítékért
A vagyoni biztosítékért kezesi felelőssége áll fenn az adós gazdálkodó szervezet többségi befolyással rendelkező tagjának, az egyszemélyes társaság tagjának, külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe esetén a külföldi székhelyű vállalkozásnak. A Cstv. 3-4. időállapota a kezesi felelősséget kiterjesztette az egyéni cég tagjára is. A szabályok egyértelművé teszik, hogy a kezesi felelősség csak behajthatatlanság esetén áll fenn. A bíróságnak a keresetlevelet, valamint a vagyoni biztosíték nyújtása iránti kérelmet, a kezesnek meg kell küldenie.
A vagyoni biztosíték nyújtására irányuló kérelemről való döntés
Nem vonható le a Cstv. szabályaiból olyan következtetés, hogy a vagyoni biztosíték nyújtására kötelezés feltétele annak bizonyítása vagy valószínűsítése, miszerint a követelés későbbi kielégítése veszélyeztetve van. Nem helyeselhető az a széles körben tapasztalt gyakorlat, hogy az elsőfokú bíróság a vagyoni biztosíték nyújtására kötelezésről az elsőfokú ítéletben rendelkezik. Ez a gyakorlat ellentétes a jogintézmény céljával, a felperes érdekeivel, és a Cstv. 3. és 4. időállapota szerinti szabályokkal, amely szerint a vagyoni biztosíték nyújtására kötelezésről végzésben kell rendelkezni, amely ellen külön fellebbezésnek van helye.
A végzésben pontosan meg kell jelölni, hogy a bíróság milyen vagyoni biztosíték nyújtását rendelte el. Nem fogadható el az a bírói gyakorlat, amely e körben nem tartalmaz pontos rendelkezést, hanem felsorolja a Cstv.-ben szereplő valamennyi, vagy azok közül több lehetőséget, amelyek vagyoni biztosítékul szolgálhatnak.
A vagyoni biztosítékkal kapcsolatos intézkedések
Ha a vezető tisztségviselő felelősségének megállapítása iránti perben az elsőfokú bíróság a keresetet elutasítja és addig az időpontig a vagyoni biztosíték nyújtása iránti kérelemről még nem döntött a kérelmet az ítélet rendelkező részében kell elutasítani.
Ha vagyoni biztosíték nyújtásáról a bíróság külön végzésben rendelkezett és a vezető tisztségviselő felelősségét a jogerős ítélet nem, vagy kisebb összeg erejéig állapította meg, mint amilyen mértékű vagyoni biztosíték nyújtására az elsőfokú bíróság végzésével kötelezte a vezető tisztségviselőt az elsőfokú bíróságnak csak az ítélet jogerőre emelkedését követően kell hivatalból intézkednie a vagyoni biztosíték, illetve meghatározott része ebbeli minőségének megszüntetése iránt.
A marasztalási összeget a vagyoni biztosítékból kell fedezni, azt a felperesek között követelés arányosan kell felosztani és csak az ezt meghaladó marasztalási összeg megfizetésére kell a vezető tisztségviselőt kötelezni ugyancsak a perben felperesként fellépő hitelezők javára követelés arányosan. A Cstv. 2. időállapota szerinti szabály tehát arra a nem helyeselhető eredményre vezet, hogy ha vagyoni biztosíték nyújtására nem került sor a marasztalási perben a hitelezői igények kielégítése követelés arányosan történik, míg ha vagyoni biztosíték nyújtására kötelezték a vezető tisztségviselőt a marasztalási per hitelezői a vagyoni biztosítékhoz a Cstv. 57. §-a szerinti kielégítési sorrend figyelembe vételével jutnak.
Ha a marasztalási összeg (kamataival együtt) alacsonyabb mint a vagyoni biztosíték értéke akkor a marasztalási összeget meghaladó vagyoni biztosíték ebbeli minőségének megszüntetése érdekében az elsőfokú bíróságnak hivatalból kell intézkednie.
Ha a vezető tisztségviselő felelősségét megállapító jogerős ítélet ellenére az arra jogosult hitelezők a vezető tisztségviselő marasztalására irányuló keresetet a jogvesztő határidőn belül nem nyújtják be, az elsőfokú bíróságnak a vezető tisztségviselő kérelmére kell intézkednie a vagyoni biztosíték ebbeli minőségének megszüntetéséről, mivel a fenti feltételről a megállapítási perben eljárt bíróság hivatalból nem szerez tudomást.
[htmlbox jogtar_kepzes]A vezető tisztségviselő felelőssége az adóssal szemben az annak okozott károkért
A Gt., illetve a 2014. március 15-től hatályos Ptk. szerint a vezető tisztségviselővel szemben a gazdasági társaság, egyesülés, a jogi személy kártérítési igényt érvényesítsen, ha a vezető tisztségviselő a gazdasági társaságnak, egyesülésnek, jogi személynek kárt okozott. Az, hogy a jogi személy felszámolás alá került, nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a felszámoló által képviselt adós a vezető tisztségviselő kártérítési marasztalását kérje a vezető tisztségviselőnek az adós terhére szerződésszegéssel elkövetett kárt okozó magatartása miatt. Amennyiben az adóst ért kár érvényesítésére irányuló kereset eredményre vezet, a megítélt kártérítési összeg az adós felszámolási vagyonát növeli.
A Cstv. 40. §-a alapján történő igényérvényesítés
A hitelező, illetve az adós felszámolója az ott meghatározott feltételek fennállása esetén keresetet nyújthat be. E per célja az adós vagyonából fedezetelvonó szerződéssel kikerült vagyontárgy, annak ellenértéke adós részére történő visszaszerzése. A Cstv. egyik időállapota szerinti szabályozás alapján sem vonható le alappal olyan következtetés, miszerint a vezető tisztségviselő felelősségének megállapítására irányuló per kezdeményezésének feltétele, hogy a Cstv. 40. §-a alapján per ne legyen indítható.
A tagi, vezető tisztségviselői felelősség megállapítására irányuló perek
Gyakran előforduló tényállási elem, hogy a vezető tisztségviselő egyben az adós gazdálkodó szervezet olyan tagja, akinek, amelynek kártérítési felelőssége fennállhat. A hitelező nincs elzárva attól, hogy ezen a jogcímen is fellépjen az adott személlyel szemben, de a tagi felelősség és a vezető tisztségviselői felelősség más-más tényállási elemek megvalósulása esetén áll fenn, más eljárási szabályok vonatkoznak a két perre.
A Kúria Polgári Kollégiuma számára tett javaslat
2017. év első félévében a Cstv. szabályai módosításra kerülnek és várható, hogy a jogalkotó az összefoglaló véleményben írtakat figyelembe fogja venni. Ha a módosításra nem kerül sor vagy a módosítás után is maradnak olyan kérdések, amelyek nem oldják meg a joggyakorlat-elemző csoport által feltárt jogértelmezési nehézségeket a csoport javasolja a Polgári Kollégium számára e körben PK vélemény megalkotását.
A jogalkotó számára tett javaslatok
A joggyakorlat-elemző csoport javasolja a Cstv. 33/A. §-a módosításának megfontolását.
A szabályozás rendkívül bonyolulttá vált önmagában amiatt, hogy a Cstv. négy időállapotra vonatkozó rendelkezései több tekintetben eltérnek. A joggyakorlat-elemző csoport javasolja, hogy a vonatkozó szabályozás kerüljön egységesítésre, az alkalmazandó rendelkezések ne függjenek attól, hogy az adós felszámolásának elrendelésére vezető kérelem benyújtására mikor került sor.
A Ptk. vonatkozó rendelkezéseinek a Cstv. rendelkezéseivel való viszonya
Egyértelműen tisztázni szükséges a vezető tisztségviselők hitelezők irányában fennálló felelősségét szabályozó Ptk. rendelkezései és a Cstv. (Ctv.) vonatkozó szabályainak egymáshoz való viszonyát.
Több megoldás is lehetséges:
A konstrukció alapvető jellemzőinek módosítását nem érintő javaslatok
Indokolt lehet a kétlépcsős perlési struktúra megszüntetése, mivel ilyen modell sem a francia, sem az angol jogrendszerben nincs. A joggyakorlat-elemző csoport a struktúra megváltoztatására javaslatot nem tesz, mivel az a jogintézmény alapvető átalakítását jelentené, a struktúra esetleges átalakítása pedig jogalkotói kompetenciába tartozik. Ugyancsak jogalkotói kompetenciába tartozó kérdés annak eldöntése, hogy mi a vezető tisztségviselők felelősségének megállapítására irányuló per célja: az adós felszámolási vagyonának növelése avagy egyes aktív, a polgári per megindításával az igényérvényesítés anyagi kockázatát felvállaló hitelezőknek az adós vagyona által nem fedezett követelésének kielégítése.
A Cstv. 33/A. § (7) bekezdése
A joggyakorlat-elemző csoport javasolja a Cstv. 33/A. § (7) bekezdésének hatályon kívül helyezését, mivel az ellentétes a kétlépcsős per struktúrával és elvonja a többi hitelező igényérvényesítési lehetőségét. Indokolt lenne, hogy ilyen tartalmú keresetet a módosító jogszabály hatályba lépést követően ne legyen lehetséges előterjeszteni, függetlenül attól, hogy a Cstv. melyik időállapota szerint folyik a per.
A megállapítási perben részt nem vett hitelezők igényérvényesítését elősegítő módosítások
Indokolt olyan szabályok megalkotása, amelyek ténylegesen lehetővé teszik a megállapítási perben felperesként részt nem vett hitelezők számára marasztalási kereset előterjesztését.
Az adós egyéb hitelezői is értesülhessenek a vezető tisztségviselő felelősségének megállapítására irányuló per folyamatban létéről, annak mikénti befejezéséről még pedig olyan időn belül, hogy reális lehetőségük legyen ezen hitelezőknek is a vezető tisztségviselő marasztalására irányuló kereset előterjesztésére. Célszerű lenne, hogy azon bíróságnak, amely előtt a vezető tisztségviselő felelősségének megállapítására irányuló per folyik, a perindítás tényéről, majd a perben hozott jogerős ítéletről az adós felszámolóját értesítenie kellene, és a felszámoló törvényben rögzített feladata lenne az adós ki nem elégített követeléssel rendelkező hitelezőinek tájékoztatása. Erre csak akkor van lehetőség, ha a felszámolási eljárás még folyik, figyelemmel arra, hogy a felszámolási eljárás jogerős befejezésével a felszámoló tisztsége megszűnik.
A peres bíróságnak a per tényéről, majd a perben hozott jogerős ítélet rendelkező részéről az adós nyilvántartását vezető bíróságot (hatóságot) is értesítenie kellene a fenti adatok nyilvántartásba történő bejegyzése (közzététele) érdekében. A jogerős ítélet tartalma így a nyilvános nyilvántartás részévé válna. Amennyiben időközben az adós a nyilvántartásból törlésre kerülne, ez esetben is elő kellene írni a már törölt adós nyilvántartási adataiba a jogerős felelősséget megállapító ítélet hivatalbóli bejegyzésének kötelezettségét.
Indokolt lenne a jogvesztő határidő esetleges meghosszabbítása is, annak 90-120 napban történő meghatározása, valamint, hogy a később indult megállapítási perben eljáró bíróság a korábban hasonló tárgyban hozott jogerős ítélet létezéséről értesülhessen. Tételes jogszabályi rendelkezésnek kellene kimondani, hogy ugyanazon időpontban, időszakban, ugyanazon vezető tisztségviselői magatartás újabb perben nem vizsgálható.
Egyéb, a szabályozás lényegét nem érintő javaslatok figyelemmel az ítéletekből megállapítható gyakorlati tapasztalatokra
Majdnem az összes felterjesztett vagyoni biztosíték nyújtásáról rendelkező határozat forint összeg bírósági letéti számlán történő elhelyezéséről rendelkezett, ezért az a széles lehetőség skála, ami a szabályozás szerint vagyoni biztosítékul szolgálhat, a gyakorlat tükrében nem életképes. A joggyakorlat-elemző csoport ezért javasolta, hogy vagyoni biztosítékul csak bírósági letéti számlára befizetendő forint összeg szolgálhasson. Indokolt lenne annak megszüntetése is, hogy ugyanazon fogalomra két kifejezést használ a Cstv. (vagyoni biztosíték, illetve pénzbeli letét). Megoldás lehetne egységesen a biztosíték fogalmának alkalmazása.
A vezető tisztségviselő felelősségét megalapozó magatartás, ha a vezető tisztségviselő a környezeti terhek rendezését elmulasztotta. A felterjesztett ügyekben egy sem volt, amikor erre, vagy egyebek mellett erre hivatkozással terjesztettek volna elő keresetet, ezért megfontolandó ezen magatartás külön nevesítésének elhagyása.
A Cstv. egy bekezdésben helyezi el a vezető tisztségviselő felelősségének vélelmére, valamint a felelősség alóli mentesülésre vonatkozó rendelkezéseket. Ez megtévesztő, hiszen a mentesülési szabályok nemcsak akkor irányadóak, ha a vélelem fennáll. Indokolt lenne a szabályozást külön bekezdésben elhelyezni.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Alábbi cikkünkben a 2024/104–106. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!